Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man kantfärg runt text i Indesign?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Håller på att bli tokig. Sitter med In design och ska göra en tjock kantfärg runt en text. Är det en standardinställning? som gör att jag bara får en tunn, 0,5 eller möjligen 1. Hur gör jag det?

Alltså jag gör en Textruta, skriver HEJ i svart och vill ha röd TJOCK kantfärg runt det svarta hej:et.
Nu borde jag ju kunna välja? Jag får ju inte fram nåt verktyg där jag kan välja som när jag väljer vanlig tjocklek på ram eller liknande?
Tacksam för hjälp..

Senast redigerat 2014-06-09 16:19

* Rubrik förtydligad *

Du bör ha en ruta som heter Stroke, om du inte har den rutan framme så går du in i Window-menyn och klickar på Stroke så ska den hoppa fram. Markera texten och skriv in den tjocklek du vill ha. Tänk på att markera texten och inte textrutan.
Hoppas det hjälper

Ursprungligen av rsmustang:

Hej,

Håller på att bli tokig. Sitter med In design och ska göra en tjock kantfärg runt en text. Är det en standardinställning? som gör att jag bara får en tunn, 0,5 eller möjligen 1. Hur gör jag det?

Alltså jag gör en Textruta, skriver HEJ i svart och vill ha röd TJOCK kantfärg runt det svarta hej:et.
Nu borde jag ju kunna välja? Jag får ju inte fram nåt verktyg där jag kan välja som när jag väljer vanlig tjocklek på ram eller liknande?
Tacksam för hjälp..

Tänk på att man kan välja att placera linjen på tre olika sätt. Innanför, mitteln eller utanför. Det har väldigt stor betydelse för hur texten kommer se ut - inte minst om vi pratar grad under 40 punkter. Just det, en del "fultyspnitt" (efter lite testande så gäller det en del mer väl renomerad också) som man hittar på nätet har defekter som kan ge väldigt skumma effekter när man lägger på en linje. Var noga med detta. Handlar om saker som spretar ut som vassa hörn på de mest underliga ställen. kolla detta noga!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-10 19:17

En annan grej är ju att titta i manualen.

Ursprungligen av Konrad:

En annan grej är ju att titta i manualen.

Faktiskt, hjälpfunktionen är nog den mest underskattade och underanvända funktionen i Adobe-sviten. Trots att den ofta är riktigt bra när det gäller så här grundläggande saker.

Ehh just det (för er som minns bullens brevfilmer) Det är inte killen som skrivit namnet i inlägget ovan som skrivit själva inlägget...
/martin

Ursprungligen av Laseranders:

Du bör ha en ruta som heter Stroke, om du inte har den rutan framme så går du in i Window-menyn och klickar på Stroke så ska den hoppa fram. Markera texten och skriv in den tjocklek du vill ha. Tänk på att markera texten och inte textrutan.
Hoppas det hjälper

Tack , det hjälpte. Du räddade min dag!!

Hls Karin

1
Bevaka tråden