Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte öppna hemsida från en dator men från en annan (äldre)

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Märkligt. En hemsida går inte att öppna (servern svarar inte) från en MacPro med OS 10.8.5 (Safari, Firefox, Chrome), men från en PowerMac G5 med OS 10.5.8 (Safari och Firefox). Vad kan det bero på? Båda datorerna finns i samma hemmanätverk.

Har dom samma dns inställda?

Nätverksinställningarna? Ja, det ska vara samma. Brukar inte kolla det...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-10 09:53

Vilken sida är det?

Ursprungligen av kenjon:

Vilken sida är det?

http://www.kostdoktorn.se

Har inte haft problem med någon annan sida.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-10 13:07

Om du skriver in 5.9.100.226 i adressfältet, fungerar det då?
http://5.9.100.226
och klickar på den svenska flaggan...

Ursprungligen av kenjon:

Om du skriver in 5.9.100.226 i adressfältet, fungerar det då?
http://5.9.100.226
och klickar på den svenska flaggan...

Nej.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-10 13:21

Det var mycket konstigt.... testade du att klicka på min länk också?
Det kan tyda på att din hosts-fil är felaktig.
Om du startar Terminalen (i mappen Verktygsprogram) och skriver in:
ping 5.9.100.226
(mellanslag efter ping) och trycker Enter/Retur, vad händer då?
Du stoppar listningen med ctrl-c, och avslutar med
exit

Ursprungligen av kenjon:

Det var mycket konstigt.... testade du att klicka på min länk också?
Det kan tyda på att din hosts-fil är felaktig.
Om du startar Terminalen (i mappen Verktygsprogram) och skriver in:
ping 5.9.100.226
(mellanslag efter ping) och trycker Enter/Retur, vad händer då?
Du stoppar listningen med ctrl-c, och avslutar med
exit

Så här blev det:

PING 5.9.100.226 (5.9.100.226): 56 data bytes
Request timeout for icmp_seq 0
Request timeout for icmp_seq 1
ping: sendto: No route to host
Request timeout for icmp_seq 2
ping: sendto: Host is down
Request timeout for icmp_seq 3
ping: sendto: Host is down
Request timeout for icmp_seq 4
ping: sendto: Host is down
Request timeout for icmp_seq 5
ping: sendto: Host is down
Request timeout for icmp_seq 6
ping: sendto: Host is down
Request timeout for icmp_seq 7
ping: sendto: Host is down
Request timeout for icmp_seq 8
ping: sendto: Host is down
Request timeout for icmp_seq 9
ping: sendto: Host is down
Request timeout for icmp_seq 10

osv

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-10 13:58

Och den datorn kan surfa till andra sidor på Nätet?
Kolla under Äpplet - Systeminställningar - Nätverk. Välj din anslutning till vänster, välj Avancerat och DNS. Vad står det där?
Det borde stå IPnumret som din router har, jämför med den datorn som fungerar. Allt bör vara samma på båda datorerna, förutom själva IPadressen. Där ska enbart den sista siffergruppen vara olika.

Ursprungligen av kenjon:

Och den datorn kan surfa till andra sidor på Nätet?
Kolla under Äpplet - Systeminställningar - Nätverk. Välj din anslutning till vänster, välj Avancerat och DNS. Vad står det där?
Det borde stå IPnumret som din router har, jämför med den datorn som fungerar. Allt bör vara samma på båda datorerna, förutom själva IPadressen. Där ska enbart den sista siffergruppen vara olika.

Tack för att du engagerar dig!

Det fanns en skillnad mellan datorerna.
I datorn som fungerar, DNS-servrar, står två servrar från Internetleverantören OCH routerns IP-nummer (gråfärgat).
I datorn där hemsidan inte fungerar står endast de två servarna. (Jag la till routerns IP, men det ändrade inget.)

Jag funderar på om det blivit någon sorts felaktig svartlistning av IP-numret, hos mig eller kanske hos www.kostdoktorn.se?
Finns det något sådant i macen? Eftersom det inte fungerar med någon webbläsare så måste det ju vara på systemnivå.

Jag brukar också prova "traceroute www.kostdoktorn.se" för att se hur långt översättningen av IP-addressen fungerar men det verkar inte vara översättningen som det är strul med här eftersom den rena IP-addressen inte heller fungerar

Sökte lite på nätet. Verkar inte vara bara jag som råkat ut för samma problem. Här är en möjlig förklaring till problemet och ett förslag till lösning. Har inte haft tid att testa dock.

Någon som har erfarenhet av att mixtra med MAC-adresser/IP-nummer? Jag har en reservrouter. Kanske ska testa med den?

"The correct answer to this problem is as follows:
1. You must go into your router.
2. Enter the setup section.
3. Select MAC address.
4. Select user defined.
5. Change a few numbers and letters in the MAC address.
6. Save settings and reboot your computer and reset your MODEM.

This problem occurs when viewing the same site over a router from more that one computer or application at the same time for a period of time. This activates something in the server software that puts your IP address on a so called "BAND LIST". Your web hosting company will not be able to correct it because they don't know what is going on because they can see that it is working fine from their point of view.
Most common response is: Replace your router.
It works for them... But it is not the correct answer and it costs money to do so.

More Info:
If you check your IP address with and without your router, you will see that it is different. The MAC address on your router is different from the one on your modem. The MAC address helps define what your IP address is. If you are on an "IP Band List", you must change your IP. This is only possible through changing the MAC address on the router or calling you ISP, if you are not using a router."

http://en.kioskea.net/forum/affich-92145-one-...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-12 12:05

Har du brandvägg påslaget?

Ursprungligen av kenjon:

Har du brandvägg påslaget?

Ja, fast jag har provat att stänga av den och det hjälpte inte. Brandväggen i datorn alltså.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-01-13 11:48

Ok, för att göra ett omtag då utifrån ditt problem i en annan tråd...
Kan du överhuvudtaget nå servern med adressen libreoffice.org ?
Och om det inte går funkar istället 89.238.68.158 ?
(i det fallet routas du troligen till documentliberation.org. Flera domännamn delar samma server)

Jag har svårt att tro att förslaget i inlägg #13 har med detta problem att göra eftersom annan dator kopplad till samma router fungerar.

Om du skapar ett nytt användarkonto på datorn som krånglar, hur funkar det då?

Ursprungligen av IngoX:

"Ok, för att göra ett omtag då utifrån ditt problem i en annan tråd...
Kan du överhuvudtaget nå servern med adressen libreoffice.org ?"

Svar: Ja, det kan jag. Det är följande sida som inte går att öppna:
http://download.documentfoundation.org/libreo...

Citat:

Och om det inte går funkar istället 89.238.68.158 ?
(i det fallet routas du troligen till documentliberation.org. Flera domännamn delar samma server)

Jag har svårt att tro att förslaget i inlägg #13 har med detta problem att göra eftersom annan dator kopplad till samma router fungerar."

Svar: Jo, det låter rimligt. Jag har inte testat det där.

Citat:

"Om du skapar ett nytt användarkonto på datorn som krånglar, hur funkar det då?"

Svar: Varken en ny användare eller gästkontot kan logga in på aktuella servrar. [/quote]

Senast redigerat 2015-01-17 19:58
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-01-20 18:41

Nu sitter jag via satellitlänk men det är inte något popup-fönster som är blockerat i inställningarna?

Bytte router men det fungerar ändå inte.

Om det nu är så att min dator har hamnat på någon "svartlista", då borde det fungera om jag surfar anonymt. Någon som vet hur man gör det på smidigaste sättet (och gratis)?
Det verkar ju inte vara routerns fel. Förmedlas även den enskilda datorns identitet ut på Internet när man surfar? I så fall skulle ett alternativ vara att byta Mac-adress i datorn. Går det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-16 10:08

Provade du med IPnummer enligt inlägg #16?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-16 10:49

Det är möjligtvis inte så att det är din egna sida som du själv hostar på datorn du använder för att sedan nå den via?
Long shot, men vill iaf försäkra mig.

Ursprungligen av kenjon:

Provade du med IPnummer enligt inlägg #16?

Ja, 89.238.68.158 fungerar och leder till http://www.documentliberation.org/.
Men jag kan fortfarande inte ansluta till den sidan jag skrivit om.

Ursprungligen av kladda:

Det är möjligtvis inte så att det är din egna sida som du själv hostar på datorn du använder för att sedan nå den via?
Long shot, men vill iaf försäkra mig.

Nej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2015-02-16 14:16

Testat koppla upp datorn på din telefons internetdelning och se om de fungerar då?

Ursprungligen av kladda:

Testat koppla upp datorn på din telefons internetdelning och se om de fungerar då?

Genialt!
Nej, det fungerar inte... (Telefonen kommer dock in på sidorna.)
Ok, då har det med datorn att göra och inte routern. Alltid ett steg framåt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-17 08:27

Den datorn har inte använts för att jailbreaka iPhone? De verktygen krävde ibland en ändring i hosts-filen.
Den filen kan ju också vara korrupt, byt från en annan dator (eller ta bort den helt, den återskapas igen).

Ursprungligen av Asterraster:

Om det nu är så att min dator har hamnat på någon "svartlista", då borde det fungera om jag surfar anonymt. Någon som vet hur man gör det på smidigaste sättet (och gratis)?
Det verkar ju inte vara routerns fel. Förmedlas även den enskilda datorns identitet ut på Internet när man surfar? I så fall skulle ett alternativ vara att byta Mac-adress i datorn. Går det?

Testa exvis http://ninjacloak.com/

En hel vpn-lösning som är gratis (om man nöjer sig med en svensk server) är FrootVPN: https://www.frootvpn.com/order

Ursprungligen av johan_tanying:

Testa exvis http://ninjacloak.com/

En hel vpn-lösning som är gratis (om man nöjer sig med en svensk server) är FrootVPN: https://www.frootvpn.com/order

Tack. Provade med "Ninjacloak" och då kom jag in på sidan. Så då är det något med min dator.

Finns det någon alternativ förklaring till att datorn på något sätt hamnat på en "svartlista"?

Vad göra?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-02-17 11:18

Jag tror inte den gör det, IPnumret syns inte utåt. Testat att byta ut/radera hosts-filen?

Bevaka tråden