Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini - vilken prestanda behövs?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mölndal
  • 2014-06-07 22:29

Hej,
har en MB Pro från sent 2010 (2.4GHz Intel core 2 Duo, 4gb ram) och har varit väldigt nöjd med den. Nu är det dock dags att uppgradera (den börjar bli lite för "seg" och batteritiden är inte längre så bra). Har beslutat att ersätta den med en Mac mini då jag numera till största del använder datorn vid skrivbordet och har extern skärm/tangentbord/mus.
Det mest krävande jag gör med datorn är att göra filmer i iMovie. Inga jättelånga/stora men ändock med ett digert "hemmavideoarkiv" filmat i 1080p och filmerna blir ibland upp till 25 min.
Ursprungligen var jag nöjd med MB Pro's prestanda för detta syfte, men efter uppgradering av OS etc så är det för segt för att jobba med den.
Min fråga är vad jag bör satsa på för Mac mini för att kunna fortsätta med detta utan för mycket frustration/väntan/lagg?
Bör jag definitivt satsa på i7-processorn, eller räcker det med i5 för att göra ett "tillräckligt bra" jobb? (Macbooken gjorde som sagt jobbet bra initialt). Räcker 4gb RAM för detta eller tjänar jag på att ha åtminstone 8gb? (Oftast vill/behöver jag ha igång iPhoto och ibland även iTunes parallellt med iMovie).

I övrigt används datorn mestadels till surfning, film/videovisning samt iPhoto och enklare kontorsgöromål (Numbers, Pages, Office etc)

8GB ett krav. SSD om du har råd, själv skulle jag sätta även detta som ett krav om jag skulle köpa (men har redan en Mac mini i5a med 16GB RAM och 256GB SSD). i5/i7 kvittar i stort sett.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2014-06-07 22:42

Tack för svar! Var/när har man störst vinning av SSD? Är det under själva arbetet eller när man sparar/exporterar/färdigställer ex. en film?
Är seriell ATA i Mac mini långsammare än vad som sitter i en MB pro, eller är det samma typ i dessa?

Du har alltid vinning av SSD, oavsett vad du gör. Så fort något ska läsas/skrivas till lagringsenheten.

Det är vanlig SATA 3 i Mac mini så du får något sånt här som resultat i överföringshastighet;

Men den stora grejen med SSD är accesstider.

Standard mekanisk HDD i en Mac mini ger nåt sånt här;

  • Medlem
  • 2014-06-08 08:28

Jag vet inte hur van du är på att skruva i datorer. Men en Mini är betydligt krångligare att skruva i än en PC. Ramminne är busenkelt att byta, tar max 5 minuter om man aldrig gjort det förr. Men att byta hårddisk är lite mer jobb. Absolut inte omöjligt, men jag rekommenderar att du före skruvandet kikar igenom stegen på tex ifixit.com.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-06-08 09:14

Minne är billigt så sätt i 16GB själv.

Jag hade gått på i7'an för videoredigering, den kommer väl med två diskar fortfarande dessutom?

  • Medlem
  • 2014-06-08 17:11

Nu ber jag om ursäkt att jag kidnappar tråden en aning, men jag måste fråga vad ni tror.
Har själv en Mini som jag har en Intel 530-SSD eller något. Läs/skriv ligger på ca 150MB/s. Kommer jag märka någon märkbar skillnad om jag slänger in en betydligt nyare Samsung Evo-disk med läs-/skriv på runt 600MB/s? Kommer det verkligen att göra någon större skillnad i OS X vid vanlig användning? (Surf, mail, musik, filmtittande) Eller ser det bara bra ut på papper men att jag inte kommer märka någon större skillnad?
Jag tror personligen på det sistnämnda.

Det är en Mini i5 (2,3GHz?) Middle 2011 med 16GB RAM och en Intel SSD.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-08 17:45
Ursprungligen av Dalle:

Nu ber jag om ursäkt att jag kidnappar tråden en aning, men jag måste fråga vad ni tror.
Har själv en Mini som jag har en Intel 530-SSD eller något. Läs/skriv ligger på ca 150MB/s. Kommer jag märka någon märkbar skillnad om jag slänger in en betydligt nyare Samsung Evo-disk med läs-/skriv på runt 600MB/s? Kommer det verkligen att göra någon större skillnad i OS X vid vanlig användning? (Surf, mail, musik, filmtittande) Eller ser det bara bra ut på papper men att jag inte kommer märka någon större skillnad?
Jag tror personligen på det sistnämnda.

Det är en Mini i5 (2,3GHz?) Middle 2011 med 16GB RAM och en Intel SSD.

Jag tror också det sistnämnda. Inte värt det.

Ursprungligen av Dalle:

Nu ber jag om ursäkt att jag kidnappar tråden en aning, men jag måste fråga vad ni tror.
Har själv en Mini som jag har en Intel 530-SSD eller något. Läs/skriv ligger på ca 150MB/s. Kommer jag märka någon märkbar skillnad om jag slänger in en betydligt nyare Samsung Evo-disk med läs-/skriv på runt 600MB/s? Kommer det verkligen att göra någon större skillnad i OS X vid vanlig användning? (Surf, mail, musik, filmtittande) Eller ser det bara bra ut på papper men att jag inte kommer märka någon större skillnad?
Jag tror personligen på det sistnämnda.

Det är en Mini i5 (2,3GHz?) Middle 2011 med 16GB RAM och en Intel SSD.

Nope.

  • Medlem
  • 2014-06-08 18:36

Misstänkte det. Tack iaf.

1
Bevaka tråden