Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

IOS 8 och OS X Yosemite kan diktera svenska

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Siri får inte stöd för svenska än, men däremot får både IOS 8 och OS X Yosemite stöd för att diktera på svenska.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2014-06-03 16:52

Hur kommer det funka för stackarna i Skåne?

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2014-06-03 17:05

Helt bedrövligt av Apple. Riktigt ruttet.

Ursprungligen av Dalle:

Hur kommer det funka för stackarna i Skåne?

Finns ju stöd för danska också?

Undrar hur det kommer sig att inte Siri ännu inte har kommit på svenska..?

Vad är det som stoppar?

Andra prioriteringar - som alltid

Jaja.. Enda positiva jag kan se med detta är att nu kan det inte vara långt kvar för oss att få Siri.

  • Medlem
  • 2014-06-03 20:58
Ursprungligen av Tjosansa:

Jaja.. Enda positiva jag kan se med detta är att nu kan det inte vara långt kvar för oss att få Siri.

Max 10 år till, sen så kanske?

Ursprungligen av Redaktionen:

Siri får inte stöd för svenska än, men däremot får både IOS 8 och OS X Yosemite stöd för att diktera på svenska.

Läs hela artikeln här

jodå det fungerar ganska bra med diktering. Fast om man ska skriva 17 då blir det värre

Helt klart gratulerar på bra nästan i alla fall så att man tycker att du borde fungera med Siri

Går nu över till traditionell skrivning... Det verkar fungera ganska hyfsat men med vissa små problemområden. Fast det var första gången som jag provade.

Dikteringen är adaptiv och behöver lära sig hur du pratar. Genom att korrigera felen som får blå understrykning lär sig systemet.

Så är det nog, problemet är mest att det tar emot att tala till datorn:)

Och att jag skriver snabbare än vad jag kan diktera...

Så jag är nog en gammal hund som inte kommer att ta till mig denna teknik - möjligen på telefonen där det finns lägen där det skulle vara smidigt

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-04 19:10
Ursprungligen av rosen888:

Undrar hur det kommer sig att inte Siri ännu inte har kommit på svenska..?

Vad är det som stoppar?

Att det pratas av 0,13% av världens befolkning

Ursprungligen av zappee:

Att det pratas av 0,13% av världens befolkning

Pfft.. Skulle det vara så, så har vi Siri bland de sista i världen och det tvivlar jag starkt på..
Vi kommer förmodligen vara med i nästa sväng.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-05 09:15
Ursprungligen av zappee:

Att det pratas av 0,13% av världens befolkning

Befolkningsmängd är inte faktorn som avgör prioriteringsordningen, så mycket vet vi T ex Hong Kong, som har mindre folkmängd än sverige, har stöd för kantonesiska i Siri.

Pengar och andra nationsspecifika faktorer avgör, inte folkmängd.

Ursprungligen av zinned:

Befolkningsmängd är inte faktorn som avgör prioriteringsordningen, så mycket vet vi T ex Hong Kong, som har mindre folkmängd än sverige, har stöd för kantonesiska i Siri.

Pengar och andra nationsspecifika faktorer avgör, inte folkmängd.

ca. 59 miljoner personer pratar kantonesiska, knappast bara Hong Kong.
T.ex. provinsen Canton i Kina som har över 100 miljoner invånare så pratar nog några miljoner kantonesiska.

Men visst är det fler saker än antal personer som talar ett visst språk som avgör.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-05 11:53
Ursprungligen av keptang:

ca. 59 miljoner personer pratar kantonesiska, knappast bara Hong Kong.
T.ex. provinsen Canton i Kina som har över 100 miljoner invånare så pratar nog några miljoner kantonesiska.

Men visst är det fler saker än antal personer som talar ett visst språk som avgör.

Nu misstolkar du medvetet poängen. Det gällde att visa på att det inte är folkmängd som avgör och Hong Kong har inte någon större folkmängd.

För övrigt så talas det svenska av fler personer i världen än de som bor i sverige. Alltså en meningslöst poäng...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-07 00:30
Ursprungligen av Tjosansa:

Pfft.. Skulle det vara så, så har vi Siri bland de sista i världen och det tvivlar jag starkt på..
Vi kommer förmodligen vara med i nästa sväng.

Och vad mer än gissningar baserar du det på?
I nästa sväng har man hört länge

Ursprungligen av zinned:

Nu misstolkar du medvetet poängen. Det gällde att visa på att det inte är folkmängd som avgör och Hong Kong har inte någon större folkmängd.

För övrigt så talas det svenska av fler personer i världen än de som bor i sverige. Alltså en meningslöst poäng...

Det är du som missar poängen. Jag skrev INGET om folkmängd utan syftade på native speakers.

I Hong Kong pratar man som sagt kantonesiska och det görs av 59 miljoner människor, och då är vi uppe på det 25e vanligaste språket i jämförelse med 91a som svenskan är

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-06-07 11:30

Precis som med Siri så är det väl 'kommer väl nästa år' som gäller, konstant..

Rubrik: "IOS 8 och OS X Yosemite kan diktera svenska"

Om man ska vara petig - och jag är av den åsikten att så är fallet - så betyder väl diktera att läsa upp (eller påtvinga), så det är jag, och inte iOS 8 eller Yosemite som utför själva dikteringen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-06-07 17:17
Ursprungligen av zappee:

Det är du som missar poängen. Jag skrev INGET om folkmängd utan syftade på native speakers.

I Hong Kong pratar man som sagt kantonesiska och det görs av 59 miljoner människor, och då är vi uppe på det 25e vanligaste språket i jämförelse med 91a som svenskan är

Citerade jag dig i mitt svar? Nej

Hur som, om det nu är det 25:e vanligaste språket så borde det ju då vara språk nummer 25 som stöds av Siri och så är det ju inte. Återigen fakta som visar på att det är annat än folkmängd som avgör när/om språket tas in för Siri.

Fler frågor?

1
Bevaka tråden