Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OSX-server i hemmamiljö

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nyfikenheten måste stillas därför har jag bestämt mig att konfigurera en Mac mini med OSX-server.

Det började som en tanke att prova primärt mail-tjänsten. Men efter att ha sett möjligheterna funderar jag på VPN- och profil-tjänsterna. Även kanske Open directory.

Men vågar man köra allt på en & samma server eller bör man snarare virtualisera i ESXi och separera funktionerna?

Finns det något annat jag bör tänka på innan jag dyker ner i detta?

Ett OD sätter du såklart upp det första du gör, användarna du läggar i OD:t nyttjas ju av VPN, Mail och andra tjänster. För hemmabruk är det overkill att separera tjänsterna på olika snurror, men visst kan det vara ett alternativ. Annars skulle jag använt tex. Carbon Copy Cloner och gjort en full kopia av systemdisken (när alla tjänsterna är uppsatta och rullar) till extern disk eller till den andra interna disken in servern och haft den som backup att återställa från.

Jag tänkte mer på att köra två virtuella servrar i samma OD med vardera hälften av tjänsterna som intresserar.

Detta för att skulle något gå fel så är det inte servern som hanterar mailen ex.

Eller det är fel tänk när allt huserar i en Mac mini?

Nu är jag inte riktigt med, men jag antar att du menar att du kör OD:t på den ena virtuella servern, och resten av tjänsterna på den andra? Det är väl bra att separera tjänsterna i händelse av krascher, mm, men om du har en kopia av serverdisken och även en export av OD-databasen så är du ju rätt säkrad ändå. Visst, är det är supervikigt server som får ha minimalt med nertid så skulle jag nog också satsa på att separera tjänsterna mellan flera virtuella servrar eller kanske till och med ytterligare en Mac Mini.

Har fortsatt mitt konfigurerande och experimenterar fram och tillbaka.

Men har nu blivit orolig när det kommer till säkerhetskopiering av själva servern.

Så som jag tolkar det vill inte Apple att man kör nätverksbackup utan snarare lokalt ansluten enligt supportdokument

Citat:

Important: When restoring, restore from a local Time Machine backup. If you try to restore from a network-based Time Machine backup, not all settings will be restored correctly.

http://support.apple.com/kb/ht5139

Hur har ni löst det?

Om dom säger så så är det väl så

Det har inte varit några problem att återställa en server från en lokal TM-backup de gånger jag har testat, om du vill ha någon form av nätverksbackup, använde Crashplan, tex. Den lösningen ger ju dig dessutom möjligheten att köra offsite-backup till Crashplan för några hundralappar om året, säkert och smidigt.

Frågan är då om det kommer att fungera felfritt när man använder sig av Open Directory?

Som ex. hade CCC tydligen problem när det gäller återställning.

Det ska funka utan problem, en komplett serveråterställning från TimeMachine med ett OD funkar fint, och det samma från Crashplan. Från CCC har jag inte testat, men varför det inte skulle fungera har jag inget bra svar på, CCC är ruskigt kompetent som jag ser det. Om du är nojig så kan du ju göra en separat export av OD:t och låta den exporterade filen hänga med i backupen. Det som behöver fixas till manuellt efter återställning är lösenorden, i så fall.

1
Bevaka tråden