Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac går inte ner i vila, iCloud boven?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en imac mitten 2011 som inte vill gå ner i vila av sig själv längre. Det går dock att välja att den ska gå ner i viloläge.
Det jag kan komma på som eventuell orsak är att problemet verkar ha uppstått när jag körde igång iCloud i iphoto för att dela bilder. Jag har sett att processen enligt bilden har "hängt sig" 2 ggr, men problemet verkar vara även när den processen inte fungerar. Jag har iphoto 9.5.1 och os x 10.9.3. Någon med liknande problem eller som har en lösning?

Det är inte så att du har råkat komma åt nån inställning?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2014-06-11 18:19
Ursprungligen av ht-tower:

Har en imac mitten 2011 som inte vill gå ner i vila av sig själv längre. Det går dock att välja att den ska gå ner i viloläge.
Det jag kan komma på som eventuell orsak är att problemet verkar ha uppstått när jag körde igång iCloud i iphoto för att dela bilder. Jag har sett att processen enligt bilden har "hängt sig" 2 ggr, men problemet verkar vara även när den processen inte fungerar. Jag har iphoto 9.5.1 och os x 10.9.3. Någon med liknande problem eller som har en lösning?

Jag råkade ut för samma sak. Det löste sig när jag gick in i Strömsparare, satte ner dator och skärm till minimum (1 min). Så väntade jag en minut och såg att det funkade med den inställningen. När jag sedan återgick till min ursprungliga inställning av hårddisk och skärm, så gick den ner i vila som den skulle. Jag vet inte varför, men det fungerade för mig.

Ursprungligen av AppleLover:

Det är inte så att du har råkat komma åt nån inställning?

Nej.

Ursprungligen av ht-tower:

Har en imac mitten 2011 som inte vill gå ner i vila av sig själv längre. Det går dock att välja att den ska gå ner i viloläge.
Det jag kan komma på som eventuell orsak är att problemet verkar ha uppstått när jag körde igång iCloud i iphoto för att dela bilder. Jag har sett att processen enligt bilden har "hängt sig" 2 ggr, men problemet verkar vara även när den processen inte fungerar. Jag har iphoto 9.5.1 och os x 10.9.3. Någon med liknande problem eller som har en lösning?

Ingen som har förslag på lösning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-24 16:48
Ursprungligen av ht-tower:

Ingen som har förslag på lösning?

Jo, starta Terminal och knappa in

pmset -g

följt av retur. Du får då en lista av de aktuella ströminställningarna (power manager settings). Siffran på raden sleep visar efter vilken tid i minuter du ställt in att automatisk vila ska ske och om det är någon process som förhindrar att detta får ske så kommer process-id eller appens namn att synas efteråt. I nedanstående exempel har jag min iMac inställd att släcka skärmen efter en minut och gå i vila efter två minuter samtidigt som jag har ett fönster i Safari öppet som spelar ljud från sverigesradio.se (coreaudio)

Active Profiles:
AC Power		-1*
Currently in use:
 hibernatemode        0
 halfdim              1
 womp                 1
 networkoversleep     0
 sleep                2 (sleep prevented by coreaudiod)
 Sleep On Power Button 1
 ttyskeepawake        1
 hibernatefile        /var/vm/sleepimage
 autorestart          1
 disksleep            10
 displaysleep         1
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-24 21:11

Vilket guldtips!
Tack!

1
Bevaka tråden