Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Siemens S55 / Nokia 6610

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-08-06 09:12

Står inför ett val. Siemens S55 eller Nokia 6610 är det enda telefonerna som känns "vuxna" nog för att jag ska gilla dem.

Vem bryr sig om kamera, blinkande skal etc utöver tonåringarna? Nej, vill ha en bra, snygg, funktionell telefon som kan hänga med i ett antal år utan att kännas föråldrad.

Det är även viktigt att telefonen inte är för lite eller för stor. Har varit ända nere på Nokia 2100 eftersom jag gillar dess renhet, men batteritiden var ett skämt.

Sony-Ericsson ska vi inte prata om i denna tråd. Hade en T200 som gjorde mig vansinnig med sina menyer och sin slöhet. SE gör säkert bättre telefoner, men hos mig har de bränt sina broar.

Tack för hjälpen!

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 09:17

Har tyvärr ingen erfarenhet av just dessa modeller, men jag är själv Nokia användare och tycker att de andra tillverkarna har svårt att övertyga mig då man en gång vant sig med Nokia. (Gällande design, känsla i handen och menyer) Siemens tvååriga garanti är ju en fördel dock.

Mobils omdöme över 6610

Mobils omdöme över S55

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 09:20

Siemens S55 går ju också att synka med iSync över Bluetooth. En klar fördel tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-06 09:21

Ja, både nokia och siemens är mycket rappa i menyerna. Beror ju på vad du behöver men s55an har ju BT vilket väger tungt om du vill köra isync.

Jag lägger inte en spänn på nokia tills de lär sig att det ska finnas bluetooth i telefonerna. Hur i hela %€# tänker man när man pular in en fm-radio i en "business telefon" men inte BT.

Stooopid!

Jag har haft bl.a Nokia 3110, 3330, 6100, 6110, 8210, 8310, 8550, 6100, 7250, 7210 Ericsson T-28i, T68, T-610

Och med handen på hjärtat kan jag säga att vinnaren är Nokia 6610 om man inte behöver kameran (vilket man kan köpa till efteråt isåfall), annars så tycker jag 6100 om man inte vill ha radion. Hade senast en 6100 den gillade jag skarpt i form och allt, men eftersom jag fått för mig att börja träna med cykel ville jag dessutom ha radio.

Så då fanns valet på en 7210 eller 7250
men 7250 med kamera, den känns för plastig, och T-610 skall vi inte prata om. Har alltid blivit besviken på Ericsson, och vad skall du med 65.000 färger o kamera till, när du måste låsa in dig på vinden för att se vad som står i displayen, och kameran suger liksom alla andra kamror på marknaden jag har sett. Det är en telefon och inget annat, visst funktioner vill jag ha gärna när man är prylgalen som jag, men när det är halvtaskiga funktioner som knappt funkar kan man lika väl låta bli att göra dem. Menyerna är riktigt sega också.

Min flickvän har 7210 men jag gillar inte knapparna på den, så mitt val blev 6610 efter många tester av telefoner, men som sagt 6100 är en mkt värdig vinnare också.

Siemens telefoner har några av mina kompisar och jag har trådlös siemens micro gigaset hemma, men mkt krångligare menyer och hantera kontakter mm än Nokia.

Min åsikt iallfall!

  • Medlem
  • 2003-08-06 09:43

Tack för tipsen. Blir nog en 6610'a i alla fall då. Synd att den inte har blåtand, men å andra sidan har jag ändå bara IR på min PBG4. Sen släppte väl Nokia en liknande telefon som 6610 (den du nämnde?), som inte har radio, men är mindre och dyrare.

Så Siemens menyer är bökiga? Har bara läst gott om S55 hittils. Okej..får la kika på det. Tragiskt att man här i gbg inte i någon butik kan kolla en fungerande telefon innan köp. Service mot kund?

Vad tycker ni andra? Fler kommentarer och gärna från er som har produkterna med.

/Fredrik

Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Siemens telefoner har några av mina kompisar och jag har trådlös siemens micro gigaset hemma, men mkt krångligare menyer och hantera kontakter mm än Nokia.

Min åsikt iallfall!

Detta är det tyngsta skälet för mig att fundera över att överge Nokia för Siemens. Jag VILL kunna synka kontaktlistorna i min nalle med de i min trådlösa hemtelefon.

Om inte Nokia får arslet ur och presenterar en nalle med välfungerande blåtand och en trådlös hemtelefon så måste jag nog släppa Nokia för Siemens. Trots att deras menysystem har mycket att lära av Nokia's

Slutligen hänger allt på att S55 verkligen funkar bra med iSync. Har någon testat det ännu?

Jag har personligen ingen erfarenhet av S55, men andra siemens!

Så menyer kanske är snabbare o.s.v.

Det jag vill ha min mobil till är att folk skall nå mig, jag nå andra, och inte något kommunikationsmedel från & till min dator.

Kan man inte köpa Palm etc om man vill ha sånt. Men blutooth kunde dem ju slänga in i telefonen, men jag har ju hellre en mobiltelefon utan bluet.. om jag måste välja en sämre mobil för att få de funktioner som bluetooth.
Mobil = telefonkommunikation (MMS, SMS) är väl den främsta anledningen till att köpa mobil tycker jag!

  • Medlem
  • 2003-08-06 10:20

Motif..är lite inne på din bana. Dessutom kan man väl, om nu lusten faller på, att synca via IR eller? Kommer nog inte att göra det, men ändå...

Så...6610...S55...svårt detta egentligen. Har hört mkt. gott om båda. Ska ner till stan nu och ev. köpa. Några snabba, sista råd?

/Fredrik

Lyssna på ditt hjärta

hade jag haft vägarna förbi kunde du fått lånat min 6610 någon vecka och provat, bor ganska nära GBG i.f.s

  • Medlem
  • 2003-08-06 11:58

Tack, det var snällt. Ska nog in till stan och slå till ev. redan idag. Har ju ett Comviq Kontantkort, men såg att om man tar ett Vodafon 60 abonnemang (60:- / mån i 12 mån) så fick man 6610 för 990:- nånting i butik. Men som sagt, S55 lockar. Dock gillade jag min gamla 3210 skarpt, utöver dess hanteltyngd.

Jobbigt att man inte kan få testa telefonerna i butiken bara. Som att köpa en bil (nåja...) utan att provköra...

/Fredrik

Har ni inte GEAB affärer, där skall man kunna testa, eller vodafone stores!

Köpte min med Telia 140/mån 24 mån, 0:- för telefonen, samt gratis inträde hos telia just nu, men använder Comviq och inte Telia.

Men som sagt räkna vad du betalar totalt!

Telia:

140 * 24 = 3360 + 1kr i butik

Totalt: 3361:- för Nokia 6610

  • Medlem
  • 2003-08-06 16:16

Det bidde en SonyEricsson i alla fall. Tror jag dömde lite väl hårt när jag hade min "usla" T200. Valet föll på en lite äldre modell, men efter att ha läst tester, frågat folk och pillat med den själv så föll valet på en ny T68i, grå. IR, Bluetooth och mycket, mycket mer. Jag är kär redan. Undrar bara om jag kan iSynca via IR på min PBGr/400 eller om jag måste ha BT-adapter installerad?

Ledsen om jag gjort er besvikna, grabbar Nejdå, ni är nog glada för min skull! Ytterligare en elektronisk pryl i den stora tävligen..hehe.

Ha en skön kväll!

/Fredrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-06 18:48

Ja, vi kan nog förlåta dig fast du vände dig till SE

Mobilesync kan användas för synk via ir

Frågan är ju om du kommer förlåta dig själv sen??

Hehe!!

  • Medlem
  • 2003-08-07 09:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
Ja, vi kan nog förlåta dig fast du vände dig till SE

Mobilesync kan användas för synk via ir

Tack för tipset. Dock verkar det som att jag bara kan synka upp Entourage med telefonen. Om jag vill föra över mina telefonnummer från adressboken - hur gör jag lämpligast då? Funkar i så fall programmet "Ericsson Client" till detta? (samma företag). Men då blir det ingen syncning, utan mer en överföring, right?

/Fredrik

Själv vill jag köpa en S55, helst i butik i Gbg då.. kan du rekomendera någon billig butik som tros ha den?

  • Medlem
  • 2003-08-13 23:13

Hmm...vi har ju egentligen bara de "vanliga butikerna" här i Göteborg: Vodaphone, Geab, STC men sen så tillkommer ju OnOff, SIBA, Tandys Computer City, Power samt några privata företag. Men vill du ha saker billigt så skulle jag kolla tråkställena utan service, dvs alternativ 4-7 av dessa. Billigt, men inte så mkt koll.

/Fredrik

  • Medlem
  • 2003-08-13 23:24

efter tre havererade Nokia gäller ett avmätt "aldrig mer".

1
Bevaka tråden