Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Råd om datorköp till ny Mac-tjej

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

på sista tiden har jag börjat intressera mig för mac datorer. Jag funderar på en ny dator eller laptop. Ska användas mest till internet. Vad kan ni rekommendera? Den måste se bra ut, men inga rosa krudelutter....

Senast redigerat 2014-06-04 14:28
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-04 14:12

Macbook Air.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-04 14:13
Ursprungligen av nittionio:

Hej,

på sista tiden har jag börjat intressera mig för mac datorer. Jag funderar på en ny dator eller laptop. Ska användas mest till internet. Vad kan ni rekommendera? Den måste se bra ut, men inga rosa krudelutter....

Om du mest ska surfa på internet kanske en macbook air kan vara intressant. http://www.apple.com/se/macbook-air/

Billigare än storebror Macbook pro på beskostnad av ett inte lika stort lagringsutrymme.

  • Medlem
  • 2014-06-04 14:22

Har du någon återförsäljare av Mac i närheten där du bor? Att gå och klämma och känna brukar vara bra.
Macbook Air är en trevlig smidig maskin, men dess skärm är inte så rolig. Vill man ha en bättre skärm är Macbook Pro Retina det rätta valet. Men oavsett vilken maskin du än köper bör du ha minst 8GB RAM. Viktigt att tänka på redan vid köpet eftersom man inte kan uppgradera det i efterhand.

Macbook Air som andra redan varit inne på är min personliga favorit. Så lätt och smidig för det mesta.

Jag tycker väldigt bra om Imac också om du kan tänka dig en dator för enbart hemmabruk (går att flytta på men inte så smidigt som en bärbar). Den gör sig också bra som extratv för exempelvis filmtittande. Hemma hos min pappa fungerar en Imac som frukosttv, själv har jag funderat på att ha en i sovrummet/arbetsrummet.

Kom och tänka på att jag också skulle vilja ha en stor och bred skärm, kanske om man kunde koppla upp den till datorn. Vill ha datorn på kontoret så att det ser riktigt bra ut. Vitt passar fint.

  • Medlem
  • 2014-06-05 00:07

Hur stor budget har du? Är du anställd och att det är din arbetsgivare som betalar kalaset?
En valfri Macbook och en Thunderbolt Display ger det bästa av två världar. En dator som du kan ta med dig hem och en stor skärm på jobbet. Skärmen kostar ca 10 000:- dock.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-05 00:24
Ursprungligen av Dalle:

Hur stor budget har du? Är du anställd och att det är din arbetsgivare som betalar kalaset?
En valfri Macbook och en Thunderbolt Display ger det bästa av två världar. En dator som du kan ta med dig hem och en stor skärm på jobbet. Skärmen kostar ca 10 000:- dock.

Thunderbolt Display för 10 papp jo jag tackar jag nu snackar vi budget Dalle

Varför inte köpa en nice iMac 27 tum för kontoret säg 15 papp och en smidig Macbook Air cirka 7-8 papp för hemmet samt på språnget, nu när vi ändå fantasi shoppar lite

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-06-05 00:58
Ursprungligen av nittionio:

Kom och tänka på att jag också skulle vilja ha en stor och bred skärm, kanske om man kunde koppla upp den till datorn. Vill ha datorn på kontoret så att det ser riktigt bra ut. Vitt passar fint.

Finns vita skärmar med displayport som du kan koppla Airen till.

Med all säkerhet kommer snart frågan om 11" eller 13" MacBook Air är bäst, så här är den matnyttiga tråden som redan finns i ämnet: http://www.99mac.se/forum/t/288429-macbook-ai...

Min personliga åsikt är en MBA 13" alla dagar i veckan: http://www.99mac.se/forum/p/2141437

Och lyssna inte för mycket på de som säger att MBA-skärmen är skräp. För 99% vanliga användare som inte tänker jobba med avancerad bildbehandling/tryck är den fullt tillräcklig. Duger alldeles utmärkt till att titta på bilder och film, surfa, skriva, göra layout i InDesign osv...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-06-05 11:57
Ursprungligen av reboot81:

Finns vita skärmar med displayport som du kan koppla Airen till.

Äpplet då även på skärmen som är hela poängen för en "mac-tjej" ska hon måla dit det i efterhand

Ursprungligen av cubeis:

Äpplet då även på skärmen som är hela poängen för en "mac-tjej" ska hon måla dit det i efterhand

Man får ju klistermärken när man köper dator från Apple

1
Bevaka tråden