Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Google letar virus på Mac

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Google släpper Virustotal för Mac, en tjänst som kollar om en uppladdad samling filer innehåller skadeprogram.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-05-27 19:42

Smart av Google. Nu får dom folks privata filer levererade till sig direkt.

Ursprungligen av Redaktionen:

Google släpper Virustotal för Mac, en tjänst som kollar om en uppladdad samling filer innehåller skadeprogram.

Läs hela artikeln här

Och Clamxav duger som sagt fint i nuläget och kräver inte att jag laddar upp något.

Ursprungligen av MatsOlov:

Smart av Google. Nu får dom folks privata filer levererade till sig direkt.

Fast det har de redan Google Drive till.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-05-28 23:26
Ursprungligen av Micke Byström:

Fast det har de redan Google Drive till.

Säkert nästan lika effektivt som iCloud... :/

Ursprungligen av mattiL:

Säkert nästan lika effektivt som iCloud... :/

Med den skillanden att Googles affärsmodell bygger på att samla in så mycket data som möjligt om sina användare för att sälja riktad reklam. Märklig logik att bara för att "företag A gör så måste företag B göra samma sak", trots att deras affärsmodeller är helt olika.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-01 21:44
Ursprungligen av MatsOlov:

Smart av Google. Nu får dom folks privata filer levererade till sig direkt.

Ja, det är nog inte riktigt deras mål med VT

Ursprungligen av Micke Byström:

Och Clamxav duger som sagt fint i nuläget och kräver inte att jag laddar upp något.

Stor skillnad, VT är inte ett antivirusprogram.

jaha?

Ursprungligen av zappee:

Stor skillnad, VT är inte ett antivirusprogram.

Så du påstår att Clamxav inte kan identifiera t ex Trojaner? Och du påstår även att Virustotal inte kan identifiera virus?
Det finns alltid skillnader mellan olika program och tjänster, säkert här också, men du gjorde det du vill säga mer otydligt än nödvändigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-02 21:14
Ursprungligen av Micke Byström:

Så du påstår att Clamxav inte kan identifiera t ex Trojaner? Och du påstår även att Virustotal inte kan identifiera virus?
Det finns alltid skillnader mellan olika program och tjänster, säkert här också, men du gjorde det du vill säga mer otydligt än nödvändigt.

Försöker du vinna vm i att konstruera halmgubbar eller?

Jag menar att Clamxav är ett antivirusprogram
Jag menar att Virustotal är en site där man laddar upp filer för att se om de känns igen som skadlig kod av de olika antivirusföretagen.

Stor skillnad som sagt.

Ursprungligen av zappee:

Försöker du vinna vm i att konstruera halmgubbar eller?

Jag menar att Clamxav är ett antivirusprogram
Jag menar att Virustotal är en site där man laddar upp filer för att se om de känns igen som skadlig kod av de olika antivirusföretagen.

Stor skillnad som sagt.

Om man ser till användarens avsikter med att använda ett antivirusprogram eller en antivirustjänst så är skillnaden noll. Resultatet kan anses mer pålitligt med tjänsten men det är knappast stor skillnad konceptuellt. Det är du som klyver hårstrån istället för att skriva som normala människor så Halmgubben är du själv.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-02 21:25
Ursprungligen av Micke Byström:

Om man ser till användarens avsikter med att använda ett antivirusprogram eller en antivirustjänst så är skillnaden noll. Resultatet kan anses mer pålitligt med tjänsten men det är knappast stor skillnad konceptuellt. Det är du som klyver hårstrån istället för att skriva som normala människor så Halmgubben är du själv.

Alltså... va?!
Virustotal är en webbplats, inte ett antivirusprogram eller "antivirustjänst"
Skillnaden är ENORM.

Ursprungligen av zappee:

Alltså... va?!
Virustotal är en webbplats, inte ett antivirusprogram eller "antivirustjänst"
Skillnaden är ENORM.

Så Googles Gmail är en webbplats och inte en webbplats med en eposttjänst? Vad är då Virustotal? Tänk lite nu.

Citat:

VirusTotal is a free service that analyzes suspicious files and URLs…

. På svenska typ:"Virustotal är en gratis tjänst som analyserar misstänkta filer och webbadresser…". Där står inte "VirusTotal is a web site", eftersom det vore helt befängt då man ju redan vet att man är på en webbplats.

Med andra ord så är det ingen konst för en välgjord antivirustjänst att finnas som en webbplats och på andra sätt (t ex genom ett API eller genom andra kommunikationsmöjligheter) och alltså samtidigt vara just en webbplats och ha andra funktioner — som t ex den främsta för VirusTotal: antivirustjänsten. Att VirusTotal vidarebefordrar själva analysen till andra företags verktyg är helt ointressant för att bedöma om det är en antivirustjänst eller inte. Allt det trodde jag var helt självklart och onödigt att nämna, men tydligen missförstod du mig av okänd anledning.

Givetvis accepterar jag att du tycker att skillnaden är "enorm", som du säger, men jag håller inte med alls. OK?

Senast redigerat 2014-06-05 10:36
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-05 12:10
Ursprungligen av Micke Byström:

Så Googles Gmail är en webbplats och inte en webbplats med en eposttjänst? Vad är då Virustotal? Tänk lite nu.

. På svenska typ:"Virustotal är en gratis tjänst som analyserar misstänkta filer och webbadresser…". Där står inte "VirusTotal is a web site", eftersom det vore helt befängt då man ju redan vet att man är på en webbplats.

Med andra ord så är det ingen konst för en välgjord antivirustjänst att finnas som en webbplats och på andra sätt (t ex genom ett API eller genom andra kommunikationsmöjligheter) och alltså samtidigt vara just en webbplats och ha andra funktioner — som t ex den främsta för VirusTotal: antivirustjänsten. Att VirusTotal vidarebefordrar själva analysen till andra företags verktyg är helt ointressant för att bedöma om det är en antivirustjänst eller inte. Allt det trodde jag var helt självklart och onödigt att nämna, men tydligen missförstod du mig av okänd anledning.

Givetvis accepterar jag att du tycker att skillnaden är "enorm", som du säger, men jag håller inte med alls. OK?

Så du kan inte inse att det är skillnad på en hemsida och ett program???

Eftersom jag är utvecklare av webbplatstjänster och ibland Mac-program så har jag koll på det, ja. Vad är så svårt att förstå?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-06-05 13:19
Ursprungligen av Micke Byström:

Eftersom jag är utvecklare av webbplatstjänster och ibland Mac-program så har jag koll på det, ja. Vad är så svårt att förstå?

Du ska nog inte skylta med att du är en utvecklare som inte vet skillnaden mellan en webbsida och ett program.

Troll i tråden!

Ursprungligen av lappen71:

Du ska nog inte skylta med att du är en utvecklare som inte vet skillnaden mellan en webbsida och ett program.

Trollbete ignorerat.

Ursprungligen av zappee:

Alltså... va?!
Virustotal är en webbplats, inte ett antivirusprogram eller "antivirustjänst"
Skillnaden är ENORM.

Jag kan se 3 stora skillnader, men jag skulle verkligen inte kalla de enorma:

  1. Webbtjänsten VirusTotal har tillgång till fler virusdatabaser hos fler aktörer än vad jag gissar de flesta dedikerade antivirusprogram har, vilket får antas ge en större säkerhet.

  2. Om man använder webbtjänsten genom webbläsaren så är granssnittet annorlunda visst, men om man använder webbtjänsten VirusTotal via Mac-klienten så blir skillnaden i hur man gör för att kolla om en rad filer har virus, inte lika tydlig, eller hur?

  3. Man måste hur som helst ladda upp filerna till webbtjänsten, vilket kan ta en bra stund och data att analysera går mycket snabbare att ge till ett program på datorn. Uppladdningen för med sig vissa säkerhetsrisker också möjligen.

  4. En del antivirusprogram analyserar processer i datorn och bevakar vissa mappar automatiskt. Sådant gör knappast en webbtjänst, även om man teoretiskt skulle kunna fixa det.

Det är de viktigaste skillnaderna som jag kan se. Ser du fler skillnader alltså? Om det nu är samma skillnader du ser varför är de, enligt dig, enorma?
Jag kan respektera att man upplever saker på olika sätt. Men att bara säga att skillnaden är enorm utan att du kan förklara vilka skillnader du menar är ju rätt poänglöst.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-07 00:26
Ursprungligen av Micke Byström:

Jag kan se 3 stora skillnader, men jag skulle verkligen inte kalla de enorma:

  1. Webbtjänsten VirusTotal har tillgång till fler virusdatabaser hos fler aktörer än vad jag gissar de flesta dedikerade antivirusprogram har, vilket får antas ge en större säkerhet.

  2. Om man använder webbtjänsten genom webbläsaren så är granssnittet annorlunda visst, men om man använder webbtjänsten VirusTotal via Mac-klienten så blir skillnaden i hur man gör för att kolla om en rad filer har virus, inte lika tydlig, eller hur?

  3. Man måste hur som helst ladda upp filerna till webbtjänsten, vilket kan ta en bra stund och data att analysera går mycket snabbare att ge till ett program på datorn. Uppladdningen för med sig vissa säkerhetsrisker också möjligen.

  4. En del antivirusprogram analyserar processer i datorn och bevakar vissa mappar automatiskt. Sådant gör knappast en webbtjänst, även om man teoretiskt skulle kunna fixa det.

Det är de viktigaste skillnaderna som jag kan se. Ser du fler skillnader alltså? Om det nu är samma skillnader du ser varför är de, enligt dig, enorma?
Jag kan respektera att man upplever saker på olika sätt. Men att bara säga att skillnaden är enorm utan att du kan förklara vilka skillnader du menar är ju rätt poänglöst.

Hela upplägget är annorlunda. VT går ut på att testa filer mot diverse tillverkares signaturer och det blir inte annorlunda för att du har en uploader lokalt på din dator.

Ett antivirusprogram installeras lokalt och skyddar din dator i realtid, aka du behöver inte göra något.

Det är två VITT SKILDA tjänster.

Ursprungligen av zappee:

Hela upplägget är annorlunda. VT går ut på att testa filer mot diverse tillverkares signaturer och det blir inte annorlunda för att du har en uploader lokalt på din dator.

Ett antivirusprogram installeras lokalt och skyddar din dator i realtid, aka du behöver inte göra något.

Det är två VITT SKILDA tjänster.

Tack för klargörandet. Jag håller med om att det är något annorlunda, men inte alls så olika tycker jag och särskilt inte en "enorm" skillnad. Vi får helt enkelt ha olika syn på hur vi värderar skillnaderna som finns.

Den viktigaste fördelen (och därmed skillnaden) tänker jag är att en kontroll av ett gäng filer mot en bredare databas av "malware"-signaturer — som med VirusTotal — ger en större säkerhet så att man testat "mot allt" (känt i dagsläget). Jag tycker säkerhetstänk är viktigt på Mac och att för många Macanvändare är aningslösa och har bristfälliga rutiner vad gäller säkerhet, men jag ser inte ett absolut behov av installera antivirusmjukvara på Mac som man behöver göra på Windows för att alls använda en dator med det operativet.

Jag tycker ClamXav håller tillräckligt hög kvalitet och att det skydd jag kan se att man kan behöva av att kolla filer täcks in. Men har man större behov, t ex om man arbetar mot blandade miljöer eller får in många osäkra filer, så kan man ha nytta av mer finmaskiga programvaror, på server (t ex med en webbtjänst som VT), lokalt på Macen eller både och.

Senast redigerat 2014-06-07 09:57
1
Bevaka tråden