Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återskapande av data på kraschad hårddisk.

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 09:48

Min hårddisk har kraschat och jag blev tvungen att formatera om den och installera Mavericks på nytt.

Har sett att det finns ett gäng program som utger sig för att kunna återskapa förlorad data, tex wondershare data recovery.

Är det någon här som haft framgång med ett sådant program och kan ge tips eller råd?

/Joel

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-02 09:56
Ursprungligen av ijugel:

Min hårddisk har kraschat och jag blev tvungen att formatera om den och installera Mavericks på nytt.

Har sett att det finns ett gäng program som utger sig för att kunna återskapa förlorad data, tex wondershare data recovery.

Är det någon här som haft framgång med ett sådant program och kan ge tips eller råd?

/Joel

Det är nog bäst att byta ut disken om den har kraschat.
Jag har med framgång använt Data Resque 3 på kraschade hårddiskar och minneskort.
Då har jag mest hjälpt andra som fått problem, eftersom jag ser till att ha back up.

Ursprungligen av ijugel:

Min hårddisk har kraschat och jag blev tvungen att formatera om den och installera Mavericks på nytt.

Har sett att det finns ett gäng program som utger sig för att kunna återskapa förlorad data, tex wondershare data recovery.

Är det någon här som haft framgång med ett sådant program och kan ge tips eller råd?

/Joel

Oftast är det inget fysiskt fel på disken när den krashar, det är filträdet som går sönder, eller rättare sagt indexeringen om var alla filer ligger. När man då kör ett "Data Rescue" program så kan det söka igenom alla sektorerna och bygga ett nytt index och du "får tillbaka" dina filer utom de eventuellt korrupta filer som orsakade ursprungskraschen.
När du formaterat disken är det i regel kört även om det i teorin går att återskapa överskrivna sektorer på disken. Du kan med lite tur hitta filer på en formaterad disk men i regel hittar du bara filfragment så det blir bara gallimatias av alltihop. De sektorer som inte skrivs över vid nyinstallationen efter formateringen kan ofta också scannas och återskapas med tidigare innehål, men det är ändå inte säkert att det blir något vettigt. Ovanstående gäller vanliga snurrande hårrdiskar, med SSD kan det skilja en del och om du kör en Fusiondrive eller en RAID så kan man inte räkna med att nånting skall fungera att återskapa.

Enda sättet som verkligen fungerar är att ha backup, gärna ofta typ Time Machine eller liknande...

Ju mer du "pillar" på disken efter en krasch, desto mindre chans att återskapa något. Du skall alltså inte formatera om och återinstallera på en disk du vill rädda, då det finns risk att du skriver över gammal värdefull data för varje ny sak du lägger in. Helst skall du inte göra något alls om det är väldigt viktiga grejer - plocka ur disken och lämna in till proffs (det finns tips och trådar annorstädes på 99mac).

Och som Konrad skriver - återanvänd aldrig en kraschad hårddisk. Det är inte värt pengarna då den med alltför stor säkerhet snart kommer att krångla igen. En ny kostar inte många kronor. Och när du ändå är i skruvartagen - fundera på om inte en SSD vore värt en extra slant.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-02 10:19

Man bör ju ha en extern disk med ett system installerat på som man startar datorn med. På den ska filräddningsprogrammet också vara installerat.
Man måste ha någonstans att lägga det man förhoppningsvis kan rädda.

Ursprungligen av ijugel:

...jag blev tvungen att formatera om den och installera Mavericks på nytt...
...program som utger sig för att kunna återskapa förlorad data...

Det låter som du redan har gjort formateringen och ominstallationen, och då finns det nog inte så mycket kvar att rädda.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-02 10:32

Det "bästa" filräddningsprogrammet är nog Disk Warrior, om man ska tro på de recensioner som finns både här på 99mac.se och Internet. Man får en skiva att boota datorn ifrån.
Det har räddat mej en gång

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-02 10:35
Ursprungligen av kenjon:

Det "bästa" filräddningsprogrammet är nog Disk Warrior, om man ska tro på de recensioner som finns både här på 99mac.se och Internet. Man får en skiva att boota datorn ifrån.
Det har räddat mej en gång

Jag brukar köra Disk Warrior nån gång emellanåt i förebyggande syfte. Brukar ge en vitaminkick till startdisken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 11:48

Har raderat skivan och testat att installera Mavericks några gånger nu utan framgång.

När jag installerar Mavericks verkar det som att det fungerar ända tills slutet av installationen, då går den tillbaks till os x verktygsprogram istället för att starta om sig.

Är det bara börja leta ny disk eller?

Ursprungligen av ijugel:

Har raderat skivan och testat att installera Mavericks några gånger nu utan framgång.

När jag installerar Mavericks verkar det som att det fungerar ända tills slutet av installationen, då går den tillbaks till os x verktygsprogram istället för att starta om sig.

Är det bara börja leta ny disk eller?

Om du menar formatera när du säger "radera" så är det korta svaret Ja!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 12:16
Ursprungligen av Niklasinorr:

Om du menar formatera när du säger "radera" så är det korta svaret Ja!

Hmm ja alltså ordet "formatera" nämns inte öht i skivverktyg, där används istället ordet "radera" – som också jag använde:)

Men tack ändå för tipset!

Ursprungligen av ijugel:

Hmm ja alltså ordet "formatera" nämns inte öht i skivverktyg, där används istället ordet "radera" – som också jag använde:)

Men tack ändå för tipset!

Perfekt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 14:19
Ursprungligen av kenjon:

Det "bästa" filräddningsprogrammet är nog Disk Warrior...

Nu ska jag vara motvalls och säga att det bästa filräddningsprogrammet är ett backup-program (t.ex. Time Machine). Filer som inte har någon backup är dödsdömda (på sikt).

Time Machine är så himla enkelt att köra på en extern disk så det finns ingen ursäkt att låta bli.

Har man backup behövs inga program som Disk Warrior.

Och som flera andra tidigare sagt: Om en disk börjar bete sig konstigt, byt ut! Försök INTE formatera om och köra vidare ett tag till. Det är inte svårt att byta disk på en MacBook Pro (utan retina).

Ursprungligen av pesc:

Nu ska jag vara motvalls och säga att det bästa filräddningsprogrammet är ett backup-program (t.ex. Time Machine). Filer som inte har någon backup är dödsdömda (på sikt).

Time Machine är så himla enkelt att köra på en extern disk så det finns ingen ursäkt att låta bli.

Har man backup behövs inga program som Disk Warrior.

Och som flera andra tidigare sagt: Om en disk börjar bete sig konstigt, byt ut! Försök INTE formatera om och köra vidare ett tag till. Det är inte svårt att byta disk på en MacBook Pro (utan retina).

Som sagt, backup är det bästa skyddet!

Angeånde att återanvända kraschade diskar så är detta sällan något problem. Som jag skrev tidigare så är det oftast filträdet som kraschar och det beror ofta på korrumperade filer. HFS är ett väldigt känsligt filsystem (läs "ganska dåligt") och det hänger inte riktigt med i moderna datorer med många filer och snabba I/O. Jag har formaterat massor av "kraschade" diskar som funkar utmärkt efteråt.
Är man lite "anal" som köper man en ny disk och byter, det är som sagt både enkelt och billigt, sen tar man den kraschade disken och köper en liten "hårddisklåda" på Kjell&Co och har den som backup...

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-02 14:46

@niklasinorr. Du talar säkert av erfarenhet. Men om en disk som suttit i en dator och varit startskiva i tre-fyra år kraschat så skulle jag byta ut den i i alla fall.

Ursprungligen av Konrad:

@niklasinorr. Du talar säkert av erfarenhet. Men om en disk som suttit i en dator och varit startskiva i tre-fyra år kraschat så skulle jag byta ut den i i alla fall.

Det skulle jag också ha gjort

...men till en SSD-disk så jag hade fått någon bonus på hela operationen. Min poäng är bara att en disk som kraschar inte nödvändigtvis är fysiskt trasig. Har dock på senaste tiden haft några diskar i gamla MacBook som låter "klank-klank-klank..."
Dessa är fysiskt trasiga såklart, men de är också från 2008-2009 så det är kanske inte så konstigt...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-02 15:25

Och att använda den gamla som backup låter inte så kul
En backupdisk bör man lita på, och jag skulle inte lita på en 3-4 år gammal hårddisk som har kraschat...

Diskar idag är så billiga att minsta misstanke om att de inte är 100% gör att de bör kasseras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 16:10
Ursprungligen av Niklasinorr:

...Min poäng är bara att en disk som kraschar inte nödvändigtvis är fysiskt trasig...

Det har du helt rätt i. Många problem i HFS filträd skapas av andra orsaker än hårdvarufel i disken. Främst om man lyckas stänga av maskinen hårt (bryter strömmen), får en system panic, eller om datorn inte kan väckas ur viloläge. Problemet är hur man som novis ska kunna veta om disken är hårdvarumässigt hel eller inte. Jag skulle rekommendera att köra igenom något hårdvarutest som läser/skriver till hela disken och köra det några timmar innan jag återanvänder och formaterar om en sådan disk.

Eller så köper man en ny för några hundra eller tar tillfället i akt och uppgraderar.

Ursprungligen av pesc:

Det har du helt rätt i. Många problem i HFS filträd skapas av andra orsaker än hårdvarufel i disken. Främst om man lyckas stänga av maskinen hårt (bryter strömmen), får en system panic, eller om datorn inte kan väckas ur viloläge. Problemet är hur man som novis ska kunna veta om disken är hårdvarumässigt hel eller inte. Jag skulle rekommendera att köra igenom något hårdvarutest som läser/skriver till hela disken och köra det några timmar innan jag återanvänder och formaterar om en sådan disk.

Eller så köper man en ny för några hundra eller tar tillfället i akt och uppgraderar.

Om man har backup så är detta ju inget problem, då kör man tills det rasar, formaterar om, återställer backupen, kör tills det rasar igen, formaterar, återställer backupen...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-02 16:57

Tid är också pengar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-02 19:05
Ursprungligen av Niklasinorr:

Om man har backup så är detta ju inget problem, då kör man tills det rasar, formaterar om, återställer backupen, kör tills det rasar igen, formaterar, återställer backupen...

Läs vers fem

http://www.taobackup.com/index.html

Ursprungligen av pesc:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-03 13:54

Tack för alla konstruktiva och uttömmande svar!

Det hela löste sig ganska väl ändå. Får en helt ny ssd av en snäll polare som hade en liggandes:D Förvisso bara 120 gb stor men då jag fick den gratis var det svårt att säga nej tack.

Hade backup på det viktigaste, dock försvann några dokument jag jobbade med precis innan krashen. Det var några timmars jobb som försvann men inget ovärderligt (som tur var!).

Nu är bara frågan hur man går vidare härifrån. Installera en hårddisk i en macbook har jag aldrig gjort förut, har iofs sett på youtube att det verkar vara mer eller mindre en barnlek.

Måste man verkligen ha en usb-sticka för att installera Mavericks btw?

www.ifixit.com är källan #1 när det gäller att skruva i datorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-03 16:33
Ursprungligen av ijugel:

Tack för alla konstruktiva och uttömmande svar!

Det hela löste sig ganska väl ändå. Får en helt ny ssd av en snäll polare som hade en liggandes:D Förvisso bara 120 gb stor men då jag fick den gratis var det svårt att säga nej tack.

Hade backup på det viktigaste, dock försvann några dokument jag jobbade med precis innan krashen. Det var några timmars jobb som försvann men inget ovärderligt (som tur var!).

Nu är bara frågan hur man går vidare härifrån. Installera en hårddisk i en macbook har jag aldrig gjort förut, har iofs sett på youtube att det verkar vara mer eller mindre en barnlek.

Måste man verkligen ha en usb-sticka för att installera Mavericks btw?

Ja när disken är tom nå måste du ha det. Använd Diskmaker X, det är enklast och det fungerar fint. Du måste hämta hem Mavericks med en annan Mac och spara ner installationsfilen.

http://arstechnica.com/apple/2013/10/how-to-m...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-06-03 18:03
Ursprungligen av ijugel:

Måste man verkligen ha en usb-sticka för att installera Mavericks btw?

Om din dator inte är alltför gammal så borde du kunna använda Internet Recovery.

http://www.apple.com/se/osx/recovery/

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-06-04 11:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-06-04 14:03
Ursprungligen av kenjon:

Detta innebär om jag förstått det hela rätt att jag inte måste skapa en usb-sticka med Mavericks på utan enbart med en sticka med Skivåterställningsassistent? Så kör man helt enkelt ner Mavericks via internetåterställningen?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-06-04 14:17
Ursprungligen av kenjon:

För mig också.

1
Bevaka tråden