Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt router/modem ger färre Mbits. ISP fattar nada....

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en MacPro med 10.6.8 och ISP Universal Telecom "upp till" 28 Mbits. Macen inkopplad med kabel.
Förut hade jag ett separat eget modem (ett halvgammalt Netgear) och sedan vidare in i routern som jag fått av ISP.
Till Macen fick jag runt 16 Mbits. Helt OK eftersom både modemet och routern bromsade upp.

Igår fick jag ett nytt modem (med inbyggd router. Eller tvärtom. Vet inte vad en sån kallas...) från ISP. Nu får jag inte mer än 9-10 Mbits till Macen. Men testar jag med mobilen (via Wifi) 10 meter bort i soffan får jag 13 Mbits.

Det nya router/modemet är ett Inteno DG150A-R1 (svenskt?). Jag har suttit i telefon med Universals support som testat en mängd olika konfigurationer. Och konstaterat att dom mäter ca 21 Mbits fram till router/modemet. Likafullt får jag alltså bara mindre än hälften av detta ner till Macen.

Eftersom mobiltelefonen har bättre uppkoppling (via Wifi) känns det som att det är Macen som inte spelar med modemet/routern.

Finns det något i Macens nätverksinställningar jag bör testa? (Jag har provat med en mängd olika manuella inställningar utan resultat).

Är det en router med utgångar för lan / tv / telefon
i så fall har nog en viss del bandbredd reserverats åt dessa utgångar

Ursprungligen av disktant:

Är det en router med utgångar för lan / tv / telefon
i så fall har nog en viss del bandbredd reserverats åt dessa utgångar

Bara LAN och VoIP. Inte TV.

Ursprungligen av Falutjorven:

Bara LAN och VoIP. Inte TV.

Ja men då har säkert VoIP porten en tilldelad andel av hastigheten för att inte ge problem vid samtal

Ursprungligen av disktant:

Ja men då har säkert VoIP porten en tilldelad andel av hastigheten för att inte ge problem vid samtal

Låter märkligt. För ett par dagar sen när jag hade separat modem och router och VoIP hade jag runt 16 Mbits till datorn sedan flera år tillbaka. Har funkat alldeles galant. Låter skumt att dom plötsligt skulle reservera bandbredd till telefonen.

Jag är absolut ingen nätverksexpert. Men detta låter krystat och jäkligt konstigt (å anda sidan skulle jag inte bli förvånad om du har rätt....)

Tror inte att VoIPen är prioriterad i nätet (dvs låts utrymme), har för mig att det endast är TV och LAN som är det (TV tar mest).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-31 12:17

Har du testat att sätta kabeln i de olika utgångarna, så du inte har anslutit till fel uttag?

Ursprungligen av kenjon:

Har du testat att sätta kabeln i de olika utgångarna, så du inte har anslutit till fel uttag?

Jodå. Typ 25 ggr. Plus bytt kablar, splitter och allt annat.

Men jag tror jag hittat problemen.

Dels verkar det som om Bredbandskollens TPTEST5.app plötsligt inte funkar. Kör jag den, därefter testen på deras webbplats så visar appen 9-10 Mbits men webbplatsen 15-16 Mbits (vilket fortfarande är ganska ynkligt för ett "upp till 28 Mbits, men i alla fall OK).

Dessutom hade modem/routern ställt in egna DNS - riktade till sig själv, alltså sitt eget IP-nummer. Adresserna matades in som DNS i Macens nätverksinställningar. Märkte inte detta förrän webbläsaren plötsligt inte längre hittade vanliga webbplatser. När jag la in mina egna DN-servrar gick det bättre....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-31 15:06

Det är normalt att man använder routern som DNS. I routern ställer man sedan in den DNS man vill använda. Då kan den cacha en del uppslag, som då går snabbare.

1
Bevaka tråden