Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att spara inifrån Adobe-program

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ett par månader sedan började min iMac (3,4 GHz Intel Core i7 med OSX 10.9.3) bete sig annorlunda.
När jag är på jobbservern, inuti ett Adobe-program, väljer "spara som" tappar jag kontakten efter ca
5 sekunder och åker hela vägen ner i "roten". Jag får då bläddra mig tillbaka till rätt mapp och hoppas
på att jag kan spara innan detta händer igen. Problemet har blivit värre med tiden och nu kan det vara helt
omöjligt att spara i rätt mapp, får i stället spara på hårddisken och flytta i finder-läget.

Jag har alltså inga problem när jag är i Finder, det är endast när jag är inne i någon programvara.
Störst problem är det dock med Adobes program (har senaste CC). Har inga direkta problem med att
"spara" bara "spara som". Har inte heller problem med länkar i InDesign. Är ansluten till nätverket via
ethernet-kabel och inte WiFi.

Fler personer här har problemet, men inte i samma omfattning som jag. Några har inget problem alls.
Har ingen aning om vilken server vi har, men kan väl ta reda på det på något sätt.

Är detta ett känt problem? Finns det någon snabb lösning?

Tacksam för svar!

/jens

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-27 10:47

Jag tycker det låter som ett dåligt nätverk... sitter ni alla på samma switch?
Men är det bara då du får problem? Vanlig filöverföring (förutom Spara) funkar, även med stora filer? Vad säger Bredbandskollen? Stabilt och snabbt?

Ursprungligen av kenjon:

Jag tycker det låter som ett dåligt nätverk... sitter ni alla på samma switch?
Men är det bara då du får problem? Vanlig filöverföring (förutom Spara) funkar, även med stora filer? Vad säger Bredbandskollen? Stabilt och snabbt?

Tack för snabbt svar!

Bredbandskollen anger: Ta emot filer 75 Mbit/s och Skicka filer 66 Mbit/s.
Har ingen aning om det är bra eller dåligt.

Nej, vi sitter inte på samma Switch. Är inkopplad direkt i vägguttag och har
provat flera olika och Wifi. Hur det ser ut i serverrummet har jag ingen aning om.

Storleken på filer gör ingen skillnad, det är bara hastigheten att skriva in det nya
filnamnet och hitta rätt plats som avgör. Kan nämna att om jag ska göra en PDF
från InDesign är tricket att så fort som möjligt skriva in namnet hitta rätt och trycka spara,
sedan kan jag ta tid på mig att göra inställningarna för rätt typ av pdf utan problem.

1
Bevaka tråden