Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FT: Apple gör iPhone till fjärrkontroll för det smarta hemmet med ny mjukvara

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Financial Times har ett scoop om hur Apple kommer att släppa en ny mjukvaruplattform för att göra iPhone till en fjärrkontroll för det smarta hemmet:

Citat:

Apple is readying a new software platform that would turn the iPhone into a remote control for lights, security systems and other household appliances, as part of a move into the “internet of things”.
Apple plans to take on rivals Google and Samsung and make a “big play” in the world of smart home technology at its Worldwide Developer Conference on June 2 in San Francisco, according to people familiar with the matter.

Här är länken, men det är en paywall, testa istället denna länk via Google för att komma till artikeln.

Det ska alltså bli en plattform lite som AirPlay och CarPlay idag.

Mark Gurman bekräftar att Apple jobbar på "iOS Home integration", säger att Apple jobbat på det i ungefär 2 år:

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2014-05-27 08:49
Ursprungligen av Adrian B:

Mark Gurman bekräftar att Apple jobbar på "iOS Home integration", säger att Apple jobbat på det i ungefär 2 år:

Ett riktigt spännande projekt. Har sneglat på Fibaro ett tag men jag får hålla mig ett tag till.

Ursprungligen av The Cat:

Ett riktigt spännande projekt. Har sneglat på Fibaro ett tag men jag får hålla mig ett tag till.

Ja, Fibaro är något jag haft ögonen på också. Ska bli intressant att se om Apple har någon av de större tillverkarna på området med redan nu på WWDC. Precis som med CarPlay och annat brukar de ju gilla att visa upp namn på de tillverkare som de i hemlighet redan samarbetar med.

  • Medlem
  • Bästkusten
  • 2014-05-27 09:18
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, Fibaro är något jag haft ögonen på också. Ska bli intressant att se om Apple har någon av de större tillverkarna på området med redan nu på WWDC. Precis som med CarPlay och annat brukar de ju gilla att visa upp namn på de tillverkare som de i hemlighet redan samarbetar med.

Är Sonos och Philips Hue med på den listan har dom iaf mig som kund.

Hoppas, hoppas att de visar ett öppet API och inget inlåst Apple-"skit" nu bara.
Jag tror de kommer starta smått och sedan låta utvecklarna göra jobbet med integrering/appar.

Jag har redan investerat ett par slantar i Fibaro och kommer vara lite nervös fram till WWDC
Men grejjen är att det finns ju inga system att koppla till idag förutom Z-wave och 433 MHz. Att styra bara Hue/Sonos är inte hemautomation i mina ögon. Men det är möjligt att de uppfunnit något nytt och kör BT LE eller liknande; tror dock inte de kommer släppa någon dedikerad hårdvara för detta. Typ passbook för hemmet tror jag på.

En annan aspekt är ju inlåsningen av system. Vill jag verkligen bygga in dimmers m.m. i min lägenhet som bara går att styra från iPhone?

Ursprungligen av Mactastic:

Hoppas, hoppas att de visar ett öppet API och inget inlåst Apple-"skit" nu bara.
Jag tror de kommer starta smått och sedan låta utvecklarna göra jobbet med integrering/appar.

Jag har redan investerat ett par slantar i Fibaro och kommer vara lite nervös fram till WWDC
Men grejjen är att det finns ju inga system att koppla till idag förutom Z-wave och 433 MHz

Du glömmer Insteon, och i viss mån X10.

1
Bevaka tråden