Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn blir varm/fläkten snurrar intensivt

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min MBP blir för varm ibland och fläkten snurrar intensivt.

Vad kan det bero på?
Finns det ett sätt man kan kyla ned?
Hur kan man kontrollera om värmen är på normal nivå?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-26 15:43

Vad är det som säger att den blir för varm bara för att fläkten går igång?
Min fläkt ökar i varv beroende på vad jag gör med datorn så tala om vad det är du gör till att börja med.
Starta Aktivitetshanteraren och se efter vilken process det är som arbetar mest.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-26 17:55

Det finns många program som kan kolla temperaturen, t ex i Menu bar.
Sök på www.macupdate.com

Ursprungligen av lappen71:

Vad är det som säger att den blir för varm bara för att fläkten går igång?
Min fläkt ökar i varv beroende på vad jag gör med datorn så tala om vad det är du gör till att börja med.
Starta Aktivitetshanteraren och se efter vilken process det är som arbetar mest.

Var hittar man aktivitetshanteraren?

Ursprungligen av kenjon:

Det finns många program som kan kolla temperaturen, t ex i Menu bar.
Sök på www.macupdate.com

Det finns flera "menu bar" - vilken menar du?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-26 18:43
Ursprungligen av calinou:

Var hittar man aktivitetshanteraren?

Ska jag mata dig också? Du måste klara av lite själv också och en grundläggande sak som att hitta Aktivitetshanteraren är något du får klura ut själv. Ett tips...använd Spotligt och det är förstoringsglaset i övre högra hörnet på skärmen.
Är det fortfarande oklart så Googla på alla dom svåra ord jag använde nyss.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-26 18:56

Kanske lättare om man letar efter Aktivitetskontroll, som programmet egentligen heter.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-26 19:00
Ursprungligen av Vassius:

Kanske lättare om man letar efter Aktivitetskontroll, som programmet egentligen heter.

Det kan man också göra
Här ser man ett problem med att använda Albert eller Spotlight det räcker med att skriva två bokstäver så kommer det fram som första val.
Så man lägger inte på minnet exakt vad det heter

Jag har nu aktivitetskontroll öppen... och vad ska man göra med den?

Ursprungligen av calinou:

Det finns flera "menu bar" - vilken menar du?

Nej, det finns bara en menyrad.

Ursprungligen av lappen71:

...att använda Albert...

Jag tror att du menar Alfred.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nej, det finns bara en menyrad.

Det finns flera varianter av menu bar:
http://www.macupdate.com/find/mac/menu%20bar

Ursprungligen av lappen71:

Det kan man också göra
Här ser man ett problem med att använda Albert eller Spotlight det räcker med att skriva två bokstäver så kommer det fram som första val.
Så man lägger inte på minnet exakt vad det heter

Där ser man. Du anklagade mig förut att jag inte benämnde saker rätt och du kan själv inte bättre....;-)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-26 19:42
Ursprungligen av calinou:

Jag har nu aktivitetskontroll öppen... och vad ska man göra med den?

Klicka på "Processor". Klicka sedan en eller två gånger på "% processor" för att sortera listan fallande (högst % överst).

Då ser du vilken/vilka appar som drar mest processorkraft just nu och därmed gör att fläkten måste gå igång.

Ursprungligen av calinou:

Det finns flera varianter av menu bar:
http://www.macupdate.com/find/mac/menu%20bar

Nej, det finns bara en menyrad. Men det finns massor av program som kan visa olika saker i menyraden.

Ursprungligen av Vassius:

Klicka på "Processor". Klicka sedan en eller två gånger på "% processor" för att sortera listan fallande (högst % överst).

Då ser du vilken/vilka appar som drar mest processorkraft just nu och därmed gör att fläkten måste gå igång.

Vad kan man göra för att kyla ned om man inte vill /kan stänga av vissa processer?

Ursprungligen av kenjon:

Det finns många program som kan kolla temperaturen, t ex i Menu bar.
Sök på www.macupdate.com

Vilken av de skulle du rekommendera?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-26 20:05
Ursprungligen av calinou:

Vad kan man göra för att kyla ned om man inte vill /kan stänga av vissa processer?

Om en app drar onormalt mycket processorkraft kan det räcka med att stänga ner den och starta upp den igen, och hoppas den beter sig normalt sen.

Annars får du leva med att fläkten låter. Du behöver inte göra nåt för att kyla datorn, det är ju det fläkten är till för.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-26 20:07
Ursprungligen av calinou:

Där ser man. Du anklagade mig förut att jag inte benämnde saker rätt och du kan själv inte bättre....;-)

Med tanke på hur många inlägg jag gör och hur många jag hjälpt har jag inga problem med att ibland skriva fel.
Jag förstår alla fall vad jag pratar om

Finns det någon form av dyna som man kan ha under datorn när man inte har datorn på bordet?

Ursprungligen av calinou:

Finns det någon form av dyna som man kan ha under datorn när man inte har datorn på bordet?

Det finns en finfin sajt som heter Google. Du borde prova den nån gång.

https://www.google.se/search?q=laptop+cooler
https://www.google.se/search?q=laptopkylning

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-26 20:22
Ursprungligen av calinou:

Finns det någon form av dyna som man kan ha under datorn när man inte har datorn på bordet?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60...

Ursprungligen av Vassius:

Om en app drar onormalt mycket processorkraft kan det räcka med att stänga ner den och starta upp den igen, och hoppas den beter sig normalt sen.

Annars får du leva med att fläkten låter. Du behöver inte göra nåt för att kyla datorn, det är ju det fläkten är till för.

Hoppas fläkten gör sitt även om den datorn är "kokhet". Jag hade samma problem med min PC och den stängdes av sig själv vilket hoppas jag inte det händer med min MBP. Jag använde kylklampar för att kyla ned den.

tack för ditt förslag dock tänkte jag att det kanske finns sådana dynor som även kylar av.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det finns en finfin sajt som heter Google. Du borde prova den nån gång.

https://www.google.se/search?q=laptop+cooler
https://www.google.se/search?q=laptopkylning

Jag sökte men hittade ingenting just för jag inte visste vad det heter. Tack för länkarna!

Att fläktarna drar igång då och då är fullt normalt och inget man behöver bekymra sig för. Det är när den konstant låter som en 747:a på väg att lyfta som man kan ta en funderare på om nåt är fel. Time Machine kan dra igång fläktarna, Flash-player är ett säkert sätt att hetta upp den. Datorn behöver ingen extra kylning om det inte är extremt varmt och du belastar den extremt mycket.

Tack alla för hjälpen! Jag ska skaffa mig en coolerdyna och hoppas det hjälper.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-26 22:45

Kjell har lite prylar för att kyla datorn. Att ställa datorn på en bordsduk/i sängen försämrar ventilationen - släng in något under bakkanten, tex en fjärrkontroll eller en penna.

Men du har ju en ny dator(?) borde inte vara något problem med värme såvida du inte utför tunga beräkningar eller kör flashsidor.
Kör du Firefox kan du stänga av flash per default mha Click2Flash.

Ursprungligen av reboot81:

Kjell har lite prylar för att kyla datorn. Att ställa datorn på en bordsduk/i sängen försämrar ventilationen - släng in något under bakkanten, tex en fjärrkontroll eller en penna.

Men du har ju en ny dator(?) borde inte vara något problem med värme såvida du inte utför tunga beräkningar eller kör flashsidor.
Kör du Firefox kan du stänga av flash per default mha Click2Flash.

Jag har Firefox och förstår inte riktigt vad som menas att stänga av "per default". Dock hittade jag den i tilläggsmodulen och det är väl där i så fall man ska avaktivera det?

Senast redigerat 2014-05-26 23:13
Ursprungligen av calinou:

...och det är väl där i så fall man ska avaktivera det?

Nu läste du lite slarvigt. Igen.

Du fick en länk till Click2Flash. Titta lite på den, och vad den kan göra.

Visst kan du stänga av Flash helt, men jag tror att du behöver den ibland. Så Click2Flash är en bättre lösning än att ta bort Flash helt från Firefox.

Bevaka tråden