Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Superslimmat verktyg för bildbeskärning?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-05-26 16:44

Jag behöver kanske ett verktyg som ska kunna beskära bilder med förvalda proportioner, tex 3:2, 16:9 osv. Vilka proportioner som ska vara valbara måste kunna redigeras.
Helst ska man inte kunna göra så mycket mer. I alla fall ska gränssnittet vara så enkelt som möjlig för just beskärning.
Applescriptstöd är ett plus.
Någon som kan tipsa om detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-26 19:31

Duger det inte med Photoshop och en Droplet där du har ställt hur det ska beskäras?
Det kanske inte går att ställa in 3:2 och 16:9, men man kan ju lätt räkna ut vad det motsvarar i pixlar räknat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-26 21:03

I Lr kan du fixa förinställningar, men jag antar att du vill kunna markera ett antal bilder
och vips beskära dessa.
Har tyvärr inte sett något sådant program, hittills i alla fall.

  • Medlem
  • 2014-05-26 21:17

Jag vill kunna rita upp ett utsnitt som PS crop tool, men i ett annat verktyg så billigt som möjligt. Det är för folk som inte har PS eller Lr eller nåt annat dyrt, utan för "kreti och pleti" som inte kan ett skit om bildhantering.
Jag har byggt en app i AS som lägger på adekvat metadata och skickar in bilden i rätt kanal beroende på metadata. Men just beskärningen måste skötas någon annan stans. Och det är inte resize det handlar om utan att göra ett utsnitt enligt givna proportioner och göra en hard crop.

sips

I allra högsta grad möjligt att skripta och ingår i OS X.

Edit:
Eller om du hellre vill kan du använda dig av Image Events i avsnittet om cropping hittar du exempel på att croppa 16x9.

  • Medlem
  • 2014-05-26 21:31

Jag vill inte skicka in koordinater, jag vill att användaren ska kunna rita på bilden var den ska skäras. Det klarar väl varken sips eller Image Events av såvitt jag vet. Eller?

Nä, då vet jag inte. Gimp går att skripta, i t.ex. python, men det är ett omständligt program.

  • Medlem
  • 2014-05-26 22:03

Det kryllar ju av små bildprogram i App Store, jag tänkte om någon kunde rekommendera något av dem utifrån vad jag specade ovan.

Ursprungligen av Baron:

Jag vill inte skicka in koordinater, jag vill att användaren ska kunna rita på bilden var den ska skäras. Det klarar väl varken sips eller Image Events av såvitt jag vet. Eller?

Om du prompt vill ha en färdig lösning så har jag inget förslag, även om jag misstänker att en stunds googlande löser saken, men däremot är det vört att påpeka att du relativt enkelt kan göra ett sånt gränssnitt i HTML: I princip behöver du skapa en previewbild, via sips/image events, quicklook eller liknande, därefter visa upp den i en htmlsida med en överlagd, justerbar div, där du helt enkelt läser av koordinaterna, utför erforderlig matte, skickar parametrarna till sips och visar upp resultatet. Självklart kan du i samma gränssnitt lägga in alla andra features du kan tänka dig

Det är ju bara att välja och vraka!

http://www.jqueryrain.com/demo/jquery-crop-im...

De här exemplen använder en php-server så vill/behöver du använda sips så får du anropa det också/i stället

Ursprungligen av Baron:

Jag behöver kanske ett verktyg som ska kunna beskära bilder med förvalda proportioner, tex 3:2, 16:9 osv. Vilka proportioner som ska vara valbara måste kunna redigeras.
Helst ska man inte kunna göra så mycket mer. I alla fall ska gränssnittet vara så enkelt som möjlig för just beskärning.
Applescriptstöd är ett plus.
Någon som kan tipsa om detta?

Dum fråga kanske, men har du provat Förhandsvisning? Rita en ruta - Cmd + K

  • Medlem
  • 2014-05-27 10:23

@TouchCAD: Heh, nej, det hade jag inte. Men det går inte att sätta fasta proportioner. Och Preview är komplett omöjligt att skripta.
@Richard Rönnbäck: Hur lång tid skulle det ta att snickra ihop en slik funktion för en flyhänt konsult med verksamhetskännedom? Kanske i kombination med ett litet gränssnitt med ett femtal textfält för metadatapåföring exempelvis med hjälp av ExifTool?

Ursprungligen av Baron:

@TouchCAD: Heh, nej, det hade jag inte. Men det går inte att sätta fasta proportioner. Och Preview är komplett omöjligt att skripta.
@Richard Rönnbäck: Hur lång tid skulle det ta att snickra ihop en slik funktion för en flyhänt konsult med verksamhetskännedom? Kanske i kombination med ett litet gränssnitt med ett femtal textfält för metadatapåföring exempelvis med hjälp av ExifTool?

Det beror på vad man pratar om, säg att en enkel prototyp tar en dryg dag, möjligtvis två, det är väsentligt fler grejer som ska lösas på vägen, jämfört med scenarierna jag länkade till, med endast en jpg-bild i faktisk upplösning mot en php-server. För att också testa, paketera osv skulle jag gissa att det blir cirka en vecka, men det är uppskattningar som är grövre än de mellan tummen och pekfingret. Slå en signal så kan vi bolla lite

Senast redigerat 2014-05-28 08:38
Ursprungligen av Baron:

Jag behöver kanske ett verktyg som ska kunna beskära bilder med förvalda proportioner, tex 3:2, 16:9 osv. Vilka proportioner som ska vara valbara måste kunna redigeras.
Helst ska man inte kunna göra så mycket mer. I alla fall ska gränssnittet vara så enkelt som möjlig för just beskärning.
Applescriptstöd är ett plus.
Någon som kan tipsa om detta?

Beroende på kunskap skulle man kunna nyttja pixlr.com
Där går det att låsa förhållande.

  • Medlem
  • 2015-05-13 10:11
1
Bevaka tråden