Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är en i7a värd pengarna? MBPR 13"

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag tänkte köpa mig en MBPR 13" och undrar om det är värt att lägga på de extra kronorna för en i7a? Gör det någon skillnad i batterilängden, värme, prestanda etc?

Jag redigerar bilder lite stillsamt och kommer köra den med en extern skärm.

G

Jag skulle säga att det i de flesta fall inte spelar någon roll för vardagsbruk. Den största skillnaden i praktiken är att i7:an har Hyperthreading, vilket låter den köra fyra trådar samtidigt. Det ger avtryck framför allt vid tungt fleratrådade scenarion som rendering och videoredigering. Jag tyder ditt "redigerar bilder lite stillsamt" som att det främst är en hobby, och att det därför kanske kvittar om processen tar någon sekund extra.

I teorin bör batteritiden bli något lägre och värmeutvecklingen något högre mot en i5:a, men i praktiken tror jag det går på ett ut. Det är extremt sällan processorn utnyttjas till max, och energisparfuntionerna är idag väldigt vältrimmade.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-25 14:39
Ursprungligen av Emil Å:

Den största skillnaden i praktiken är att i7:an har Hyperthreading, vilket låter den köra fyra trådar samtidigt

i5:an har också hyperthreading.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Skillnaden i prestanda utgörs bl.a. av större cacheminne.

Kör på i5:an.

Ursprungligen av Vassius:

i5:an har också hyperthreading.

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Skillnaden i prestanda utgörs bl.a. av större cacheminne.

Bah, så klart den har, jag som är söndagssseg och inte tänker hela vägen till mobilt utan stannar på desktop. Var ju till och med en stor sales pitch för några år sedan, att "alla Core" ska kunna hantera minst fyra trådar både desktop och mobilt.

Det gör ju onekligen valet ännu enklare, hehe. Det extra cacheminnet gör nog varken från eller till för trådskaparens behov, och bumpen i klockfrekfens lär sannolikt inte märkas praktiskt heller.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2014-05-25 22:24

i 13"-are där det handlar om 2-kärniga modeller av både i5 och i7 så är svaret generellt nej.
i7 har lite högre klockfrekvens och/eller mer cache-minne men det handlar om små skillnader.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-26 10:12

Det är verkligen minimal skillnad mellan rMBP 13" i5 och i7. Någon fjuttig procent i upplevd skillnad, absolut den minst värda uppgraderingen man kan göra på den datorn. För närmare jämförelse av processorerna se ark.intel.com

1
Bevaka tråden