Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft lanserar Surface Pro 3

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-21 15:25
Ursprungligen av Hunter78:

Det många inte förstår att den inte är en ”riktig surfplatta” som en iPad är.

Det är det jag säger och av samma anledning så ligger den i ett helt eget produktsegment och kan absolut inte jämföras med en iPad.

Ursprungligen av BlackSmp:

Skämt åsido, som jag ser så det finns gott om smidiga coverlösningar med inbyggt tangentbord för Ipad (bluetoothkopplade tangentbord så det borde inte vara tangentbordet som definierar detta eventuella segment. Det borde vara OS funktionaliteten som är det som definerar segmentet i sådana fall.

Precis. Jag har aldrig provat en Surface, och inte heller någon Android-platta så jag vet inte hur bra de fungerar att skriva på. Mitt egna problem med att skriva på Ipad, helt oavsett vilket tangentbord jag använder är just begränsningarna i IOS - jag kommer på mig själv med att ständigt behöva lyfta fingrarna från tangentbordet för att peka på skärmen för att exempelvis växla mellan program eller gå in i inställningar. Jag upplever det helt enkelt som en betydligt segare process än att skriva på en Mac-latop.

Precis som Ida har jag dock svårt att se mig själv stå ut med Windows som operativsystem, så för textproduktion föredrar jag själv fortfarande MacBook Air.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-22 11:06

Byta program ska väl funka med Cmd-Tab som i OSX? Och det finns tangentbord med extra tangenter, bl a för att starta Inställningar.

Ursprungligen av kenjon:

Byta program ska väl funka med Cmd-Tab som i OSX? Och det finns tangentbord med extra tangenter, bl a för att starta Inställningar.

Ja, Alt-Tab.

Ursprungligen av zinned:

Det är mer korrekt, slarvigt läst av mig där då jag inte såg att han skrev "RT" utan förutsatte att han syftade på "Pro" efter det är precis den modellen vi diskuterar här.

Jag förstår inte alls varför @Keptang blandar in RT.

Det går väl att blanda lite hur som när debattens vågor skvalpar. RT är väl samtidigt kanske mer LaserDisc än den nya Surface. Marknadsfolket på MS verkar ju tänka att Surface Pro 3 är jämförbar med iPad. De skriver Levitate om den. Men Ipad har ju redan lyft. MS chans är väl att Apple ändrar så mycket i sitt "moln" att användarna vänder sig bort.

Jag tycker ‘även om det går’ att det ser vanskligt ut att balansera Surfarce Pro 3 i knät, men en fördel är väl att det inte blir lika varmt som med Apples boksortiment. Nackdelen är W8, vikten och att hålla reda på delarna. Jag har redan tröttnat på att ha med tangentbord till till min iPad Air. Men jag är kanske inte normerande ...

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ska bli intressant att testa själv, men det såg ut att funka bra under demonstrationen iallafall.

Är faktiskt osäker om det ansluts med Bluetooth - tycker det ser ut att kopplas med en kontakt på bilderna.

Det där ser ostabilt ut! Som nu ligger jag i soffan men min MBP på benen och magen typ i 45% vinkel, hade aldrig fungerat med en sån.

Problemet jag har med detta "tablet" är att den väger 800g utan keyboard och annat, en air väger 1kg så jag kan inte riktigt se vitsen men tableten. Jag till skillnad från några här saknar inte touch i min MBA, det sköna med macen är att man har så stor och säker touch area så det är nästan som en touch skärm.
Jag gillar OS:et men denna tablet är alldeles på tok för klumpig och jag gissar batteriet håller inte speciellt länge heller med en i7 där inne. De flesta som köper ipad vill ha en enkel och lätt platta som har bra batteri tid. Jag är inte direkt imponerad.

Däremot deras Windows phone 8.1 är super bra, har köpt mig en Nokia 1520 som jag gillar skarpt

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-22 21:52
Ursprungligen av reza666:

Problemet jag har med detta "tablet" är att den väger 800g utan keyboard och annat, en air väger 1kg så jag kan inte riktigt se vitsen men tableten. Jag till skillnad från några här saknar inte touch i min MBA, det sköna med macen är att man har så stor och säker touch area så det är nästan som en touch skärm.
Jag gillar OS:et men denna tablet är alldeles på tok för klumpig och jag gissar batteriet håller inte speciellt länge heller med en i7 där inne. De flesta som köper ipad vill ha en enkel och lätt platta som har bra batteri tid. Jag är inte direkt imponerad.

Så tror jag de flesta kommer känna och denna produkt kommer aldrig att bli något.

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2014-05-23 15:23

Fint! De som fick sparken från Apple kommer nu att jobba för såna som Microsoft. MS har pengar, vågar chansa, vet vad folket vill ha. Om några år blir Apple bara ett minne blått. Mr Cook är testiklarlös och hans Ive gråter redan eftersom boxar som han så älskade ersattes med klockor och mjukvarutveckling. MS plattan är häftig som den bara kan va. Kör man Android så behöver man inte bry sig om Windows och inte iOS7 för all del heller...

Ursprungligen av faker:

Fint! De som fick sparken från Apple kommer nu att jobba för såna som Microsoft. MS har pengar, vågar chansa, vet vad folket vill ha. Om några år blir Apple bara ett minne blått. Mr Cook är testiklarlös och hans Ive gråter redan eftersom boxar som han så älskade ersattes med klockor och mjukvarutveckling. MS plattan är häftig som den bara kan va. Kör man Android så behöver man inte bry sig om Windows och inte iOS7 för all del heller...

jag hör varje år folk som du säga just den kommentaren "om några år blir apple ett minne blått" eller något i den stillen men de är fortfarande kvar och gör shit load of money.
Att göra nya produkter är fint men det måste finnas ett målgrupp (inte endast nördar som köper allt nytt utan stort antal användare) och jag kan ärligt talat inte se det. Jag jobbar med IT dagligen och har många vänner som använder ipad i sin verksamhet (kommunen ,skola och vården). Många säger att en windows padda är väldigt attraktiv men inte om det väger så här mycket (de ska gå runt med det dagen lång) och om det har dålig batteritid (vet inte hur bra det är så jag låter den punkten vara osagt).

Det är bra att MS kommer med nya produkter och försöker konkurera med iPad:en. Det kanske leder till bättre produkter för oss konsumenter men än så länge ser jag inte detta som ett hot för iPaden. Speciellt inte iPad mini som är grymt nu med HD upplösning och låga vikt.

Detta är bara min personliga åsikt så klart och jag kan ha fel, vi får väll se om ett par år om Apple överlever och om MS lyckas ta över segmentet

  • Medlem
  • Bunkeflostrand
  • 2014-05-23 16:14
Ursprungligen av reza666:

jag hör varje år folk som du säga just den kommentaren "om några år blir apple ett minne blått" eller något i den stillen men de är fortfarande kvar och gör shit load of money.
Att göra nya produkter är fint men det måste finnas ett målgrupp (inte endast nördar som köper allt nytt utan stort antal användare) och jag kan ärligt talat inte se det. Jag jobbar med IT dagligen och har många vänner som använder ipad i sin verksamhet (kommunen ,skola och vården). Många säger att en windows padda är väldigt attraktiv men inte om det väger så här mycket (de ska gå runt med det dagen lång) och om det har dålig batteritid (vet inte hur bra det är så jag låter den punkten vara osagt).

Det är bra att MS kommer med nya produkter och försöker konkurera med iPad:en. Det kanske leder till bättre produkter för oss konsumenter men än så länge ser jag inte detta som ett hot för iPaden. Speciellt inte iPad mini som är grymt nu med HD upplösning och låga vikt.

Detta är bara min personliga åsikt så klart och jag kan ha fel, vi får väll se om ett par år om Apple överlever och om MS lyckas ta över segmentet

Bra sagt!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-24 17:03
Ursprungligen av keptang:

Tror det skulle sälja väldigt bra, precis som att större iPhones kommer att sälja väldigt bra. En wearable från Apple skulle nog sälja väldigt bra det med.

Men så länge inte Apple har en produkt inom ett segment så är ett svar som du gav väldigt vanligt hos Apple-anhängare.

Produkter som Surface Pro (och liknande) där man kan använda ett tangentbord eller inte är framtiden inom client computing (där ingår tablets/laptops/stationära), så enkelt är det.

Att tro att Macbook Air är samma sak, då är man ute och cyklar.

Vad är det ens för "segment" du pratar om?
En lapblet?

Ursprungligen av Noorp:

Varför inte?

Ursprungligen av Noorp:

Håller med om att Surface pro inte kan jämföras med en iPad, men Surface RT som Keptang skrev tycker jag är väldigt jämförbar med en iPad då de båda är tablets.

De kan inte jämföras för att RT var riktigt dålig.
Så dålig att de inte ens presenterar en 3a?

Ursprungligen av faker:

Fint! De som fick sparken från Apple kommer nu att jobba för såna som Microsoft. MS har pengar, vågar chansa, vet vad folket vill ha. Om några år blir Apple bara ett minne blått. Mr Cook är testiklarlös och hans Ive gråter redan eftersom boxar som han så älskade ersattes med klockor och mjukvarutveckling. MS plattan är häftig som den bara kan va. Kör man Android så behöver man inte bry sig om Windows och inte iOS7 för all del heller...

Vad folket vill ha?
Därför det har gått så dåligt för Surface överlag?
Och sen säger du att om man har Android så behöver man inte bry sig om Windows och ändå hype'ar du deras tablet?

Bevaka tråden