Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn blev helt plötsligt långsam

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Helt plötsligt efter ha raderat och installerat lite appar på min Mac Mini så har den blivit rätt konstig. Jättelånga uppstartstider för appar och massor med "badbollar". En titt i aktivitetskontroll så ser jag att kernel_task tar upp rätt mycket minne. Datorn var ju rätt snabb innan. Vad kan vara fel? Finns det nån bra smidig lösning?

  • Medlem
  • 2014-05-21 19:26

Modell? Version av OS X? Hur mycket RAM och vilken hårddisk? Vilka appar tog du bort? Hur mycket ledigt på disken?

Mac Mini Late 2012
Mac OS X 10.9.3
Tot. 16GB Ram i burken (Står nu på 12.63GB, efter omstart 12.63GB)
Borttagna: Vox, Blackmagic Disk speed Test, disc doctor, app uppdater (widget)
Installerade: instafeed och väder
Över 700GB ledigt på disken. Bara någon månad gammal.

Ex. Att öppna app store tar nästan 5 min.

Kan det bara så att en fil kan vara på villovägar? Har provar säker omstart. Hjälpte inte.

Kan man återställa datorn till ett tidigare datum (som på PC)? Eller är det bara att installera om? Jag ni hör ju själva att jag är nybörjare.

Ursprungligen av hforsling:

Kan man återställa datorn till ett tidigare datum (som på PC)? Eller är det bara att installera om? Jag ni hör ju själva att jag är nybörjare.

Har du en säkerhetskopia från ett tidigare datum så, ja.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du en säkerhetskopia från ett tidigare datum så, ja.

Hur exakt gör jag det?

  • Medlem
  • 2014-05-21 19:59
Ursprungligen av barbapappa_86:

Har du en säkerhetskopia från ett tidigare datum så, ja.

Jag förtydligar: Har TS gjort någon säkerhetskopia med Time Machine? I så fall kan man återställa datorns innehåll till önskad säkerhetskopia.

Ursprungligen av Dalle:

Jag förtydligar: Har TS gjort någon säkerhetskopia med Timr Machine? I så fall kan man återställa datorns innehåll till önskad säkerhetskopia.

Japp det har den

Är det command+r som gäller då?

  • Medlem
  • 2014-05-21 20:44

Kör cmd+r. Gå in i skivverktyg och formatera den interna hårddisken som HFS+ Journalförd. Välj sedan att återskapa från Time Machine-kopian i huvudmenyn.

  • Medlem
  • 2014-05-21 20:48

Eller avvakta. Det kanske finns någon annan som har tips som gör att du slipper installera om allt.

Återställde till 10.9.2. Verkar bra nu. Får se om det gör det när jag fått in 10.9.3 också.

Funkade prima häromdagen. Sen helt plötsligt efter lite app/widget byten så sega sig hela datorn ner sig bara sådär.

1
Bevaka tråden