Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft lanserar Surface Pro 3

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mjukvarujätten Microsoft presenterade idag en ny version av sin surfplatta Surface Pro, den här gången med högre prestanda och en större bildskärm på tolv tum.

Läs hela artikeln här

När ska Apple komma med något svar, till jul?

  • Medlem
  • 2014-05-21 07:10

Folk gnäller på Apple när det kommer nya modeller en gång per år, för då har man inte den "senaste modellen" längre. Hur ofta kommer det nya modeller av Surfejs? Det är väl 2 gånger per år?

Ursprungligen av keptang:

När ska Apple komma med något svar, till jul?

Blir det den där passivt kylda MBA 12", eller den där 12,9" Ipad Pro som vi läst om?

Men... men...
Det är ju en laptop med ryggstöd!

Kollegan hade någon form av Surface med sig på en mässa nyligen. Höll på att bryta arslet av mig när jag skulle bära den.

Ursprungligen av keptang:

När ska Apple komma med något svar, till jul?

Vad tycker du att de behöver svara?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Blir det den där passivt kylda MBA 12", eller den där 12,9" Ipad Pro som vi läst om?

iPad Pro, eller vad den nu kommer att heta.

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad tycker du att de behöver svara?

Med en produkt inom samma segment naturligtvis. iPad-liknande apparat med OS X.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-21 11:22
Ursprungligen av keptang:

iPad Pro, eller vad den nu kommer att heta.

Med en produkt inom samma segment naturligtvis. iPad-liknande apparat med OS X.

Finns det ett behov av detta segment?

Ursprungligen av keptang:

iPad Pro, eller vad den nu kommer att heta.

Med en produkt inom samma segment naturligtvis. iPad-liknande apparat med OS X.

Ok, jag tror inte att de kommer att komma med en Ipad som kör OsX. Jag är rätt tveksam till att det är rätt svar.

Personligen så tycker jag att Microsofts "catchphrase" är fel

Citat:

"tablet that can replace your laptop"

Sätt denna i knäet (lap) och försök köra

Ursprungligen av lappen71:

Finns det ett behov av detta segment?

Jag undrar om det är ett segment - eller bara en produkt?

"en ipad som kör OsX" (eller "en Surface som kör Windows 8") är mer en specific lösning än ett segment. Jag skulle gärna försöka hitta en definition som är "problemorienterad" än "produktorienterad" även om jag inte riktigt lyckas med det själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-21 12:13

Om denna produkt och andra inom samma segment har jag bara en sak att säga - gäsp...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-21 12:16

Apples svar på surface heter Macbook Air.

Surface är en laptop som inte funkar i knäet och behöver ett skrivbord.

Ursprungligen av zinned:

Om denna produkt och andra inom samma segment har jag bara en sak att säga - gäsp...

Tror det skulle sälja väldigt bra, precis som att större iPhones kommer att sälja väldigt bra. En wearable från Apple skulle nog sälja väldigt bra det med.

Men så länge inte Apple har en produkt inom ett segment så är ett svar som du gav väldigt vanligt hos Apple-anhängare.

Produkter som Surface Pro (och liknande) där man kan använda ett tangentbord eller inte är framtiden inom client computing (där ingår tablets/laptops/stationära), så enkelt är det.

Att tro att Macbook Air är samma sak, då är man ute och cyklar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-21 12:34
Ursprungligen av keptang:

Men så länge inte Apple har en produkt inom ett segment så är ett svar som du gav väldigt vanligt hos Apple-anhängare.

Möjligt men mitt svar baseras på att produkten inte genererar några wow, ingen nyfikenhet, inget sug, ingen praktisk fördel. Endast - gäsp.

Ursprungligen av keptang:

Produkter som Surface Pro (och liknande) är framtiden inom client computing (där ingår tablets/laptops/stationära), så enkelt är det.

Så enkelt är det? Vilken tur att du har spåkulan framme Själv säger jag att framtiden ligger i de produkter som användarna köper, oavsett vilket som på pappret kan tyckas vara det bästa. Hur som, I'll hold you to that.

Ursprungligen av keptang:

Att tro att Macbook Air är samma sak, då är man ute och cyklar.

Precis lika mycket som de som jämför denna Surface med iPad. Dock är den mer jämförbar med en Macbook Air än en iPad.

Ursprungligen av zinned:

Så enkelt är det? Vilken tur att du har spåkulan framme

Japp, jag har rätt så bra insikt i branschen.

Ursprungligen av zinned:

Precis lika mycket som de som jämför denna Surface med iPad. Dock är den mer jämförbar med en Macbook Air än en iPad.

Surface RT kan jämföras med iPad.

Jag tror iallafall att Apple kommer med en produkt som denna. Känner flera som inte köper iPad Air nu utan väntar på något liknande detta från Apple.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-21 12:46
Ursprungligen av keptang:

Surface RT kan jämföras med iPad.

Inte på ett enda område.

Ursprungligen av keptang:

Jag tror iallafall att Apple kommer med en produkt som denna. Känner flera som inte köper iPad Air nu utan väntar på något liknande detta från Apple.

Så nu tror du bara? Det var ju nyss självklart att detta var framtiden

Att du sedan känner flera som sitter och väntar på en sådan produkt från Apple säger ju absolut ingenting om marknadens önskan för en sådan produkt.

Ursprungligen av zinned:

Så nu tror du bara? Det var ju nyss självklart att detta var framtiden

Apple kanske inte vill vara med i framtiden på den marknaden utan bara sälja iPhone och iPad (det är ju där Apple gör sina pengar så varför inte)?

  • Medlem
  • Vulcan
  • 2014-05-21 12:54
Ursprungligen av zinned:

Inte på ett enda område.

Varför inte?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-21 12:57
Ursprungligen av keptang:

Apple kanske inte vill vara med i framtiden på den marknaden utan bara sälja iPhone och iPad (det är ju där Apple gör sina pengar så varför inte)?

Så lätt kommer du inte undan.

Om detta produktsegmentet kommer vara så totalt dominerande framöver, som du garanterar, så finns det ingen chans att Apple skulle hålla sig utanför det.

Dock så lär de inte behöva oroa sig för det, detta kommer säkert vara ett produktsegment motsvarande LaserDisc.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-21 12:59
Ursprungligen av Noorp:

Varför inte?

Svara på det ursprungliga påståendet istället, på vilket sätt är de jämförbara produkter?

  • Medlem
  • Vulcan
  • 2014-05-21 13:02
Ursprungligen av zinned:

Svara på det ursprungliga påståendet istället, på vilket sätt är de jämförbara produkter?

Håller med om att Surface pro inte kan jämföras med en iPad, men Surface RT som Keptang skrev tycker jag är väldigt jämförbar med en iPad då de båda är tablets.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-21 13:09
Ursprungligen av Noorp:

Håller med om att Surface pro inte kan jämföras med en iPad, men Surface RT som Keptang skrev tycker jag är väldigt jämförbar med en iPad då de båda är tablets.

Det är mer korrekt, slarvigt läst av mig där då jag inte såg att han skrev "RT" utan förutsatte att han syftade på "Pro" efter det är precis den modellen vi diskuterar här.

Jag förstår inte alls varför @Keptang blandar in RT.

Jag saknar touchskärm på min Air och jag skulle gärna ha en enhet (hellre än Ipad och Macbook Air som nu) där jag kan välja om jag vill ha tangentbord eller ej. Surface är lockande. Dessutom har Microsoft verkligen lyckats med tangentborden till Surface jämfört med vad jag hittills testat till Ipad.

Jag vill dock hellre köra OS X eller möjligen IOS om det blir något vettigt multitaskingstöd framöver och inte Windows, så ingen Surface för mig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, jag tror inte att de kommer att komma med en Ipad som kör OsX. Jag är rätt tveksam till att det är rätt svar.

Personligen så tycker jag att Microsofts "catchphrase" är fel

Sätt denna i knäet (lap) och försök köra

Verkade fungera under demonstrationen åtminstone.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Verkade fungera under demonstrationen åtminstone.

Wow, det trodde jag inte. Men vad händer när han tar bort handen? Och hur bekvämt blir tangentbordet så där nära magen?

Trots allt så är jag inte helt övertygad ännu - men jag har haft fel förr

BTW: Hur kommunicerar tangentbordet? Är det bluetooth?

Ursprungligen av BlackSmp:

Wow, det trodde jag inte. Men vad händer när han tar bort handen? Och hur bekvämt blir tangentbordet så där nära magen?

Trots allt så är jag inte helt övertygad ännu - men jag har haft fel förr

BTW: Hur kommunicerar tangentbordet? Är det bluetooth?

Ska bli intressant att testa själv, men det såg ut att funka bra under demonstrationen iallafall.

Är faktiskt osäker om det ansluts med Bluetooth - tycker det ser ut att kopplas med en kontakt på bilderna.

Det många inte förstår att den inte är en ”riktig surfplatta” som en iPad är. Surface Pro är båden en surfplatta och en laptop när det behövs. För prestandan i Surface Pro är långt mycket bättre än i en surfplatta. Det är snarare en laptop med löst tangentbord i en surfplatta format.
Jag tror att segmentet kan växa pga att denna produktkategori som Surface Pro utgör att Surface Pro både kan jobba som en laptop och som en Surfplatta, vilket är mycket behändigt enligt mitt tycke.
Nu hoppas jag på att Apple kontrar med något liknade, vilket jag tyvärr inte tror att Apple gör, dock kanske om 1-2 år….
För första gången får MS mig till ett litet ha begär för Surface Pro 3.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-21 14:48
Ursprungligen av keptang:

När ska Apple komma med något svar, till jul?

I slutet av år 2014 har jag för mig jag läste någonstans om jag kom ihåg rätt men vem vet

Apple har väl inte så bråttom kan jag tänka mig, Macbook Air är här för att stanna en stund i framtiden med retina mm

Macbook Air har sitt eget inkörda produkt/kund segment inget som en större läsplatta typ 12 tums kan ändra så mycket på i det korta perspektivet i alla fall.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Ska bli intressant att testa själv, men det såg ut att funka bra under demonstrationen iallafall.

Är faktiskt osäker om det ansluts med Bluetooth - tycker det ser ut att kopplas med en kontakt på bilderna.

Det är bäst att jag är tyst nu ?

Skämt åsido, som jag ser så det finns gott om smidiga coverlösningar med inbyggt tangentbord för Ipad (bluetoothkopplade tangentbord så det borde inte vara tangentbordet som definierar detta eventuella segment. Det borde vara OS funktionaliteten som är det som definerar segmentet i sådana fall.

Och där är det definitivt en skillnad i angreppssätt

Bevaka tråden