Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac kraschar - hitta felet??

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, min imac krånglar med mej, och kraschar hela tiden. Jag har os X 10.7.5 2,5 GHz intel Core i5 och minne 16 GB. Jag undrar hur man kan hitta anledningarna till krascherna. Den stod på på mitt kontor i helgen och när jag kom i går morse hade alla fönster frusit, inget gick att göra. Tvångsstartade om den och då startade den, men inga program gick att köra, fick märkliga meddelanden. Verkade som att entourage 2008 (frånoffice) krånglade, så jag köpte office 2011- 365. Två gånger försökte jag installera och fick att det inte gick, då var installationstiden uppe i 1 tim och 46 minuter vilket de på office tyckte var märkligt. Lämnade datorn på igår eftersom jag körde behörighetsreparation som skulle ta typ 2 timmar. I morse var datorn död igen. Efter omstart började jag att försöka installera office igen och då fick jag rullgardin ner över hela skärmen och order om att tvångsavsluta och starta om.

Flera gånger har det alltså kraschat utan att jag varit närvarande så det är svårt att veta vad som orsakat.

Hoppas att det här ligger på rätt ställe nu och att jag lämnat rätt information om datorn vilket verkar vara något jag gör fel hela tiden. Frågan är alltså - hur kan jag hitta vad som kraschar datorn, var kan jag få hjälp? Det här tar typ halva min arbetstid numera så det är lite ineffektivt.

Just nu kör jag behörighetsreparation igen, ska ta 52 minuter, är det normalt?

Behörighetsreparation gör nog inte mycket nytta i det här fallet.

Kör Apple Hardware Test i stället:
http://support.apple.com/kb/ht1509?viewlocale...

Ok! Nu är jag ute på vift men ska testa det så fort jag kan! Tack för tips!

Låter som om hårddisken är på väg att ge upp...

Eller: Har du precis satt i extra minne? Då kan en felaktig minnesmodul ge de fel du beskriver. Prova att plocka ur de senast isatta (det är lätt på de lite äldre imacarna - även 21").

Nej det är nog 2 år sedan jag satte i mer minne. Borde inte vara det felet då.

En internminnesmodul kan gå sönder.

Ursprungligen av Greta723:

Nej det är nog 2 år sedan jag satte i mer minne. Borde inte vara det felet då.

Det kan hjälpa att jucka lite på dem. Kan ha blivit dålig kontakt nånstans.

Det verkar fungera när jag startar i säkert läge och inte öppnar chrome. Förmodligen nån mjukvara då. Ska installera Mavericks och se om det går bättre!

1
Bevaka tråden