Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högra fläkten går på högvarv?!?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-05-20 10:43

Hej. jag köpte en MacBook pro retina Late 2012 för drygt ett år sedan, nu har min högra fläkt börjat krångla.
Rätt som det är går den upp på högvarv och susar, sen slutar den efter ett tag och går ner på normala 2000 rpm.
Den får ett värde på ca -7000 rpm enligt iStat.
Det verkar nästan som att + och - på fläkten har blivit växlade eftersom den får ett "minusvärde". Kan det funka så??
Problemet är att garantin har gått ut, så jag får väl använda mig av reklamationsrätten i så fall.

Eller kan det vara något annat fel? Någon som vart med om nått liknande?

OBS: Den är varken för varm eller att CPU:n arbetar mycket när fläkten drar igång.
Har även installerat om datorn för att utesluta att det är nått mjukvarufel.

Går den plötsligt upp i fullspeed eller varvar den långsamt upp? Hade inne en Air 2013 på jobbet där fläkten plötsligt började snurra på fulla varv. Det var fläkten som var kass och fick tuppjuck.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-05-20 19:05

En reset av PRAM verkar kunna lösa en del liknande problem, kan vara värt att testa.
Reset PRAM

  • Medlem
  • 2014-05-21 09:03
Ursprungligen av gubbslyna:

Går den plötsligt upp i fullspeed eller varvar den långsamt upp? Hade inne en Air 2013 på jobbet där fläkten plötsligt började snurra på fulla varv. Det var fläkten som var kass och fick tuppjuck.

Den går upp i fullspeed på en gång, sedan efter ett tag (varierar hur länge den går på fullspeed) går den ner till normal hastighet, så det kan säkert vara samma fel som du haft.
Då va det alltså tillverkningsfel på din fläkt, så reparationen gick på garantin?

  • Medlem
  • 2014-05-21 09:05
Ursprungligen av mattiL:

En reset av PRAM verkar kunna lösa en del liknande problem, kan vara värt att testa.
Reset PRAM

Provade att göra en PRAM reset, dock va fortfarande felet kvar. Men tack för tipset!

Ursprungligen av Jake5:

Den går upp i fullspeed på en gång, sedan efter ett tag (varierar hur länge den går på fullspeed) går den ner till normal hastighet, så det kan säkert vara samma fel som du haft.
Då va det alltså tillverkningsfel på din fläkt, så reparationen gick på garantin?

Det var inte min dator utan en kunds! Jag lagade den (servicetekniker). Men ja, garanti!

  • Medlem
  • 2014-05-21 09:44
Ursprungligen av gubbslyna:

Det var inte min dator utan en kunds! Jag lagade den (servicetekniker). Men ja, garanti!

Jaja, du jobbar med detta:) Då känner jag att det är enda alternativet att lämna in den på reparation.
Har dock hört att det tar sån tid och jag måste ha datorn.. jaja, smällar man får ta.
Tackar så mycket för svaret iaf

Ursprungligen av Jake5:

Jaja, du jobbar med detta:) Då känner jag att det är enda alternativet att lämna in den på reparation.
Har dock hört att det tar sån tid och jag måste ha datorn.. jaja, smällar man får ta.
Tackar så mycket för svaret iaf

Yes! Jobbar som ensam tekniker på en APR. Har hört att många verkstäder tar en jäkla tid på sig. Jag brukar lösa det mesta på 2-3 arbetsdagar

Lycka till!

1
Bevaka tråden