Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dockningsfältet är borta

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Utan att ha gjort någonting så plötsligt syns inte längre dockfältet nere på skärmen. Hur får jag att det syns konstant samt att jag skulle vilja ha 2 rader för som det är nu så är inte alla ikoner synliga.

Senast redigerat 2014-05-16 11:51
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-16 09:31

Saker ändras inte av sig själv så där.
Inställningarna för Dockan finns under Inställningar.

Jag tror inte det går att få 2 rader. Däremot kanske du behöver bocka ur rutan för att gömma dockan i inställningarna.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tror inte det går att få 2 rader. Däremot kanske du behöver bocka ur rutan för att gömma dockan i inställningarna.

Denna inställning går även att göra om du "högerklickar" (Control+Klick) på "Övergångsstället" i dockans högra ända. Har du inte varit inne kontrollpanelen o kryssat i rutan som @pmarriott hänvisar till så är det möjligt att du kommit åt denna inställning av misstag på detta sättet (ursäkta den aningen röriga bakgrunden)

Ursprungligen av Mymac4ever:

Denna inställning går även att göra om du "högerklickar" (Control+Klick) på "Övergångsstället" i dockans högra ända. Har du inte varit inne kontrollpanelen o kryssat i rutan som @pmarriott hänvisar till så är det möjligt att du kommit åt denna inställning av misstag på detta sättet (ursäkta den aningen röriga bakgrunden)

Om jag håller ned CTRL och dubbelklickar på högersidan av dockfältet så får jag en annan meny.....

Ursprungligen av calinou:

Om jag håller ned CTRL och dubbelklickar på högersidan av dockfältet så får jag en annan meny.....

Ja, du får en annan meny, eftersom du inte följer instruktionen.

Han sa inte "dubbelklicka på högersidan av docken".

Han sa "högerklicka på 'övergångsstället' i dockans högra ända"

"Övergångsstället" är alltså den streckade linjen (som nästan ser ut som ett övergångsställe), som ligger mellan den vänstra och högra delen av dockan.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag tror inte det går att få 2 rader. Däremot kanske du behöver bocka ur rutan för att gömma dockan i inställningarna.

Konstigt att det inte finns möjlighet att få alla ikoner visas i dockfältet....
Jag kom nyligen underfund på att menyraden i Firefox samt dockfältet försvinner när jag sätter på hel-skärmläget i Firefox (dubbelpilen där uppe). Så det var väl jag som råkade påverka....

Ursprungligen av calinou:

...jag skulle vilja ha 2 rader...

Jag har aldrig hört talas om något program som gör att man kan ha två rader i dockan.

Du får göra ikonerna mindre, eller ta bort några.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, du får en annan meny, eftersom du inte följer instruktionen.

Han sa inte "dubbelklicka på högersidan av docken".

Han sa "högerklicka på 'övergångsstället' i dockans högra ända"

"Övergångsstället" är alltså den streckade linjen (som nästan ser ut som ett övergångsställe), som ligger mellan den vänstra och högra delen av dockan.

Jag råkade skriva dubbelklicka när jag menar enkel-klicka...Vilket övergångsställe? så här ser det ut hos mig men jag förstår ändå vad ni menar.....
hoppas det inte blir en lång tråd igen......

Ursprungligen av calinou:

Jag råkade skriva dubbelklicka när jag menar enkel-klicka...

"Hålla nere Ctrl och enkelklicka" = högerklicka

Ursprungligen av calinou:

Vilket övergångsställe? så här ser det ut hos mig men jag förstår ändå vad ni menar...

Jag skrev "mellan den vänstra och högra delen" och ändå letar du längst ute till höger.

Titta på bilden i inlägg 4. Ser du den streckade linjen där? (nedre vänstra hörnet av bilden)

Så här ser det ut hos mig.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"Hålla nere Ctrl och enkelklicka" = högerklicka

Jag skrev "mellan den vänstra och högra delen" och ändå letar du längst ute till höger.

Titta på bilden i inlägg 4. Ser du den streckade linjen där? (nedre vänstra hörnet av bilden)

tack, jag hittade! Dock var det inte lätt eftersom man ser knappast någon linje där och i synnerhet har jag definitivt inte en streckade linje på min Mbp. Undrar också vad gäller menyvalet där /vad kan syftas/menas med "anden i flaska" i detta sammanhang?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag har aldrig hört talas om något program som gör att man kan ha två rader i dockan.

Du får göra ikonerna mindre, eller ta bort några.

Eftersom man inte har något val så får jag väl ta bort några som används sällan. De finns väl ändå kvar i "Launchpad"?

Ursprungligen av calinou:

tack, jag hittade! Dock var det inte lätt eftersom man ser knappast någon linje där och i synnerhet har jag definitivt inte en streckade linje på min Mbp. Undrar också vad gäller menyvalet där /vad kan syftas/menas med "anden i flaska" i detta sammanhang?

De två alternativ som finns där avser hur det ska se ut när ett fönster minimeras ner i dockan(det du får när du klickar på den mittersta av de tre runda knapparna i fönstrets övre vänstra hörn.

Anden i flaskan - ser ut så här. Fönstret tycks sugas ner i dockan

Skalning - ser ut så här. Fönstret skalas ner i dockan

Det finns mig veterligen inget stöd i OSX för dubbla rader i dockan men om du kan tänka dit att använda något progam från en annan tillverkare så finns det alternativ.

Dragthing - med detta program kan du skapa hur många extra dockor du vill med nästan vilket utseende som helst. Såhär ser det ut hos mig om jag öppnar alla samtidigt. Enligt utvecklaren ska det funka med OSX 10.9 o senare men jag har inte testat e-som jag fortfarande kör 10.6.8 (ska uppgradera så småningom)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-16 12:04
Ursprungligen av calinou:

Hur får jag att det syns konstant samt att jag skulle vilja ha 2 rader för som det är nu så är inte alla ikoner synliga.

Då är något galet, för ikonerna ska automatiskt bli mindre om de blir för många. Alla ska synas oavsett hur många man har.

Känns nästan som vi får återuppliva skärmzoom-teorin igen...

Ursprungligen av calinou:

Eftersom man inte har något val så får jag väl ta bort några som används sällan...

Jo, du har ett alternativ. Du kan göra ikonerna mindre, så får du plats med fler.

Ursprungligen av calinou:

...De finns väl ändå kvar i "Launchpad"?

Självklart finns de kvar i Launchpad. Det som finns i dockan (och i Launchpad) är bara genvägar till de faktiska programmen.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, du har ett alternativ. Du kan göra ikonerna mindre.

...

Fast det kan man väl inte göra utan att också minska dockans skala så därmed gör det ingen skillnad

Ursprungligen av Mymac4ever:

Fast det kan man väl inte göra utan att också minska dockans skala så därmed gör det ingen skillnad

Nu förstår jag inte alls vad du menar.

Om man ändrar dock-ikonernas storlek (se inställningen "Size" i bilden i inlägg 3), så får man plats med fler ikoner på samma skärmyta.

Håller du inte med om det?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu förstår jag inte alls vad du menar.

Om man ändrar dock-ikonernas storlek (se inställningen "Size" i bilden i inlägg 3), så får man plats med fler ikoner på samma skärmyta.

Håller du inte med om det?

Nä. För om du drar i det reglaget så minskar/förstorar du dockan o ikonerna hänger med. Du kan mao sätta minsta storlek med största ikonförstoring o då ser det ut såhär när du drar muspekaren över dockan.

Iofs kan jag hålla med om att det går att få plats med fler ikoner ju mindre dockan är e-som den tar mindre plats på skärmen men då måste man också vara beredd på att ha väldans små ikoner i skärmens underkant

Senast redigerat 2014-05-16 12:39
Ursprungligen av Vassius:

Då är något galet, för ikonerna ska automatiskt bli mindre om de blir för många. Alla ska synas oavsett hur många man har.

Känns nästan som vi får återuppliva skärmzoom-teorin igen...

På min saknas det bl a iMovie, Skype, Safari....oavsett om man justerar storleken på dockfältet så kommer de inte fram.

Ursprungligen av calinou:

På min saknas det bl a iMovie, Skype, Safari....oavsett om man justerar storleken på dockfältet så kommer de inte fram.

Skulle du kunna ta en skärmdump på hela dockan så vi kan se hur det ser ut, alternativt hela skärmen? Det är 100 ggr enklare att lösa problem av denna typ om man har en bild på problemet

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-16 12:37
Ursprungligen av calinou:

På min saknas det bl a iMovie, Skype, Safari....oavsett om man justerar storleken på dockfältet så kommer de inte fram.

Är dom borta så lägg tillbaka dom

Ursprungligen av Mymac4ever:

Nä. För om du drar i det reglaget så minskar/förstorar du dockan o ikonerna hänger med. Du kan mao sätta minsta storlek med största ikonförstoring o då ser det ut såhär när du drar muspekaren över dockan

Jag förstår tyvärr fortfarande inte alls vad du pratar om.

Om man sätter en mindre ikonstorlek så får man plats med fler ikoner på samma skärmbredd. Punkt.

Ursprungligen av calinou:

På min saknas det bl a iMovie, Skype, Safari....oavsett om man justerar storleken på dockfältet så kommer de inte fram.

Då har du råkat ta bort dem, och då är det bara att lägga tillbaka dem.

Öppna "Program"-mappen och dra programikonerna därifrån till önskad plats i dockan.

Eller starta programmet, så att ikonen syns i dockan. Högerklicka på ikonen i dockan och välj "Behåll i dock".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förstår tyvärr fortfarande inte alls vad du pratar om.

Om man sätter en mindre ikonstorlek så får man plats med fler ikoner på samma skärmbredd. Punkt.

...sorry, ett fall av akut feltänk. Men om man gör på detta viset blir, väl, ikonerna väldans små och jag har för mig att TS ngngång skrivit att hon inte ser så bra varför hon också använder zoomning på något vis. Mao kan pyttesmå ikoner i skärmens underkant vara mindre lyckat...

Ett tips till TS:
Man måste inte ha alla program i dockan. Program som används mer sällan kan man ju starta på annat sätt.

Jag använder Alfred för att starta program som inte används så ofta. I dockan har jag bara sånt som används regelbundet.

Ursprungligen av lappen71:

Är dom borta så lägg tillbaka dom

Det gick bra att lägga tillbaka dem så det stämmer att den expanderar sig automatisk. Då är det dags att städa och möblera om där. Så om man väljer "göm" så visas de bara i Lauchpad?

Ursprungligen av calinou:

...Så om man väljer "göm" så visas de bara i Lauchpad?

Nja, inte riktigt.

Som jag skrev tidigare så är både Dockan och Launchpad bara genvägar till programmen i "Program"-mappen.

Det som finns i Dockan kan finnas eller saknas i Launchpad.
Och det som finns i Launchpad kan finnas eller saknas i Dockan.
Det finns inga direkta beroenden mellan dem.

Jag har dragit programmappen till dockan. På så vis kan jag komma åt alla program som inte ligger "öppet" i dockfältet. Jag har även lagt genvägar till andra ofta öppnade mappar såsom Verktyg, Bilder, Dokument och Nedladdat/Download

Bevaka tråden