Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisken körd- rekommendationer?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-05-15 19:44

Hej!
Igår hängde sig min macbook pro 2009 varpå jag försökte starta om den. Jag möttes då av den vackra apple-logon samt en snurrande cirkel. Jag googlade lite och testade att försöka få igång den genom en säker start. Detta gick inte heller. Jag testade då att återställa "nvrid" eller vad det nu heter i ren desperation (CMD+alt+p+r vid uppstart).
Efter ett antal försök att starta datorn både utan säker start och med så la jag ifrån mig datorn ett tag. Sedan blev jag väldigt förvånad när datorn ett par timmar senare startade varpå jag kunde göra en diskkontroll i skivverktyg och kunde reparera allting. Sedan låste sig datorn igen så jag stängde av den. Idag har jag försökt installera om Snow leopard både via installationsCD:n och ett usb-minne med snow leopard.
Installationen börjar efter att ha hållit inne alt vid uppstart men där hittar den inte någon disk att installera den på. Jag går in i skivverktyg och efter ett tag med snurrande badboll så ser jag till min förskräckelse att min hårddisk inte finns med överhuvudtaget. Den är borta.
Efter lite mer googlande så inser jag att hårddisken är slut/trött/död.
Min fråga blir således till alla kunniga där ute;
Vad rekommenderar ni för intern hårddisk till min macbook pro 2009, är det vanliga 2.5" hårddiskar och hur tjock ska den vara?
Eller skulle ni köpa en ny dator?
En SSD-disk hade suttit fint men jag hade nog egentligen uppskattat en större disk (tidigare 250 gb som nästan alltid var full): Så typ 500 gb/750 gb/1 tb 7200 varv (har läst att det är lite snabbare?) till min dator.
Gå loss!

Mvh William

Senast redigerat 2014-05-15 20:00

Valfri 2,5". Max höjd 9,5mm.

Här har du lite mer info om du vill läsa; http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Prisjakt är din vän.

  • Medlem
  • 2014-05-15 19:56
Ursprungligen av iwille:

En SATA-disk hade suttit fint men jag hade nog egentligen uppskattat en större disk (tidigare 250 gb som nästan alltid var full): Så typ 500 gb/750 gb/1 tb 7200 varv (har läst att det är lite snabbare?) till min dator.
Gå loss!

Mvh William

Du har en SATA-disk i den idag. SATA är själva kontakten som du ansluter med. Mitt råd är att istället kika på en intern SSD-disk på 250GB, kostar runt 1500:-. Din dator kommer då kännas pigg igen. Har du behov av mer lagring så kör en extern fw800-disk.
Oavsett om du väljer en slö mekanisk disk eller en snabb SSD så får den max vara 9,5mm tjock.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-05-15 19:59
Ursprungligen av Dalle:

Du har en SATA-disk i den idag. SATA är själva kontakten som du ansluter med. Mitt råd är att istället kika på en intern SSD-disk på 250GB, kostar runt 1500:-. Din dator kommer du kännas pigg igen. Har du behov AT mer lagring så kör en extern fw800-disk.
Oavsett om du väljer en slö mekanisk disk eller en snabb SSD så får den Max vara 9,5mm tjock.

Ojojoj nu är jag trött, menade SSD när jag skrev SATA haha, tack för snabbt svar! Jag har redan två externa diskar totalt 1500 GB som snart fylls så jag satsar nog på en med mer minne om det är så att det är en helt annan grej att köra med SSD?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2014-05-15 19:59
Ursprungligen av keptang:

Valfri 2,5". Max höjd 9,5mm.

Här har du lite mer info om du vill läsa; http://www.everymac.com/systems/apple/macbook...

Prisjakt är din vän.

Tack så mycket!

1
Bevaka tråden