Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fil försvunnen?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej,
Har råkat ut för något mycket märkligt, och skulle uppskatta hjälp med hur jag kan lösa det.

Det är en wordfil som inte vill visa sig. Det är/var bara ren text iden. När jag skrev sparade jag den själv löpande (på skrivbordet), och så även när jag var klar och skulle stänga den. Men direkt efter att jag stäng den såg jag att den inte låg på skrivbordet, och då upptäckte jag detta. Jag kan inte finna filen när söker efter på andra ställen.

Har OS X 10.8.5.

Om någon vet vad som kan ha orsakat det med så skulle jag vara tacksam för information om så man inte råkar ut för det igen.

Tack!

Carl

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-14 12:00

Syns filen i Finder?
Eller i terminalen?
Starta terminal.app
skriv in:
ls -a ~/Desktop/
tryck enter

Finns den inte i TimeMachine/i din backup?

Ursprungligen av reboot81:

Syns filen i Finder?
Eller i terminalen?
Starta terminal.app
skriv in:
ls -a ~/Desktop/
tryck enter

Finns den inte i TimeMachine/i din backup?

Nej, den syns inte Finder. Skrev den inte hemma, så TimeMachine var inte inkopplad.

Nu är jag inte så vass på det. Var ligger terminal.app?

Ursprungligen av Carl II:

Nej, den syns inte Finder. Skrev den inte hemma, så TimeMachine var inte inkopplad.

Nu är jag inte så vass på det. Var ligger terminal.app?

Terminal.app är programmet bakom den "vanliga" terminalen som finns i OS X. Om du inte har ikonen i dockan kan du enkelt starta terminalen genom att skriva "terminal" i spotlight uppe i menyraden.

Dock såg jag att reboot81 för en gångs skull gjort en liten miss. Kommandot du ska skriva i terminalen är ls -a ~/Documents/
Enligt din skärmdump ska dokumentet ligga i din dokumentmapp.

Ursprungligen av Carl II:

Nu är jag inte så vass på det. Var ligger terminal.app?

I Program > Verktygsprogram. Eller sök via Spotlight.

Ursprungligen av HåkanE:

...Enligt din skärmdump ska dokumentet ligga i din dokumentmapp.

Fast han skrev att han hade sparat den på skrivbordet.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Fast han skrev att han hade sparat den på skrivbordet.

He he, ja det gjorde han onekligen... Skärmdumpen visar dock sökvägen till ~/Documents och på så sätt känns det mer troligt att det är där den ska ligga.

Ursprungligen av HåkanE:

Terminal.app är programmet bakom den "vanliga" terminalen som finns i OS X. Om du inte har ikonen i dockan kan du enkelt starta terminalen genom att skriva "terminal" i spotlight uppe i menyraden.

Dock såg jag att reboot81 för en gångs skull gjort en liten miss. Kommandot du ska skriva i terminalen är ls -a ~/Documents/
Enligt din skärmdump ska dokumentet ligga i din dokumentmapp.

Den ligger inte i dokumentmappen. Den syns inte alls där.

Som du beskriver funkade det också för januari innan de skickade ut en konstig "uppdatering", som gjorde datorn sämre på alla områden.
Jag inte en komma åt terminal heller tyvärr. Den har alltså efter denna "uppdatering" blivit sämre än den pc:n jag lämnade bakom mig fjol.

Står den i listan öppna senaste under Arkiv menyn?

Ursprungligen av HåkanE:

He he, ja det gjorde han onekligen... Skärmdumpen visar dock sökvägen till ~/Documents och på så sätt känns det mer troligt att det är där den ska ligga.

Den finns inte där.

Ursprungligen av dvalfrid:

Står den i listan öppna senaste under Arkiv menyn?

Nej.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

I Program > Verktygsprogram. Eller sök via Spotlight.

Kan inte se den.

Ursprungligen av Carl II:

Kan inte se den.

På nedersta raden.

Här är en tråd... läs genom och om du har tur, så hittar du den. Men hoppas inte för mycket.

http://answers.microsoft.com/en-us/mac/forum/...

Även program av typen http://www.uflysoft.com/data-recovery-mac/ kan hitta och rädda förlorad information... men de kostar som sagt pengar.

Ursprungligen av Carl II:

Kan inte se den.

Terminal, längst ner till vänster.

Ursprungligen av keptang:

Terminal, längst ner till vänster.

Detta är det som sägs när jag öppnar den. Inget annat. Jag tror det är något lurt med datorn nu.

Ursprungligen av Carl II:

Detta är det som sägs när jag öppnar den. Inget annat. Jag tror det är något lurt med datorn nu.

Vad säger den om du skriver in kommandot du fått tidigare i tråden? Det ska se ut så där, det är tänkt att du ska skriva något nu.

Ursprungligen av Carl II:

Detta är det som sägs när jag öppnar den. Inget annat. Jag tror det är något lurt med datorn nu.

Inget lurt i det. Det ska se ut så där.

Ursprungligen av dvalfrid:

Här är en tråd... läs genom och om du har tur, så hittar du den. Men hoppas inte för mycket.

http://answers.microsoft.com/en-us/mac/forum/...

Men tråden hos Microsoft handlar väl om de fall man aldrig öht sparat filen? I TS fall har ju den saknade filen ett namn (Artros i knä.docx) och hade en sökväg till Dokument-mappen (som redan påtalats ovan). Så den måste ju vara sparad någon gång.

@Carl II: Du skrev att du inte skrev den hemma, Är det möjligen så att du skrev den på en skoldator? Som du loggade in på med ditt användarnamn på skolan (eller för all del företaget/kommunen/landstinget)? I så fall kan det ju vara en nätverksstartad dator som rensar all som läggs på skrivbordet vid varje omstart/utloggning. Då är det nog kört såvida inte IT-avdelningen gör kontinuerliga backuper på användarnas skrivbord (=inte peciellt troligt).

Lösningen är att alltid spara antingen i den personliga dokumentmappen eller på anvisad plats på nätverket för att ha kontinuerlig backup osv. Så funkar det iaf på den kommun jag jobbar (iofs med Windows) - backupper görs endast på användarens egna dokumentmapp som i verkligheten ligger centralt och inte på den terminal man för tillfället loggat in på.

OffTopic: Hur är det tänkt att man skall skriva ett automatiskt @användarnamn när användarnamnet innehåller mellanslag?

Senast redigerat 2014-05-14 14:23
Ursprungligen av johan_tanying:

OffTopic: Hur är det tänkt att man skall skriva ett automatiskt @användarnamn när användarnamnet innehåller mellanslag?

Sätt citattecken runt användarnamn som innehåller mellanslag. Har redigerat din post så det blev rätt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-15 00:37

@Carl II: Ett tips, spara i din Dropboxmapp. Då sker det "backup" även om du inte är inkopplad mot en TimeMachine.
Har du sökt efter filen i hela dator? Har Word krashat sedan du skapat filen?

Problemet är ju att TS inte satt på sin egen dator. Kan vara svårt att få lov att installera dropbox (eller andra program) på skolans eller arbetsgivarens dator. Big no-no där jag jobbar.

Annars är ju Dropbox det bästa sen skivat bröd. Skall man bara skriva lite worddokument räcker gratiskontot långt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-15 11:51
Ursprungligen av johan_tanying:

Problemet är ju att TS inte satt på sin egen dator.

Nja, han skrev bara att han inte var hemma. Han kan ju ha haft sin egen laptop ändå.

  • Medlem
  • 2014-05-15 13:34
Ursprungligen av reboot81:

@Carl II: Ett tips, spara i din Dropboxmapp. Då sker det "backup" även om du inte är inkopplad mot en TimeMachine.
Har du sökt efter filen i hela dator? Har Word krashat sedan du skapat filen?

Bra att du sätter backup inom citattecken, för Dropbox är absolut ingen backup-tjänst. Det handlar inte bara om ordmärkeri. Backup och synkronisering (som Dropbox) är olika saker.

Bra förklaringar om skillnaden finns t.ex. här (jag har gjort egna fetmarkeringar för den som inte orkar läsa allt):

http://gigaom.com/2010/03/26/syncing-does-not...

Citat: Unfortunately, syncing operates under the age-old computer principle of Garbage In Garbage Out. When syncing is working properly, a change made on one device is propagated to the web and to all other devices. If that change was unintended, the service might have a previous revision, but don’t count on it. A problem with data on one device is copied to all other devices in your sync scheme.

och här:

https://news.ycombinator.com/item?id=4704086

Citat: It's always important to remember the difference between a syncing service and a backup service. A syncing service sometimes feels like a backup, because you can use it to recover files if a local device is destroyed or lost.HOWEVER, any service capable of syncing files is equally capable of destroying them.

En invändning är då att Dropbox visst kan fungera som en backup eftersom det finns en funktion där man kan återställa till tidigare versioner. Denna vanliga invändning besvaras så här:

DeepDuh 565 days ago | link

"This distinction is really without a difference." "In fact, if you're using the Dropbox desktop application, your files are backed up several times." "It's hard to imagine a scenario where Dropbox could lose your files..."
Please stop. Right there. Stop believing some vendor marketing blindly (even if you do come to another conclusion later), stop reassuring other people who do so and stop calling a sync a backup. There is a very important distinction: Sync has mechanisms in place that are capable to touch the files on your backup. At least in dropbox' case these mechanisms are not completely separated from the initial backup mechanism of each version. I've had two almost catastrophical data losses with Dropbox until I was able to make that distinction. I've come to the conclusion that IT professionals should never ever treat a sync system as a backup system, and if you still think so please don't spread that advice to others.

Mitt inlägg är absolut ingen kritik mot Dropbox. De marknadsför sig inte som en backup-tjänst (även om de använder ordet då och då) utan som en synktjänst. Alltså ett sätt att enkelt komma åt sina filer på alla ens enheter. Sist jag kollade uppmanar de i användaravtalet att man gör en egen backup av sina filer.

Jag använder Dropbox (gratisversionen) och är extremt nöjd. Filer synkas snabbt och har stöd för OS X-specifika grejer som taggar. Hemsidan är enkel att använda, delning fungerar smidigt osv. Men jag skulle aldrig lita på Dropbox att ha en backup av mina filer. Det finns program som är speciellt gjorda för backup, både lokala (t.ex. Time Machine, Superduper) och online i alla möjliga prisklasser (t.ex. Crashplan, Backblaze, Arq).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-15 14:52
Ursprungligen av 8645:

Bra att du sätter backup inom citattecken, för Dropbox är absolut ingen backup-tjänst. Det handlar inte bara om ordmärkeri. Backup och synkronisering (som Dropbox) är olika saker. …

Precis, bättre valt ord vore kanske replikering/synkning. Självklart får man ha en rejäl livrem och stadiga hängslen (backup/arkivering), samtidigt skadar det inte att ha en smidig synklösning ovanpå det - som skulle kunna hjälpa till att rädda förlorade data.

  • Medlem
  • 2014-05-15 16:31
Ursprungligen av reboot81:

Precis, bättre valt ord vore kanske replikering/synkning. Självklart får man ha en rejäl livrem och stadiga hängslen (backup/arkivering), samtidigt skadar det inte att ha en smidig synklösning ovanpå det - som skulle kunna hjälpa till att rädda förlorade data.

Backup är för återställning av data som förlorats på ett eller annat sätt. Synk gör att man kan använda mer än 1 enhet i vardagen utan att bli galen. Det är ju inte bara vanliga filer som måste synkas. Webbläsarbokmärken och kontakter är bara två exempel på saker jag inte är särskilt sugen på att manuellt skyffla fram och tillbaka. Jag förnekar inte nyttan med synk. Som sagt använder jag Dropbox, plus iCloud, Chromes och Firefox respektive synk, Simplenote för att synka Nvalt, Omnisync för Omnifocus.

Du säger att en synklösning inte skadar. Det jag menar dock är att en synklösning faktiskt kan skada, medan en backuplösning bara kan skydda ens data. Med andra ord, har man en synklösning kan faktiskt behovet av en backuplösning öka eftersom du introducerar en faktor som kan skada dina data. Jag säger alltså inte att en synklösning inte är tillräckligt för att skydda ens data. Jag säger att en synklösning överhuvudtaget inte har med skydd av data att göra. Att synka gör man för att man smidigt ska röra sig mellan enheter. Så fort man fått en skillnaden klar för sig blir allt mycket enklare, som det förklaras i länkarna. Läs dem, det är samma mönster: invändaren säger att den förstått att synk och backup är olika saker, MEN det kan ju vara samma sak. Ibland. Typ. Alltså kan man använda synk istället för backup.

Exempel: Du har två datorer. Du har ingen synkronisering för filer inställd. Du har dock kopierat en fil manuellt till din andra datorn. På denna andra dator gör du en katastrofal redigering. Hela filen blir söndermanglad. Inga problem, du har originalet på den första datorn.

Vad skulle ha hänt om du haft synkronisering? Jo: Unfortunately, syncing operates under the age-old computer principle of Garbage In Garbage Out. för att låna ett uttryck från en av länkarna. Din söndermanglade fil skulle synkas till din första dator och ersätta originalet. Det började med att du som användare förstörde filen. Synklösningen förde sedan vidare den förstörelsen till din andra dator.

Exempel 2: Något går snett på synkservern. Hela ditt innehåll i Dropbox-mappen på servern raderas. Kanske har någon medvetet hackat ditt Dropbox-konto, kanske har blixten gjort att ett Amazon-datacenter (där dina Dropbox-data finns) slagits ut vilket gjort Dropbox förvirrat. I vilket fall så synkas sedan serverinnehållet (alltså ingenting) till dina lokala enheter. Din Dropbox-mapp är nu även tom på lokal nivå. Men, Dropbox återställningsfunktion då? Nope, de filerna försvann i samma veva som ditt övriga Dropbox-innehåll försvann. De ligger ju på samma server.

I exempel 2 har du inte gjort något fel. Du har inte avsiktligen raderat en fil, eller ställt in ett program fel. Din dator är i felfritt skick, både vad gäller hårdvaran och mjukvaran. Ändå blev du av med dina data, tack vare något som hände på en server.

Ersätt synktjänsten i exempel 2 med en backuptjänst. Något går fel hos backupservern. Du kanske använder Arq som använder Amazon som lagringstjänst. Amazon har raderat dina data. Arq visar ett felmeddelande: "Tråkigt nog har alla dina data på servern raderats. Var vänlig ladda upp dem igen". Dina lokala data är opåverkade, de synkas ju inte.

Förlåt om inlägget är lite ostrukturerat, jag vill verkligen banka i budskapet att synk och backup är olika saker. Utan att någon säger "Men..." efteråt.

Ursprungligen av johan_tanying:

Men tråden hos Microsoft handlar väl om de fall man aldrig öht sparat filen? I TS fall har ju den saknade filen ett namn (Artros i knä.docx) och hade en sökväg till Dokument-mappen (som redan påtalats ovan). Så den måste ju vara sparad någon gång.

@Carl II: Du skrev att du inte skrev den hemma, Är det möjligen så att du skrev den på en skoldator? Som du loggade in på med ditt användarnamn på skolan (eller för all del företaget/kommunen/landstinget)? I så fall kan det ju vara en nätverksstartad dator som rensar all som läggs på skrivbordet vid varje omstart/utloggning. Då är det nog kört såvida inte IT-avdelningen gör kontinuerliga backuper på användarnas skrivbord (=inte peciellt troligt).

Lösningen är att alltid spara antingen i den personliga dokumentmappen eller på anvisad plats på nätverket för att ha kontinuerlig backup osv. Så funkar det iaf på den kommun jag jobbar (iofs med Windows) - backupper görs endast på användarens egna dokumentmapp som i verkligheten ligger centralt och inte på den terminal man för tillfället loggat in på.

OffTopic: Hur är det tänkt att man skall skriva ett automatiskt @användarnamn när användarnamnet innehåller mellanslag?

Snälla nån, hur gammal/ung tror du jag är egentligen!? Det fanns inga datorer i skolan på min tid. Det är en laptop, och jag skrev under ett möte med en klient. Eller är det så att de flesta här är så pass unga att ni fortfarande går i skolan?

Jag är tacksam för all hjälp, men undrar om jag inte blivit helt missuppfattad.

Ursprungligen av Vassius:

Nja, han skrev bara att han inte var hemma. Han kan ju ha haft sin egen laptop ändå.

Precis. Och jag tar inte med mig tidsmaskinen så klart heller. (gör någon det???)

Ursprungligen av reboot81:

@Carl II: Ett tips, spara i din Dropboxmapp. Då sker det "backup" även om du inte är inkopplad mot en TimeMachine.
Har du sökt efter filen i hela dator? Har Word krashat sedan du skapat filen?

Det hade inte varit något alternativ i detta fallet, för det går ju inte att lägga något i en dropbox utan att sparat filen på datorn först.

Har sökt i hela datorn, och inget att kraschat. Det är därför jag tycker det är så märkligt.

Ursprungligen av Carl II:

Snälla nån, hur gammal/ung tror du jag är egentligen!? Det fanns inga datorer i skolan på min tid. Det är en laptop, och jag skrev under ett möte med en klient. Eller är det så att de flesta här är så pass unga att ni fortfarande går i skolan?

Jag är tacksam för all hjälp, men undrar om jag inte blivit helt missuppfattad.

Hur skall jag kunna veta var du är när du inte är hemma om du inte talar om det? Du skrev inte heller vilken dator det handlade om, om det var samma eller om dokumentet flyttats. Snälla nån, jag är inte tankeläsare. Och nej, jag går inte i skolan längre - jag är kanske t.o.m. äldre än du (intresseklubben kan ju anteckna 48, och jag hade ABC80 som första skoldator först i gymnasiet) - vad det nu har med saken att göra. Så, om du inte vill bli missuppfattad är det ju bra om du förklarar lite bättre vad du gör och vad du har för prylar.

  • Du fick problem efter en uppdatering: Av vad? Office? OSX? Vilka versioner?

  • Din skärmdump i post #1 säger att din fil har haft sökvägen till Documents, inte Desktop. En sådan ledtråd skulle mycket väl kunna tyda på att filen flyttats mellan olika datorer och sedan "försvunnit" (av en anledning som ingen här fortfarande har luskat ut).

  • Efter "möjligen skolan" skrev jag inom parentes även "för all del företaget/kommunen/landstinget". Skriver man om artros är det väl inte _helt_ omöjligt att man läser medicin - ergo "går i skolan". (Eller universitetet dårå).

  • Du _har_ ju enligt egen utsago sparat flera gånger till skrivbordet. Alltså har du sparat på hårddisken och skulle lika gärna kunna ha sparat direkt i Dropbox. Men kanske hade du inte nätverk och då hade det iofs inte funkat ändå, och nu är det ju ändå försent.

  • Har du provat terminalkommandot som tipsades om av @reboot81 och @HåkanE? Så att du får en komplett lista med alla filer så att du kan utesluta att filen inte ligger under en annan ikon, blivit osynlig e.dyl.

Men skit samma, du behöver inte svara. Man får nog acceptera att det i det här fallet är gammal hederlig Microsoft-voodoo i farten. På samma sätt som PPT-filer bokstavligen kunde försvinna upp i rök under ver 2004 och 2008 (och antagligen tidigare också).

Bevaka tråden