Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rykte: Iphone 6 får NFC

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple kan enligt nya rykten ha ändrat inställning till NFC och tekniken kan integreras i kommande Iphone-modeller.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-05-12 16:50

Någon som photoshoppat ihop en iPhone-display med en Sony Xperia Z1 eller Z2 ser det ut som..

På tiden om det stämmer.

Med Apple kommer NFC-revolutionen. Utan Apple får vi nog kolla på andra tekniker. Vilket säkerligen Apple haft planer för. Men om de nu ändå väljer NFC har det säkerligen att göra med att de tycker att tekniken är mogen eller att de inte lyckades övertyga rätt bolag om deras lösning fullt ut.

Var det inte detta som iBeacon var påtänkt till?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Var det inte detta som iBeacon var påtänkt till?

Olika saker, om det ändå överlappar varann ibland.
Alla moderna Android-enheter har redan stöd för iBeacon (det är ju bara BLE egentligen), iBeacon är ett fancy Apple-namn.

NFC finns redan i flera saker jag har, busskort, BT-lurar, Bose-högtalare. Går att betala med på flera ställen.

Ursprungligen av keptang:

Olika saker, om det ändå överlappar varann ibland.
Alla moderna Android-enheter har redan stöd för iBeacon (det är ju bara BLE egentligen), iBeacon är ett fancy Apple-namn.

NFC finns redan i flera saker jag har, busskort, BT-lurar, Bose-högtalare. Går att betala med på flera ställen.

Absolut, jag förstår. Dock så har jag förstått det som att Apple har förkastat NFC till iBeacons fördel. Imo så är dom inte kända för att "ge med sig".

Ursprungligen av barbapappa_86:

Absolut, jag förstår. Dock så har jag förstått det som att Apple har förkastat NFC till iBeacons fördel. Imo så är dom inte kända för att "ge med sig".

Jo, det är iallafall vad Apple sa för ca. 2 år sen.
Förhoppningsvis har man ändrat sig och nu kommer att ha NFC i nästa version av telefonerna.

Ursprungligen av keptang:

Jo, det är iallafall vad Apple sa för ca. 2 år sen.
Förhoppningsvis har man ändrat sig och nu kommer att ha NFC i nästa version av telefonerna.

Nåja, oavsett vad som händer eller vad som var sagt så tror jag inte att NFC eller inte är en avgörande faktor för den eventuella framgången för telefonen.

Vi får se vad som händer

Ursprungligen av BlackSmp:

Nåja, oavsett vad som händer eller vad som var sagt så tror jag inte att NFC eller inte är en avgörande faktor för den eventuella framgången för telefonen.

Vi får se vad som händer

Det är väl inte vad detta handlar om, hur nästa version av iPhone kommer att sälja?
Trodde det handlade om möjligheten att det finns NFC eller inte.

Ursprungligen av keptang:

Jo, det är iallafall vad Apple sa för ca. 2 år sen.
Förhoppningsvis har man ändrat sig och nu kommer att ha NFC i nästa version av telefonerna.

Ja, låt oss hoppas på det. Jag är dock skeptisk iom att det inte kom i 5S.

Ursprungligen av keptang:

Det är väl inte vad detta handlar om, hur nästa version av iPhone kommer att sälja?
Trodde det handlade om möjligheten att det finns NFC eller inte.

Det är väl delvis samma fråga. Om Apple bedömer att det är viktigt för att påverka försäljning så ökar sannolikheten. Om Apple tror att det inte påverkar försäljningen så minskar nog sannolikheten.

Det lär i alla fall inte vara ett teknisk problem att få med det om de vill. Så det borde sluta med en fråga om de tror att de vinner fördelar eller undviker nackdelar.

Hehe

  • Medlem
  • 2014-05-13 08:49

Jag kan nästan garrantera att Apple kommer att försöka ta patent på NFC-teknologin och sedan stämma alla företag som gör mobiler med NFC i.

Ursprungligen av Qzen:

Jag kan nästan garrantera att Apple kommer att försöka ta patent på NFC-teknologin och sedan stämma alla företag som gör mobiler med NFC i.

Apple har redan flera patent relaterade till NFC, liksom säkerligen Samsung och övriga gänget har sina. NFC är bara ännu ett sätt att kommunicera mellan enheter, likt Bluetooth eller Wifi.

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple kan enligt nya rykten ha ändrat inställning till NFC och tekniken kan integreras i kommande Iphone-modeller.

Läs hela artikeln här

The iPhone rumor that just won't die...

Det hade varit smutt att kombinera Passbook med NFC. Skanna av passerkort, busskort, kanske bankkort osv. Med då får det vara en NFC-läsare som klarar av alla typer av NFC-chip. Min nuvarande jobbmobil kan bara läsa av vissa NFC-kort.

Är det ryktesåtervinning på gång?
Samma rykte innan 5s släpptes och säkert innan 5:an.....

NFC är ju en mossig teknik, BLE/iBeacon betydligt bättre.

Ursprungligen av Goflorp:

NFC är ju en mossig teknik, BLE/iBeacon betydligt bättre.

Inte alls.

Det är 2 tekniker som är väldigt olika men kan fungera bra tillsammans, eller var för sig med sina för/nackdelar.

Här är ett bra dokument som förklarar användningsområden och hur NFC/BLE fungerar om man inte vet; http://global.networldalliance.com/downloads/...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-15 11:22
Ursprungligen av keptang:

Inte alls.

Det är 2 tekniker som är väldigt olika men kan fungera bra tillsammans, eller var för sig med sina för/nackdelar.

Här är ett bra dokument som förklarar användningsområden och hur NFC/BLE fungerar om man inte vet; http://global.networldalliance.com/downloads/...

Den länken ger jag inte mycket för. Han har bestämt sig för att slakta iBeacon/BLE och så är det med det.

Ursprungligen av zinned:

Den länken ger jag inte mycket för. Han har bestämt sig för att slakta iBeacon/BLE och så är det med det.

Då läser du väldigt konstigt, men du får tolka det hur du vill. Jag tycker hans "use-case" är riktigt vettigt.

Men förstår man inte att det är 2 väldigt olika tekniker så kan man uppfatta det på sättet som du gör.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-15 11:28
Ursprungligen av keptang:

Då läser du väldigt konstigt, men du får tolka det hur du vill. Jag tycker hans "use-case" är riktigt vettigt.

Men förstår man inte att det är 2 väldigt olika tekniker så kan man uppfatta det på sättet som du gör.

Jag vet att det är två olika tekniker, vad säger att jag inte gör det?

Det förändrar inte faktum, han har bestämt sig för att slakta iBeacon och gör så gott han kan i artikeln.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-15 12:09
Ursprungligen av keptang:

Inte alls.

Det är 2 tekniker som är väldigt olika men kan fungera bra tillsammans, eller var för sig med sina för/nackdelar.

Här är ett bra dokument som förklarar användningsområden och hur NFC/BLE fungerar om man inte vet; http://global.networldalliance.com/downloads/...

Slutade att läsa på en gång när jag såg överskriften "The Truth"

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-15 19:12
Ursprungligen av Qzen:

Jag kan nästan garrantera att Apple kommer att försöka ta patent på NFC-teknologin och sedan stämma alla företag som gör mobiler med NFC i.

Du kommer att ha fel som vanligt i den frågan.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-15 19:15
Ursprungligen av suddgummi:

Det hade varit smutt att kombinera Passbook med NFC. Skanna av passerkort, busskort, kanske bankkort osv. Med då får det vara en NFC-läsare som klarar av alla typer av NFC-chip. Min nuvarande jobbmobil kan bara läsa av vissa NFC-kort.

Där har du antagligen svaret till varför Apple inte brytt sig i NFC. Det är en djungel, och inte en standard utan flera. Apple vill inte att deras mobiler ska vara fulla med klistermärken heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-15 19:19
Ursprungligen av keptang:

Inte alls.

Det är 2 tekniker som är väldigt olika men kan fungera bra tillsammans, eller var för sig med sina för/nackdelar.

Här är ett bra dokument som förklarar användningsområden och hur NFC/BLE fungerar om man inte vet; http://global.networldalliance.com/downloads/...

Verkligen dåligt skrivet, första meningarna inser man redan att det är en kille som vill basha Apple. Det han säger är ju exakt samma som Apple redan sagt, men han vill på någotvis smutskasta Apple och iBeacon för att de använder redan vedertagna standarder.

Killen har helt enkelt inte fattat vad Apple skapat med iBeacon. Det hindrar på ingetvis android att använda sig av samma teknik bara någon vill.

Ursprungligen av juanito:

Verkligen dåligt skrivet, första meningarna inser man redan att det är en kille som vill basha Apple. Det han säger är ju exakt samma som Apple redan sagt, men han vill på någotvis smutskasta Apple och iBeacon för att de använder redan vedertagna standarder.

Killen har helt enkelt inte fattat vad Apple skapat med iBeacon. Det hindrar på ingetvis android att använda sig av samma teknik bara någon vill.

Det är BLE. Android har redan stöd för det (och det fantastiska iBeacon).
Vill någon ha en app på sin telefon som får reklam så får man väl ha det (varför man nu skulle vilja det).

Men det är fantastiskt såklart eftersom det heter iBeacon och Apple påstår att det är en ny teknologi.
BLE uppfanns av Nokia för 8 år sen, blev en BT-standard 2010 eller nåt sånt iom 4.0-specen.

Utan att kunna se in i framtiden så gissar jag att iBeacon ensamt blir en lika stor succe som iAds.

Jag tror att Apple är smartare och implementerar NFC i nästa generation av iPhone så att NFC och iBeacon kan användas i symbios, win-win. Förstår inte varför det skulle vara något negativt. Konsumenten vinner och Apple vinner, men det kanske är dåligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-15 20:14
Ursprungligen av Anderlind:

Det är BLE. Android har redan stöd för det (och det fantastiska iBeacon).
Vill någon ha en app på sin telefon som får reklam så får man väl ha det (varför man nu skulle vilja det).

Men det är fantastiskt såklart eftersom det heter iBeacon och Apple påstår att det är en ny teknologi.
BLE uppfanns av Nokia för 8 år sen, blev en BT-standard 2010 eller nåt sånt iom 4.0-specen.

Utan att kunna se in i framtiden så gissar jag att iBeacon ensamt blir en lika stor succe som iAds.

Jag tror att Apple är smartare och implementerar NFC i nästa generation av iPhone så att NFC och iBeacon kan användas i symbios, win-win. Förstår inte varför det skulle vara något negativt. Konsumenten vinner och Apple vinner, men det kanske är dåligt.

Precis, och varför ska någon göra sig lustig på att Apple bygger några APIn runt BLE samt samarbetar med en tredjepart för kring utrustningen.

Var glada de tog fram tekniken. Som jag ser som mycket mer användbar än NFC. Ta t.ex. iden med NFC för istället för nyckel, du måste ju ändå plocka fram NFC nyckeln och trycka den mot dörren för att låset ska gå upp. Där skulle iBeacon vara långt bättre, då den märker när du närmar dig dörren samt om du kommer utifrån påväg in eller tvärt om.

Skillnade är ju som nyckel lösa bilar, de man måste sticka in en dosa och trycka på en knapp, vilket är fler arbetsmoment än att använda hederlig nyckel. Eller de som räcker med att du har dosan i fickan. Samma skillnad.

Ursprungligen av Anderlind:

Det är BLE. Android har redan stöd för det (och det fantastiska iBeacon).
Vill någon ha en app på sin telefon som får reklam så får man väl ha det (varför man nu skulle vilja det).

Men det är fantastiskt såklart eftersom det heter iBeacon och Apple påstår att det är en ny teknologi.
BLE uppfanns av Nokia för 8 år sen, blev en BT-standard 2010 eller nåt sånt iom 4.0-specen.

Utan att kunna se in i framtiden så gissar jag att iBeacon ensamt blir en lika stor succe som iAds.

Jag tror att Apple är smartare och implementerar NFC i nästa generation av iPhone så att NFC och iBeacon kan användas i symbios, win-win. Förstår inte varför det skulle vara något negativt. Konsumenten vinner och Apple vinner, men det kanske är dåligt.

Ok, det är BLE, so? Apple tog fram en av de mer användningsbara applikationerna för BLE genom att standardisera ett protokoll. Tycker inte att de har har skrutit så himla mycket över det.

I dagsläget så ersätter inte iBeacons NFC- det finns till exempel inget stöd för säkra betalningar som finns i NFC standarden. Men NFC är rätt så värdelöst när man kommer 10cm från läsaren.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-15 22:14
Ursprungligen av Mactastic:

...Men NFC är rätt så värdelöst när man kommer 10cm från läsaren.

Samt att det då också finns en uppsjö av NFC-standarder...

Bevaka tråden