Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mac Pro 8-core 2010-11, flaskhals ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-05-10 14:24

Hej,

Jag behöver proffshjälp!

I mitten utav 2011 köpte jag in min Mac Pro som var tänkt till musikproduktion. Denna dator har tyvärr inte används särskilt mycket och har fått stå nerpackad i kartongen tills förra veckan då jag bestämde mig för att använda denna.

Info om datorn:
Mac Pro mitten 2010.
2 x 2,4 Ghz Quad-Core Intel Xeon CPU E5620
16 GB 1066 Mhz DDR3, 8 x 2 GB.
System disc: tidigare: 600 GB SSD Intel 320 Series Idagsläget: Samsung 840 pro series 512 GB.
Grafik: ATI Radeon HD 5770 1024 MB
Programvara: OS X 10.9.2
Cinema 27" display

Problemet. Datorn hänger inte riktigt med vad jag än gör. Tanken nu är att den ska få ersätta min andra dator som jag jobbar med grafik på, affischer och marknadsföringsmaterial som görs i PS CC samt Indesign CC. När jag vill minska projektrutorna så måste datorn tänka, och det känns trögjobbat, samma sak med safari eller generellt vad som. Allt är väldigt trögjobbat.
Jag har jobbat med mycket större projekt i mina andra mac-datorer som klarar dessa galant utan att behöva anstränga minnet med mera. Även samma projekt, men just på denna dator så orkar den inte med.

Min första tanke var att SSD disken var defekt så jag beställde en ny i onsdags och fick den levererad i torsdags. Denna disk är en Samsung SSD 840 Pro Series 512 GB, och efter all installation med mera så kvarstår problemet. Även när jag skriver här i skrivande stund så känns allt trögjobbat (typ som windows 98) musen hänger inte riktigt med heller. det laggar med andra ord typ hela tiden.

Kan det vara processorfel, grafikfel? modekort?

Jag har kört ett test genom Cinebench R15, med resultat:

Open GL: 52,26 fps
CPU: 791 cb

Säger det er något?

Tacksam för att hjälp jag kan få!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-11 11:46

Låt den stå påslagen ett dygn eller så utan att gå i vila. Det kan vara Spotlightindexeringen som segar ner den.
En annan sak kan vara inkompatibla RAMminnen. Är de Mac-specade?
Har du fler hårddiskar anslutna, någon skiva i DVDläsaren? Om den har problem med att läsa en enhet kan det bromsa maskinens over-all prestanda.
Kolla i Aktivitetshanteraren.

  • Medlem
  • norrland
  • 2014-05-11 12:11
Ursprungligen av Vox86:

Hej,

Jag behöver proffshjälp!

I mitten utav 2011 köpte jag in min Mac Pro som var tänkt till musikproduktion. Denna dator har tyvärr inte används särskilt mycket och har fått stå nerpackad i kartongen tills förra veckan då jag bestämde mig för att använda denna.

Info om datorn:
Mac Pro mitten 2010.
2 x 2,4 Ghz Quad-Core Intel Xeon CPU E5620
16 GB 1066 Mhz DDR3, 8 x 2 GB.
System disc: tidigare: 600 GB SSD Intel 320 Series Idagsläget: Samsung 840 pro series 512 GB.
Grafik: ATI Radeon HD 5770 1024 MB
Programvara: OS X 10.9.2
Cinema 27" display

Problemet. Datorn hänger inte riktigt med vad jag än gör. Tanken nu är att den ska få ersätta min andra dator som jag jobbar med grafik på, affischer och marknadsföringsmaterial som görs i PS CC samt Indesign CC. När jag vill minska projektrutorna så måste datorn tänka, och det känns trögjobbat, samma sak med safari eller generellt vad som. Allt är väldigt trögjobbat.
Jag har jobbat med mycket större projekt i mina andra mac-datorer som klarar dessa galant utan att behöva anstränga minnet med mera. Även samma projekt, men just på denna dator så orkar den inte med.

Min första tanke var att SSD disken var defekt så jag beställde en ny i onsdags och fick den levererad i torsdags. Denna disk är en Samsung SSD 840 Pro Series 512 GB, och efter all installation med mera så kvarstår problemet. Även när jag skriver här i skrivande stund så känns allt trögjobbat (typ som windows 98) musen hänger inte riktigt med heller. det laggar med andra ord typ hela tiden.

Kan det vara processorfel, grafikfel? modekort?

Jag har kört ett test genom Cinebench R15, med resultat:

Open GL: 52,26 fps
CPU: 791 cb

Säger det er något?

Tacksam för att hjälp jag kan få!

min 2010 får runt 42fps ~1250cb (2xX5660, 48GB, GTX680 Mac 2GB) så på cinebench-resultaten är det väl ingenting som direkt sticker ut.
lite trist att du bara har två ramstickor då det antagligen inte varit en dum idé att testa så dom verkligen är 100% fungerande.

Troligen har du en massa "onödiga" processer igång i bakgrunden som slöar ned din Mac.

  • Medlem
  • 2014-05-11 22:51
Ursprungligen av kenjon:

Låt den stå påslagen ett dygn eller så utan att gå i vila. Det kan vara Spotlightindexeringen som segar ner den.
En annan sak kan vara inkompatibla RAMminnen. Är de Mac-specade?
Har du fler hårddiskar anslutna, någon skiva i DVDläsaren? Om den har problem med att läsa en enhet kan det bromsa maskinens over-all prestanda.
Kolla i Aktivitetshanteraren.

Tack för svar.

Den har fått stå på i flera dygn, stänger generellt aldrig av min Mac-datorer utan låter dem gå i viloläge.
Ingen skiva i DVD-läsaren, inga andra aktiviteter än safari och adobe programmen.
Ram-minnena är original från köpet. Det enda som har bytts är HDD. Har även provat med endast en system disk i, och alla tre, 512, 600 samt 1TB (mekanisk) med samma beteende.

  • Medlem
  • 2014-05-11 22:55
Ursprungligen av Perobous:

Troligen har du en massa "onödiga" processer igång i bakgrunden som slöar ned din Mac.

Tack för svar.
Finns inga "onödiga" processer då datorn är nyformaterad med en ny hårddisk och endast adobe PS, Illustrator samt Indesign installerat.

På min Macbook Pro 15" som jag har alla möjliga processer igång, även paralells igång plus PS CS6 och mycket mer har aldrig visat liknande beteende. Den datorn har mycket sämre prestanda än denna, mycket...

Ursprungligen av Vox86:

Tack för svar.
Finns inga "onödiga" processer då datorn är nyformaterad med en ny hårddisk och endast adobe PS, Illustrator samt Indesign installerat.

Tror faktiskt det finns en del sådant. Du skrev ovan att du inte brukade stänga av din mac, men har du provat att starta om? Gör ju underverk ibland. Vilken MBP har du? Nyare MBP har ju snabbare bussar processorer och minnen än den Mac Pro du har.

  • Medlem
  • 2014-05-11 23:24
Ursprungligen av Perobous:

Tror faktiskt det finns en del sådant. Du skrev ovan att du inte brukade stänga av din mac, men har du provat att starta om? Gör ju underverk ibland. Vilken MBP har du? Nyare MBP har ju snabbare bussar processorer och minnen än den Mac Pro du har.

Omstart har skett flera gånger.

Macbook Pro 15" sent 2011
2,2 Ghz Intel Core i7
16 GB 1600 Mhz DDR3
AMD Radeon HD 6750M 512MB
SSD 240 GB OCZ Vertex 3

Ursprungligen av Vox86:

Omstart har skett flera gånger.

Macbook Pro 15" sent 2011
2,2 Ghz Intel Core i7
16 GB 1600 Mhz DDR3
AMD Radeon HD 6750M 512MB
SSD 240 GB OCZ Vertex 3

Din MBP har lägre upplösning på skärmen än din MP. Vilket ger MBP'n ytterligare en fördel.

Upplösningen på skärmen spelar inte den minsta roll för TS upplevda slöhet. Den här maskinen skulle flyga fram med dessa simpla arbetsuppgifter.

Något som vore ganska lätt att testa, är att boota från extern firewire-/usb-hårddisk för att se om det är något knas med den fysiska inkopplingen av den interna disken. Och du hade kollat att boota från den gamla mekaniska hårddisken också?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-12 09:48

Verkar inte vara någon som sagt detta, men det kan vara en idé att kolla på temperaturerna i datorn. Min första tanke var att processorn klockar ner sig pga värme

Ursprungligen av johan_tanying:

Upplösningen på skärmen spelar inte den minsta roll för TS upplevda slöhet. Den här maskinen skulle flyga fram med dessa simpla arbetsuppgifter.

Upplösningen på skärmen och arbetsytan och liknande inställningar kan visst spela roll hur slö en dator upplevs.

Senast redigerat 2014-05-12 10:13
  • Medlem
  • norrland
  • 2014-05-12 15:12
Ursprungligen av Aiwi:

Verkar inte vara någon som sagt detta, men det kan vara en idé att kolla på temperaturerna i datorn. Min första tanke var att processorn klockar ner sig pga värme

Cinebench-resultaten ser ju helt ok ut, vilket knappast hade varit fallet om cpu'n klockat ner sig

1
Bevaka tråden