Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byter till ny MBP, vad spara, hur backa upp / migrera?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett ganska angenämt problem har uppstått: från vatten i MBP i7 "late 2011", till svärfars gamla MBP "late 2008" ska jag nu får en av de senaste maskinerna med dubbla grafiken, 16 GB RAM och 500 SSD, jättekul!
Jag har dock dragit mig för att göra en "ren" omstart mellan tidigare MacBooks, senaste gången lyfte jag SSDn från den ena till den andra så var det klart men med den följde ju år av gammalt skräp i form av program, nerladdningar, mail och annat. Nu vill jag starta från början igen MEN jag skulle vilja att "Migration Assistant" kan plocka lite gamla program och annat senare om jag skulle behöva ordna något snabbt.

Keychain ska ju med, privata "library" likaså. Men en grej som hittills inte funkat för mig är att backa up gamla emails och ha dem sökbara. Det gick tidigare, jag hade 40000 emails på en hårddisk, så fort jag skrev in namn eller "subject" i fingerns sökruta kom de upp. Min senaste mail back upp som ligger på separat drive vill inte alls bli genomsökt.

Andra tips? Ska jag clona driven? Varför? Varför inte? Man sitter ju där då, med ytterligare en extern drive som man aldrig kommer använda igen och gör man det inte förbannar man väl sig själv i framtiden för att "just den grejen" inte finns längre.

Om någon gått igenom samma dilemma nyligen skulle jag uppskatta ett par rader.

Tack!

Kör med flyttassistenten, alt flytta filer etc manuellt. Läs mer om hur den fungerar här:

http://support.apple.com/kb/HT4413?viewlocale...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-10 18:24

Behåll den gamla som arkiv/backup. Förslagsvis kör du flyttassistenten, skulle något missas så har du ju då en backup.

Ursprungligen av reboot81:

Behåll den gamla som arkiv/backup. Förslagsvis kör du flyttassistenten, skulle något missas så har du ju då en backup.

Tyvärr åker den gamla ut, när den nya kommer in. Jag måste dessvärre jobba den här helgen så jag får köra det ultratrista "migrera-allt"-alternativet för att vara säker på att det fungerar. Sen inför söndag natt har jag bullat upp med en ny 1TB USB 3.0 drive (ofattbart vad billiga de är nuförtiden!) med min drive klonad på, en USB-sticka med Mavericks installation på. Får väl eventuellt köpa några öl också så det blir gjort på rätt sätt...

1
Bevaka tråden