Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vart tar biten vägen

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-05-08 04:46

Jag kör mobilt bredband via USB i datorn, OSX 10.9.2. Delar internet via Wi-Fi till min Ipad och Ethernet till Apple TV. Ethernetkabeln ej ansluten.
Hela tiden jag använder internet har jag c:a 3 ggr mer data skickade än mottagna, se bild. Vart tar dessa vägen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-05-08 07:45

Det beror på hur du använder ditt internet. Kör du Spotify så skickar du också ut en massa musikdatatrafik till andra Spotifyanvändare som lyssnar på samma musik som dig. Kanske kör du nån slags fildelning, då blir det också mycket utgående trafik.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-05-08 08:08

Ingen Spotify här inte. Ingen bit Torrent heller. Den process som skickat mest MB är mDNS med 1,0MB men den har tagit emot 1,7MB så det känns OK. Allt enligt Aktivitetskontroll.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-05-09 16:23
Ursprungligen av Stig R:

Jag kör mobilt bredband via USB i datorn, OSX 10.9.2. Delar internet via Wi-Fi till min Ipad och Ethernet till Apple TV. Ethernetkabeln ej ansluten.
Hela tiden jag använder internet har jag c:a 3 ggr mer data skickade än mottagna, se bild. Vart tar dessa vägen.

Fast enligt bilden har du ju mer mottagen data än skickad.

  • Medlem
  • 2014-05-09 16:40

Du har inte streamat något i ditt interna nätverk? Tex streamad musik från iTunes till din Apple TV? I så fall kan mängden utgående data vara högre än den faktiskt förbrukade datan hos ditt mobila bredband.

Skulls vara kul om någon kunde utveckla ett grafiskt program som visar linjer mellan samtliga påslagna nätverksnoder (datorer, switchar, routrar, etc) inom det egna intranätet. Ju fetare linje desto mer data och eventuellt färglägga dem så man ser hur datatrafiken går (ex. röd går från nod 1 till nod 2, blå går från nod 2 till nod 1, grön går från nod 1 till nod 3 och gul går från nod 3 till nod 1. Ju mer trafik desto fetare är linjerna. Hel dragen linje: trådat datatrafik, streckad linje: trådlös datatrafik.)

Då får man riktigt bra överblick över trafiken i intranätet.

Senast redigerat 2014-05-09 23:40

Du verkar tolka statistiken något fel :

Den totala skickade datan är : 129MB
Den totala mottagna datan är : 146MB

Men, din tanke är sund och jag tycker helt klart att det är värt att inspektera, min anslutning som just nu varit aktiv i 1Dygn och 10 timmar visar en ratio på c:a 41 / 1 dvs jag har mottagit c:a 41 gånger mer trafik än vad jag har skickat. Något som jag tolkar som mycket mer sunt, jag skulle gissa på att du har någon process som laddar upp någonting.
Det kan som sagt vara musiktjänster, tvtjänster, torrents och liknande - vilket du redan nekat och i så fall skulle det kunna vara något värre, illasinnat, men på samma gång så använder du en mac och då är chansen av det också drastiskt mindre.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-10 00:52

Rent spontant skulle jag säga att på en modern dator är den mängden data är för liten för att kunna dra en slutsats av. (Precis som att för stor mängd data är svår att dra nån slutsats av). Under hur lång tid har du mätt? OS X och program har mängder av "ärenden" via uppkopplingen, och de sker inte jämnt fördelat. Kanske en programuppdatering där, synkning där osv.
Din graf "ljuger" lite dessutom, nåt knas med skalan där.

Kika på PeakHour á 38 svenska kronor, kanske kan säga mer om din använding?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-05-10 02:09

Jag tror att jag har lokaliserat trafiken. Jag delade ju ut det mobila bredbandet via WiFi till min Ipad. När jag stänger av paddan helt så upphör datatrafiken. Samma om jag stänger av WiFi.

Men egentligen svarar detta inte på den första frågan: hur kan min dator skicka ut 181k/s på det delade internet när den bara hämtar 63,3? Nu vet vi ju att det är kommunikationen med Ipaden som det handlar om.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-05-10 04:08

Nu har jag själv en hypotes:
Vid internetdelning med mobilt bredband får modemet den routerfunktion som måste finnas i alla nätverk, åtminstone en del av den. Därför tar trafiken en sväng via modemet. Om jag skickar 50k/s till Ipaden så går det först t.o.r. till modemet, därefter via WiFi till paddan. Det förklarar en del. Men data skickade/s är nästan 3ggr så stor som data mottagna/s, så det haltar lite, enligt min hypotes borde det bli dubbelt så mycket.
Någon som har en bättre förklaring?

Du tittar på fel värden, det du tittar på är hastigheten.
Du ska titta på Data mottagna: och Data skickade:, precis som @zappee skriver i inlägg #4.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-05-10 11:30
Ursprungligen av Stig R:

Jag kör mobilt bredband via USB i datorn, OSX 10.9.2. Delar internet via Wi-Fi till min Ipad och Ethernet till Apple TV. Ethernetkabeln ej ansluten.
Hela tiden jag använder internet har jag c:a 3 ggr mer data skickade än mottagna, se bild. Vart tar dessa vägen.

Håller inte med @Keptang, sorry. Om jag laddar ner en 100MB fil till datorn så är det naturligtvis Data mottagna 100MB och data skickade 0 (ungefär men inte exakt). Dessa två värden visar ju allt som har hänt sedan senaste omstarten, jag hade tydligen laddat ned någonting till datorn där. Men vad jag undrar gäller trafiken när jag INTE laddar ner till datorn, den står helt stilla, men Ipaden tycks ladda ner någonting via datorn (delat internet) och då skickas det tre gånger mera data än som tas emot. Hastighet är ju per definition volym per tidsenhet. Var kommer dessa data ifrån, efter en tid har det ju skickats ut betydligt mera data än som tagits emot, vilka data är det?

För att vara helt glasklar skickar jag med en aktuell bild från nu när jag inte har haft någon nedladdning till datorn. Där framgår att både hastigheten och volymen har ungefär samma förhållande.

Senast redigerat 2014-05-13 09:11

Det är vad din första bild visar, det är fakta.

Stäng av allt som använder internet och slå på en sak i taget.
Stäng av alla tjänster som använder internet och slå på en i taget.

Så kommer du få reda på vad det är.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-10 12:08

Tror du är inne och nosar på rätt svar i inlägg #10. Trafiken från iPaden går antagligen in via ett gränssnitt i datorn, skickas vidare till nästa (den delade anslutningen) och sedan ut på internet. Det du behöver är möjlighet att övervaka ett gränssnitt. Men summan av trafiken är antagligen den sammanlagda på alla gränssnitt. Funktionen i Aktivitetskontroll är någorlunda ny och ganska enkel.

Menumeters är gratis och kan visa för varje enskilt gränssnitt.

Vilken iOS version har du på paddan? Den kanske laddar ner en uppdatering? Eller kör backup upp mot iCloud?

Senast redigerat 2014-05-10 12:19
  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-05-10 12:18
Ursprungligen av keptang:

Det är vad din första bild visar, det är fakta.

Stäng av allt som använder internet och slå på en sak i taget.
Stäng av alla tjänster som använder internet och slå på en i taget.

Så kommer du få reda på vad det är.

Javisst, det har jag gjort. Det verkar ha med hemmadelning och/eller iCloud att göra. Sedan kan man göra som du säger och det skall jag göra snart.

Men frågeställningen igen: HUR kan det skickas ut nästan tre gånger mer data än som tas emot? Med bara en klient ansluten. Man tycker att det borde bara gå rätt igenom datorn så det tas emot lika mycket som skickas ut.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-05-10 12:20
Ursprungligen av reboot81:

Tror du är inne och nosar på rätt svar i inlägg #10. Trafiken från iPaden går antagligen in via ett gränssnitt i datorn, skickas vidare till nästa (den delade anslutningen) och sedan ut på internet. Det du behöver är möjlighet att övervaka ett gränssnitt. Men summan av trafiken är antagligen den sammanlagda på alla gränssnitt. Funktionen i Aktivitetskontroll är någorlunda ny och ganska enkel.

Menumeters är gratis och kan visa för varje enskilt gränssnitt.

Intressant. Skall testa. Återkommer i morgon. Det är redan lördag kväll här i Thailand och sociala plikter tvingar mig stänga av ett tag.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-10 12:33
Ursprungligen av Stig R:

Jag kör mobilt bredband via USB i datorn, OSX 10.9.2. Delar internet via Wi-Fi till min Ipad och Ethernet till Apple TV. Ethernetkabeln ej ansluten.
Hela tiden jag använder internet har jag c:a 3 ggr mer data skickade än mottagna, se bild. Vart tar dessa vägen.

Min hypotes verkar stämma:
en omstartad Mac, uppkopplad via kabel, internetdelning till en MBP via WiFi. MBP laddar ner en testfil på 512MB:

Värt att notera, det är en funktion som heter Nätverk och inte Internet(användning).

Senast redigerat 2014-05-10 12:53
  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-05-11 12:43
Ursprungligen av reboot81:

Min hypotes verkar stämma:
en omstartad Mac, uppkopplad via kabel, internetdelning till en MBP via WiFi. MBP laddar ner en testfil på 512MB:

Värt att notera, det är en funktion som heter Nätverk och inte Internet(användning).

Allt tyder på att vi hittat ägget. Jag rebootade datorn, anslöt min Ipad via WiFi och körde en säkerhetskopia till ICloud. Ingen annan synlig aktivitet. Data mottagna blev då avsevärt större än data skickade, nästan dubbelt. Så tydligen mäter Aktivitetskontroll dubbelt vid denna konfiguration.

Har installerat Menu Meters som verkar mäta rätt, man kan där mäta ett interface i sänder. Men vilket skruttig litet diagram, hade det varit svårt att göra ett eget fönster för det? Kanske jag har missat något i inställningarna?

Men tack för alla tips!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-11 12:45

Vad spelar detta för roll egentligen? Skickad mängd har ingen betydelse för din surfmängd.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-05-11 12:50
Ursprungligen av lappen71:

Vad spelar detta för roll egentligen? Skickad mängd har ingen betydelse för din surfmängd.

Utöver att jag vill ha koll så inte min dator utför tjänster åt någon annan utan mitt medgivande så kan det ha ekonomisk betydelse om än inte avgörande. Jag betala per GB för trafik. Förmodar att de mäter båda vägarna men det är som sagt inte det viktiga, det är säkerhetsaspekten.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-11 12:55
Ursprungligen av Stig R:

Utöver att jag vill ha koll så inte min dator utför tjänster åt någon annan utan mitt medgivande så kan det ha ekonomisk betydelse om än inte avgörande. Jag betala per GB för trafik. Förmodar att de mäter båda vägarna men det är som sagt inte det viktiga, det är säkerhetsaspekten.

Nej det gör det inte och så länge du inte har installerat suspekta appar vad skulle vara för en säkerhetsrisk då?

  • Medlem
  • Thailand
  • 2014-05-11 14:29
Ursprungligen av lappen71:

Nej det gör det inte och så länge du inte har installerat suspekta appar vad skulle vara för en säkerhetsrisk då?

Vad är det de inte gör? Mäter båda vägarna? Vet du hur DTAC i Thailand mäter? Aldrig hört talas om att hackers kan ta över en dator?
Bra att få kontakt med en så kunnig medlem!

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-11 15:00
Ursprungligen av Stig R:

Vad är det de inte gör? Mäter båda vägarna?

Halebop drar inget från surfpotten uppströms

Ursprungligen av Stig R:

Vet du hur DTAC i Thailand mäter?

Nej hur ska jag kunna veta det och det är ingen information du skrev i första inlägget.

Ursprungligen av Stig R:

Aldrig hört talas om att hackers kan ta över en dator?

Visst men då är vi där igen att du är tvungen att installera suspekta appar.

Ursprungligen av Stig R:

Bra att få kontakt med en så kunnig medlem!

Inga problem har du fler frågor?

Ursprungligen av lappen71:

Vad spelar detta för roll egentligen? Skickad mängd har ingen betydelse för din surfmängd.

Helt upp till din ISP. Vodafone i Tyskland räknar varje byte...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-12 23:52
Ursprungligen av Stig R:

…Har installerat Menu Meters som verkar mäta rätt, man kan där mäta ett interface i sänder. Men vilket skruttig litet diagram, hade det varit svårt att göra ett eget fönster för det? Kanske jag har missat något i inställningarna?

MenuMeters är just vad det heter – ett program i menyraden. Vill du ha grafer så borde väl PeakHour fixa det?

Ursprungligen av lappen71:

Halebop drar inget från surfpotten uppströms

Nej hur ska jag kunna veta det och det är ingen information du skrev i första inlägget.

Visst men då är vi där igen att du är tvungen att installera suspekta appar.

Inga problem har du fler frågor?

Vad halebop gör är väl högst orelevant för TS, jag antar att det är din operatör och förstår inte riktigt hur det hjälper honom?

I övrigt så var TS orolig för att han uppfattade att datatrafiken hade börjat springa iväg utom hans kontroll, då är det väl ganska logiskt att misstänka att något är fel och vilja felsöka det?

Bättre det än att tänka "Hmm trafiken är oregelbunden men det är nog gratis och jag antar att jag inte installerat något som möjligtvis har kan utnyttja ett säkerhetshål"

Var väl inget mer än logik och självbevarelsedrift egentligen. 'Better safe than sorry!'

1
Bevaka tråden