Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple köper Beats?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-09 09:21

Kan inte förstå varför. Speciellt som att alla musikstreamingrättigheter tydligen inte kan flyttas över vi ett eventuell köp. Allt annat ska tydligen mest vara skräp.
3,2 miljarder dollar, kom igen!

Det där lära bara vara ett aprilskämt, läste jag på Daring Fireball: http://daringfireball.net/linked/2014/05/08/a...

Ursprungligen av acke:

Kan inte förstå varför. Speciellt som att alla musikstreamingrättigheter tydligen inte kan flyttas över vi ett eventuell köp. Allt annat ska tydligen mest vara skräp.
3,2 miljarder dollar, kom igen!

Om detta nu stämmer så köper de säkerligen inte Beats bara för musiktjänsten och hörlurarna utan även för möjligheten att få in Dr Dre och Jimmy Iovine i Apples verksamhet. De är inga dunungar precis, både Iovine och Dre är fruktansvärt tunga killar i musikbranschen med sanslösa framgångar och kontakter.

Det mesta av de 3.2 miljarder $ (om summan nu blir det) betalas säkerligen med aktier som Beats inte får sälja på ett tag så inte så farligt som det låter.

Beats produkter är verkligen inte dåliga en del av deras modeller är bastunga men de riktar sig ju också till folk som verkligen gillar tung bas som många andra hörlurar inte klarar av att leverera, däremot finns det väldigt många dåliga billiga piratkopior på dom som dragit ned deras rykte en del.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det där lära bara vara ett aprilskämt, läste jag på Daring Fireball: http://daringfireball.net/linked/2014/05/08/a...

De skriver att det var ett aprilskämt för en tid sedan men nu verkar vara sant.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Det där lära bara vara ett aprilskämt, läste jag på Daring Fireball: http://daringfireball.net/linked/2014/05/08/a...

Nja, det påstås att det är bekräftat att samtal pågår.

"...Bloomberg, The Wall Street Journal, and The New York Times have confirmed that Apple is in talks with Beats Electronics over a possible acquisition..."
http://www.macrumors.com/2014/05/08/apple-to-...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-05-09 13:36

Apple bekräftar aldrig annars, knappt ens när köpen är klara. Varför skulle dom göra det nu helt plötsligt?

Nej, det är inget att bry sig om det här. Lurarna låter skit dessutom, det skulle aldrig Apple köpa.

Ursprungligen av Mija:

...Nej, det är inget att bry sig om det här.

MacRumors har gjort en ny uppdatering av sin artikel (se länk i tidigare inlägg):
"A new video on Facebook (warning: NSFW language) posted by actor Tyrese Gibson (via The Next Web) shows Beats Electronics founder and musician Dr. Dre seemingly confirming the acquisition"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-09 13:45
Ursprungligen av acke:

Kan inte förstå varför. Speciellt som att alla musikstreamingrättigheter tydligen inte kan flyttas över vi ett eventuell köp. Allt annat ska tydligen mest vara skräp.
3,2 miljarder dollar, kom igen!

Snacka om att ha pengar som bränner i fickan, men det måste ju finnas annat mer intressant skräp att inhandla eller ?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-05-09 13:47

Jag är fortfarande skeptisk.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-09 14:00
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

MacRumors har gjort en ny uppdatering av sin artikel (se länk i tidigare inlägg):
"A new video on Facebook (warning: NSFW language) posted by actor Tyrese Gibson (via The Next Web) shows Beats Electronics founder and musician Dr. Dre seemingly confirming the acquisition"

Men nu är Facebook-videon borttagen. Vilket i och för sig inte alls talar mot att en affär är på gång.

Tillägg: Men The Next Web har lagt upp en rippad version nu. Vad ska man säga... Tyrese Gibson är glad. Apple nämns inte, men Dr. Dre är miljardär, uppdatera Forbes-listan!
http://thenextweb.com/apple/2014/05/09/dr-dre...

Senast redigerat 2014-05-09 14:32
  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-05-09 17:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, det påstås att det är bekräftat att samtal pågår.

"...Bloomberg, The Wall Street Journal, and The New York Times have confirmed that Apple is in talks with Beats Electronics over a possible acquisition..."
http://www.macrumors.com/2014/05/08/apple-to-...

Jotack, men läser man artiklarna MacRumours länkar till så "confirmar" de ingenting...

Ursprungligen av cubeis:

Snacka om att ha pengar som bränner i fickan, men det måste ju finnas annat mer intressant skräp att inhandla eller ?

Apple kommer som sagt troligtvis betala största delen med Apple-aktier som Dre och Iovine inte får sälja på ett tag så själva summan är inte så intressant annat än i marknadsföringssyfte.
Beats produkter och tjänster är inte skräp. Hörlurarna låter i de flesta fall mycket bra och tilltalar en stor och aktiv målgrupp. Beats musiktjänst är bättre än Spotify på en del. Kan tänka mig att Spotify inte jublar om Apple köper Beats, de hade nog väldigt gärna velat att Apple köpt Spotify i stället och en del av Spotifys höga värdering bygger nog på ett potentiellt Apple-uppköp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-10 20:11
Ursprungligen av Perobous:

...de hade nog väldigt gärna velat att Apple köpt Spotify i stället...

Skulle aldrig skivbolagen (som äger en stor del av Spotify) gått med på.

Streamingtjänsten får man väl se som guldägget i denna affär, all hårdvara kommer med på köpet. Ska vad jag läst mig till sälja ganska bra utan att för den sakens skull vara av den högre kvalitén. Det och personalen antar jag. Apple kanske startar ett skivbolag?

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-05-10 20:17

Frågan är bara om Beats streaming-tjänst får behålla avtalen med skivbolagen om de blir uppköpta av Apple...det är ju trots allt copyright-maffian vi pratar om...

Ursprungligen av acke:

Skulle aldrig skivbolagen (som äger en stor del av Spotify) gått med på.

Skivbolagen äger en ganska liten del av Spotify jämfört med riskapitalisterna som jublat om Apple köpt Spotify, skivbolagen skulle säkert inte varit helt avoga till att bli delägare i Apple istället

Ursprungligen av acke:

Streamingtjänsten får man väl se som guldägget i denna affär, all hårdvara kommer med på köpet. Ska vad jag läst mig till sälja ganska bra utan att för den sakens skull vara av den högre kvalitén.

Beats produkter är av hög kvalitet, verkar som om många som uttalar sig om Beats hörlurar mest har testat eller ägt piratkopiorna av Beats lurar som säljs för en tiondel av priset på loppmarknader och skumma och halvskumma sajter på nätet de håller inte alls samma kvalité som originalen.

Ursprungligen av acke:

Det och personalen antar jag. Apple kanske startar ett skivbolag?

Tveksamt om så sker men speciellt Iovine har ju en viss erfarenhet av att starta och driva framgångsrika bolag.

Ursprungligen av lasselu:

Frågan är bara om Beats streaming-tjänst får behålla avtalen med skivbolagen om de blir uppköpta av Apple...det är ju trots allt copyright-maffian vi pratar om...

Om inte avtalen ingick så skulle nog inte Apple vara så intresserade av att köpa Beats. Iovine har så bra kontakter med de stora bolagen att han troligen redan har säkerställt detta. Sen kommer ju troligen musikbolagen tjäna mer på att det finns ett flertal starka konkurrerande musiktjänster som håller musikintresset uppe. Beats tjänst är ju dessutom styrd av riktiga musiknördar medan Spotify mest verkar styras av IT-nördar.

Ursprungligen av Perobous:

Beats tjänst är ju dessutom styrd av riktiga musiknördar medan Spotify mest verkar styras av IT-nördar.

Vad baserar du det på?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad baserar du det på?

Spotify har blivit bättre men förr så kändes det som om de var rätt ointresserade av musiken i sig eftersom det låg uppe rätt mycket dåliga versioner på många låtar dessutom ofta i kass ljudkvalitet. Det verkade lite som om musiken kom på tredje plats för dom (efter tekniken och expansionsplanerna) med rätt dålig information och tips om artister och musik .m.m. medan Beats visar var skåpet ska stå när det gäller sådant redan för början.
Märks helt klart att Beats drivs av musikälskare vilket är ett klart plus i den hårda konkurrensen.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2014-05-11 09:17
Ursprungligen av Perobous:

Om inte avtalen ingick så skulle nog inte Apple vara så intresserade av att köpa Beats.

Möjligt, men å andra sidan så har jag inte hört något påtagligt om att Apple skulle vara intresserade...
Det är bara ett rykte och vi vet ju alla hur det är med rykten när det gäller Apple...

Ursprungligen av Perobous:

Spotify har blivit bättre men förr så kändes det som om de var rätt ointresserade av musiken i sig eftersom det låg uppe rätt mycket dåliga versioner på många låtar dessutom ofta i kass ljudkvalitet. Det verkade lite som om musiken kom på tredje plats för dom (efter tekniken och expansionsplanerna) med rätt dålig information och tips om artister och musik .m.m. medan Beats visar var skåpet ska stå när det gäller sådant redan för början.
Märks helt klart att Beats drivs av musikälskare vilket är ett klart plus i den hårda konkurrensen.

Ok, dvs din åsikt mer än faktiskt fakta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-11 18:37
Ursprungligen av Perobous:

Skivbolagen äger en ganska liten del av Spotify jämfört med riskapitalisterna som jublat om Apple köpt Spotify, skivbolagen skulle säkert inte varit helt avoga till att bli delägare i Apple istället

Beats produkter är av hög kvalitet, verkar som om många som uttalar sig om Beats hörlurar mest har testat eller ägt piratkopiorna av Beats lurar som säljs för en tiondel av priset på loppmarknader och skumma och halvskumma sajter på nätet de håller inte alls samma kvalité som originalen.

Tveksamt om så sker men speciellt Iovine har ju en viss erfarenhet av att starta och driva framgångsrika bolag.

Tror det är runt 20%. Men de har nog ganska mycket att säga till om utöver sina aktier. De brukar vara så att de flesta leverantörer gärna ser ett par kunder som krigar om kunderna än en stor. Så säkert i detta fall också, svårt att tro att musikbranschen inte fungerar som övriga affärsvärlden.

Ok, jag har begränsad erfarenhet, kanske lyssnat i 3 par och är ingen audiogalning. Tyckte personligen att det lät dåligt. Har hur som helst svårt att se att Apple kommer att ha något mer dessa lurar att göra.

Sa det mest som ett skämt. Tror det skulle reta upp musikföretagen rejält. De köper som sagt personal och streamingtjänsten, eller två tjänster egentligen, Beats köpte upp ett företag, kanske det som lade grunden till deras streamingtjänst helt och hållet?

Dagens mest sanna kommentar angående "reaktionerna"... Dvs, oavsett vad Apple gör så blir kommentarerna att de gör fel...

Citat:

Jason Del Rey @DelRey
Spend your money, Apple! Get into new markets, Apple! But whatever you do, don't buy the most popular headphone brand, Apple!

Senast redigerat 2014-05-11 19:07
Ursprungligen av acke:

Ok, jag har begränsad erfarenhet, kanske lyssnat i 3 par och är ingen audiogalning. Tyckte personligen att det lät dåligt. Har hur som helst svårt att se att Apple kommer att ha något mer dessa lurar att göra.

Hur tyckte du att de lät dåligt? Är du säker på att det var original Beats?
Apple har rätt mycket med Beats lurar att göra redan eftersom vissa av Beats hörlursmodeller är designade av en mycket inflytelserik före detta Apple designer och dessutom säljer Apple redan mängder av Beats produkter i sina fysiska butiker och i sin nätbutik.

Senast redigerat 2014-05-11 21:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-11 21:46
Ursprungligen av Perobous:

Hur tyckte du att de lät dåligt? Är du säker på att det var original Beats?
Apple har rätt mycket med Beats lurar att göra redan eftersom vissa av Beats hörlursmodeller är designade av en mycket inflytelserik före detta Apple designer och dessutom säljer Apple redan mängder av Beats produkter i sina fysiska butiker och i sin nätbutik.

Igen, är ingen audioperson alls så jag vet inte. Vet att jag provade ett par andra nästan precis efter med samma audiofil och de kändes mycket bättre. Ingen aning om det är äkta, de fanns på ett postbolag så jag antar det.

Nja, skulle inte vilja säga att de två sakerna gör att företaget har täta band.

Hur som helst, ingen är gladare än jag om Apple köper ett bra företag och börjar göra bra hörlurar. Det skulle vara på tiden.

Jag kan berätta hur det ligger till: Antingen har Apple något att tjäna på köpet och har de inte det så är det bara ett av många felaktiga rykten. Tiden lär utvisa vilket av alternativen som är korrekt.

Senast redigerat 2014-05-11 22:04
Ursprungligen av acke:

Igen, är ingen audioperson alls så jag vet inte. Vet att jag provade ett par andra nästan precis efter med samma audiofil och de kändes mycket bättre. Ingen aning om det är äkta, de fanns på ett postbolag så jag antar det.

Postbolag?

Hur eller varför kändes de andra lurarna bättre? Vilken audio-fil provade du med, provade du bara med en?

Ursprungligen av acke:

Nja, skulle inte vilja säga att de två sakerna gör att företaget har täta band.

OK lägg då till att Iovine varit chef för ett musikbolag som Apple både förhandlat en hel del med och sålt mycket musik (miljontals låtar och album) från på iTunes och även använt Iovines och Dre's signade artister i Apples marknadsföring för bl.a iPod.

Ursprungligen av acke:

Hur som helst, ingen är gladare än jag om Apple köper ett bra företag och börjar göra bra hörlurar. Det skulle vara på tiden.

Apple har bra lurar själva. De flesta hörlurars element inklusive Apples och Beats tillverkas av ett fåtal tillverkare efter beställarföretagets specifikationer som ofta inte skiljer speciellt mycket i samma prisklass. Designen däremot skiljer som synes dock en hel del.

Ursprungligen av Capeman:

Jag kan berätta hur det ligger till: Antingen har Apple något att tjäna på köpet och har de inte det så är det bara ett av många felaktiga rykten.

Apple har redan tjänat en hel del på detta genom all den publicitet som uppköpspratet har genererat. Tror det blir ett köp men Apple kommer som sagt inte betala den summan som diskuterats i reda pengar utan det eventuella köpet kommer mestadels betalas i Apple-aktier. Finns dessutom goda skäl för Apple att köpa Beats innan MS Google eller ? gör det, för den fingertoppskänsla inom musik och exklusivitet som Dre och Iovine kan bringa Apple är ordentligt åtråvärd och svår att få på annat vis.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-05-11 22:26

Man kan nästan tro att Perobous har aktier i Beats, med tanke på hur mycket det här ryktet hyllas.

Är du samma person som har kontot John A?

Ursprungligen av Mija:

Man kan nästan tro att Perobous har aktier i Beats, med tanke på hur mycket det här ryktet hyllas.

Är du samma person som har kontot John A?

Nej och jag har dessutom inte hyllat Beats. Själv dissade du dom ordentligt, kan du motivera dissen eller har du liksom många andra bara läst dig till dina negativa åsikter om Beats?

Bevaka tråden