Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pages öppnar inte dokumentet

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hade tänkt göra min läxa som jag har i pages, men när jag försöker öppna dokumentet för jag bara upp en ruta med texten "Kunde inte öppna filen 'blablabla.pages' "Har testat med andra dokument också, även i keynote och numbers men alla vägrar öppna dokumentet vilket jag än testar med. Vad kan vara felet?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-05-08 22:03

Istället för att skriva bla bla bla så skriv vad det står exakt för det kan vara viktig information för att lösa problemet.

Oj förlåt! blablabla är liksom namnet på dokumentet och jag tyckte inte det kändes väsentligt...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-08 22:45

Har du skapat dokumentet själv? Vet du vilken version av Pages det är skapat i? Vilken version av Pages har du på datorn där du försöker öppna dokumentet?

Dokumentet skapades på en av skolans datorer (Pages 09) sedan laddade jag upp den på mitt iCloud konto för att sedan komma till min egna dator med senaste versionen av pages och där går den inte att öppna. Det går att öppna felfritt i iPhonen men på datorn kan jag inte längre öppna nått dokument...

Nu efter att ha startat om datorn gick det att öppna som vanligt. Men jag har för mig att det har hänt något liknande för inte så länge sen. Det kan ju inte vara tänkt att behöva starta om datorn varje gång man ska redigera ett dokument...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-08 22:59

Då kanske vi sätter upp det som "tillfälligt iCloudstrul" så länge. Ibland upplever jag iCloud lite segt i att uppdatera dokument vid anslutning från flera enheter. Du får återkomma hit om det inträffar igen och du ser något mönster. Bra att det löste sig, lycka till med läxan nu

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-09 00:07

Nästa gång det strular kanske du kan använda onlineversionen av Pages.

Nu strular det igen!
Det är klart det går att använda onlineversionen, men för det första är det inte riktigt lika stabilt och dessutom har det inte stavningkontroll på svenska
Det konstigaste är nog ändå att inte heller keynote eller numbers fungerar trots att jag testar med dokument som inte ens är upplagda på iCloud...

Det låter som om det är fel på ditt system. Kolla loggarna. Installera om. Testa LibreOffice istället.

2014-05-11 13:28:00,830 Pages[3754]: view service marshal for <NSRemoteView: 0x7fcb5ac6c460> failed to forget accessibility connection due to Error Domain=NSCocoaErrorDomain Code=4099 "Kunde inte kommunicera med ett hjälpprogram." (The connection was invalidated from this process.) UserInfo=0x608000a6d5c0 {NSDebugDescription=The connection was invalidated from this process.}
timestamp: 13:28:00.830 Sunday 11 May 2014
process/thread/queue: Pages (3754) / 0x111e2c000 / com.apple.NSXPCConnection.user.endpoint
code: line 2972 of /SourceCache/ViewBridge/ViewBridge-46.2/NSRemoteView.m in __57-[NSRemoteView viewServiceMarshalProxy:withErrorHandler:]_block_invoke
domain: communications-failure

Det får jag upp i systemloggen...

Senast redigerat 2014-05-11 16:53

Hörde av mig till Apple support och efter lite tänkande från båda hållen kom vi fram till att jag bara behövde gå till
Inställningar - iCloud - Bocka ur "Dokument och Data" och bocka sedan i den igen. En liten bugg med enkel lösning helt enkelt

1
Bevaka tråden