Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

™ och @ har bytt plats

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Av någon anledning har ™ och @ bytt plats på tangentbordet vilket är otroligt störande. Jag märkte inte riktigt när det hände eller om jag gjort någon uppdatering.

Jag har en MacBook Air med svenskt tangentbord och Svenskt tangentbord valt i inställningarna.

Hur gör jag för att flytta så att jag får tillbaka @ under 2'an?

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-05-05 13:18

Välj svensk pro istället så blir det rätt.

Byt till Svenskt Pro.

Tack, det löste problemet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-07 13:33

Kan någon förklara varför Apple i 10.9 envisas med att fortfarande ha kvar en inställning för en tangentbordslayout som inte tillverkats på snart 30 år? Visst, bakåtkompatabilitet är bra, men chansen att någon vill besvära sig med att lyckas koppla in ett av de första svenska mac-tagentborden i en 10.9-kompatibel dator är väl försvinnande liten. Eller har jag missförstått att tangentbordslayouten "svensk" bara var för det allra första svenska mac-tangentbordet?

Är det inte helt enkelt dags att rapportera förekomsten av denna tangentbordslayout som en bug? Det är ju helt naturligt för dagens användare med ett "vanligt tangentbord" att välja "Svensk" och inte "Svensk Pro" (som jag alltid tyckt varit en ologisk benämning).

Ursprungligen av IngoX:

Kan någon förklara varför Apple i 10.9 envisas med att fortfarande ha kvar en inställning för en tangentbordslayout som inte tillverkats på snart 30 år?...

I princip håller jag med dig. Den borde tas bort.

Men samtidigt så tänker jag: Var är nyfikenheten? Man ser väl att där finns två alternativ, "Svenskt" och "Svenskt Pro"? Varför provar man då inte båda innan man börjar ställa frågor på forum?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-07 14:42

Jag minns som sagt var inte riktigt historiken bakom "Svensk - Pro", men kom på en teori. Var det så att de två tangentbordslayouterna levde parallellt ett tag med Apple Keyboard och Apple Extended Keyboard (den med funktionsknapparna)? Och att den svenska översättningen är ganska kass. På finska och norska finns en tangentbordslayout med tillägget "- utökad" vilket ju är bättre översatt.

Det är svårt att hitta info om företeelser före internet Här är en bild på ett svenskt Apple Extended Keyboard II jämfört med ett svenskt Apple Keyboard I snodd från en annons. (Både Apple Keyboard och Apple Extended Keyboard kom ut i version I och II)

@Jesper Ohlsson - Nyfikenhet skall alltid uppmuntras, det främjar förbättring!

Senast redigerat 2014-05-07 15:05
1
Bevaka tråden