Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

spelutvecklare?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

finns det någon mer här på 99mac som syssler med spelutveckling? kanske tom för mac!?

satt och tänkte på om det överhuvudtaget finns spelutvecklare i sverige som syssler med mac, för jag kan inte minnas att jag har hört om nått, men det betyder ju inte att det inte finns i mindre skala nånstans kanske..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-01 11:34

Jag antar att du menar professionellt, annars har du ju alltid Ingemar och undertecknad, som gjorde ett och annat spel back in the days. Dock inget fancy 3D surround

Jajamensan, det gör jag.

Galder släpptes i vintras och blev en liten flopp, tvåan är på väg. Jag skriver just nu The Adventures of El Ballo för Pro Ratta Factor (http://www.proratta.com), ASWRA (Arbetsnamn) tillsammans med Black Monday, samt Galder II (som sagt), Planetfall, TITAN, Twang och Spatia som ligger runt 5% färdiga på min egen lilla label Rusted Productions.

En hel del är halvklart, och jag hoppas på att slänga iväg 4-5 spel under hösten och våren. Vill du komma i kontakt med andra Mac-spelutvecklare rekommenderar jag iDevGames.com (jag heter Fenris där) där det finns åtminstone tre andra svenska macspelutvecklare. Kolla in tävlingen uDevGames 2003 också!

Jag har allt gjort en del professionellt också, även om det inte varit stora påkostade produktioner utan snarare reklamgrejer. Det gör jag inte idag, dock, för min partner i firman (min syster) jobbar numera på Pan Vision och därmed ligger firman på is för det mesta. (Fast inte helt.)

Hon är däremot i högsta grad professionell spelutvecklare (Flash och Director), och är tydligt pro-Mac i detta annars PC-dominerade företag. Dock tror jag inte att hon har nåt 99mac-ID.

Själv undervisar jag bland annat 3D-grafik och önskar att jag hade tid att göra nåt småläckert 3D-spel själv. Jag börjar tröttna på att bara tala om för andra vad de ska göra.

Ingemar! Du lever! Wowzorz!

Finns det någon möjlighet att lura över dig till iDevGames - du har en klunga zeloter där, och SAT går varmt inför uDevGame... Alternativt undrar jag ifall du har tid med en kort-kort intervju mail-ledes? Oh, detta var OT, sorry.

ah, kul att höra att folk trixar med spel även till mac här i sverige.

Själv sitter jag på ett företag som är kraftigt pc dominerad eftersom vi gör spel till just pc (samt ps2, xbox och gamecube), dock gör jag mitt i att sprida daglig propaganda på kontoret

Propaganda? Låter klokt. Får jag fråga var du jobbar? [Om du vill berätta, givetvis]

Min gamla skapelse Sprite Animation Toolkit funkar i alla fall till OSX, så såpass med är jag i alla fall. Dock skulle jag optimera det lite hårdare om jag bara hann, men hur mycket ska man grotta i gammal 2D-kod?

iDevGames har jag kollat upp lite ibland, och tankat hem uDevGames-spelen (mycket skoj där!) men inte haft tid att verkligen hänga med. Å andra sidan kanske jag, å jobbets vägnar, borde blanda mej i nåt OpenGL-orienterat projekt. Synd bara att OSX har så taskiga spelprestanda.

Nej, vad jag borde göra vad gäller spelutveckling är att göra nåt kul Mac-spel till mina barn. Kombinerar man sina intressen kan det bli bra. Nån som har nåt kul uppslag på spel för åldern 4-7 år, dvs nåt sånt som "någon borde göra"? Dubbelmoral? Jo, just det ja.

Förresten, apropå svenskutvecklat, Europa Universalis 2 kom ju i Mac-version. Det är väl svenskt har jag för mej? Det måste väl vara verket av någon Mac-hjälte? Vem? (Och varför har man inte köpt det än?)

När jag läste grafisk form på gymnasiet gjorde jag en grafisk profil åt ett påhittat dataspelsföretag vid namn Pistol Studios, och då hittade jag på en hög spelkoncept. Mest konstiga, men kunde jag programmera spel så skulle jag nog testa de…

Tyvärr så var ingen av idéerna gjorda för barn direkt… Ett av spelen gick ut på att man var en zombie i modellera som slet armarna och benen av folk

Jo, barnspel har jag två uppslag på i kön, du får gärna rycka dem ifall du känner för det... Det ena är ett förenklat roulette (mycket förenklat, menar jag då) med djur och kulor, och det andra är en 3D-simulering av kubb, återigen med djur och väna pastellfärger.

Och talar man om svenska Mac-spel får man ju inte glömma Polis-serien! (Och Astrosquid, som var med bland vinnarna i uDevGame)

  • Oregistrerad
  • 2003-08-07 22:03

Hej,
jag jobbar med spelprogrammering på Massive Entertainment i Malmö. Dock ingen Mackodning (än iaf), har precis köpt min första Mac (Powerbook) och måste bekanta mig med den först

Tips för att snabbt komma igång med osx kodning (C/C++) emottages tacksamt!

mvh
Asker

Senast redigerat 2003-08-07 22:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av asker
Hej,
jag jobbar med spelprogrammering på Massive Entertainment i Malmö. Dock ingen Mackodning (än iaf), har precis köpt min första Mac (Powerbook) och måste bekanta mig med den först

Tips för att snabbt komma igång med osx kodning (C/C++) emottages tacksamt!

mvh
Asker

ladda hem apples developer tools, om du inte redan gjort det och gå loss.
http://developer.apple.com/tools/

om du jobbar på massive får jag väl hälsa ifrån min kollega/polare jesper willumsen, är iofs nära på ett år sen han slutade men ifall du känner igen namnet så hälsar han säkert.

Wow, Massive... Kommer de att börja släppa Mac-spel snart? *dreggelhoppas*

Som sagt, jag fortsätter plugga iDevGames - väldigt trevligt community för macspelutvecklare. (Jävla ord.)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-08-08 13:26

Jag pluggar vid univsitetet här i Linköping numera men jobbade tidigare hos UDS med att göra XBOX/PSX/PC(/ATARI) spel. Jag har inga jätteplaner på något spel för Mac ännu men däremot är det inte omöjligt att det blir något för GBA.

Asker,
tips för att komma igång med mackodning.. Jag antar att du har ganska gedigna kunskaper i C och C++ redan, vad du borde göra är att plugga på Cocoa och Objective-C (för det _vill_ du programmera).

Ladda ner Obj-C tutorialen/boken från apple, den är på 100 sidor drygt och väldigt bra. Jag kan även varmt rekommendera boken "Cocoa Programming" av Scott Anguish m.fl. Du kommer säkert rekommenderas flera av O'Reillys böcker och den smått legendariska boken av Hillegass men personligen tycker jag de är för "lätta". Köp gärna en av dom men ha då även Anguish' bok som komplement.

Kika sedan en hel del i apples dokumentation, den är ofta både bra och utsökt.

Om du nu inte var intresserad av Cocoa programmering på OS X utan ville koda spel så är ju OpenGL din bäste vän, kika på http://developer.apple.com/opengl/ för lite vägledning och exempel.

olle

  • Oregistrerad
  • 2003-08-08 23:25

Hej Johan,
hälsa gärna tilbaka till Jesper och tala om att jag numera är pappa!! Devtoolsen ska jag ladda hem så snart jag återvänder till jobbets fasta lina...

Ivan,
jag är såvitt jag vet den enda macägaren, så det dröjer nog...

Olov,
tack för tipsen - det var precis vad jag sökte. Till att börja med vill jag bara sniffa lite på allmänt på hur OSet funkar, Cocoa mm. Vad som är just macspecifikt. C/C++ har jag som du antog inga problem med

Det kommer bara att bli lite softkodning till att börja med. Har precis blivit pappa till en liten flicka så många lediga stunder till hobbykodning finns inte

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-08-25 15:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av asker
Hej Johan,
hälsa gärna tilbaka till Jesper och tala om att jag numera är pappa!! Devtoolsen ska jag ladda hem så snart jag återvänder till jobbets fasta lina...

Ivan,
jag är såvitt jag vet den enda macägaren, så det dröjer nog...

Olov,
tack för tipsen - det var precis vad jag sökte. Till att börja med vill jag bara sniffa lite på allmänt på hur OSet funkar, Cocoa mm. Vad som är just macspecifikt. C/C++ har jag som du antog inga problem med

Det kommer bara att bli lite softkodning till att börja med. Har precis blivit pappa till en liten flicka så många lediga stunder till hobbykodning finns inte

Grattis!

vänligen
/P

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-08-25 18:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av asker
Det kommer bara att bli lite softkodning till att börja med. Har precis blivit pappa till en liten flicka så många lediga stunder till hobbykodning finns inte

Grattis!
Ang. Obj-C (för dig med C++ bakgrund) så kan du tänka dig meddelandepassningen som att alla metoder är virtuella. Du får en viss prestanda-overhead för varje metodanrop, dock mindre än man kanske tror eftersom de cacheas. I prestandakritiska lägen så kan man via runtimesystemet plocka ut en vanlig funktionspekare för en metod, och då blir det ju givetvis snabbt som blixten Skall man göra detta måste man dock hålla tungan rätt i mun men det antar jag att du är med på, använd det längst in i dina matrislaborationer

..och en sak till. Om du planerar att uppgradera till Panther bör du inte fästa dig alltför hårt vid Project Builder, där används XCode som kan ses som Project Builder 2. Ganska mycket omgjort men det tar nog inte alltför lång tid att lära om iofs. Dokumentationssystemet lär vara kraftigt omarbetat. Oh well, det dröjer några månader till.

o11e

1
Bevaka tråden