Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta krypterad disk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-05 00:10

Har bytt hårddisk i min mid 2010 iMac, till en 4TB Seagate. Innan jag satte in den i iMacen körde jag den i en extern FW-docka, formaterade den som Extended krypterad och fyllde den med innehåll från min gamla hårddisk. Inga problem.
Men nu när den väl sitter på plats i iMacen så vägrar den dyka upp i Finder.
Vid start ploppar en ruta upp som säger nåt i stil med: "Datorn kan inte läsa den inmatade skivan" (Formatera…, Ignorera, Mata ut)
Den syns i skivverktyg med rätt modellbeteckning och med en gråmarkerad disk0s1-skiva. Alla val under skivkontroll är gråmarkerade.

-Går det inte flytta en krypterad disk till en dator?
-Vad ska jag göra? Jag har kopior på det mesta så visst kan jag formatera om och kopiera över allt, men det skulle ta ett tag (~3TB data över USB2 tar sin tid). Vill helst inte skruva ur och i disken igen

iMac mid 2010 27" OS X 10.9.2 (ingen krypterad startdisk)
4TB Seagate SSHD STCL4000400 som sitter inkopplad på tredje SATA porten.
File Vault 2 på disken, fungerade fint i FW/USB docka inkopplat i en MBP 13 late 2011 10.9.2. MBP har en FileVault 2 krypterad startdisk.

Har provat resetta PRAM, i återställningsläge får jag upp samma resulatat i Skivverktyg.

EDIT: FileVault var inte igång, har aktiverat det nu (startskivan håller på och krypteras över natten).
sudo fdesetup list i terminalen ger samma användarnamn och samma användarnummer(?) på båda datorer. De har båda två iCloud keychain aktiverat. Har själv lagt till en nyckel i Nyckelhanteraren på iMacen som är identiskt med den för disken på MBP:n. "lösenord för krypterad volym", samma namn, samma konto, samma "Var" (en lång alfanumerisk sträng). Och samma lösenord såklart.
Båda datorer kör FV2 Version 2.37.

Senast redigerat 2014-05-05 01:21

Du har satt MBR (Master boot record) eller "huvudstartpost" som partitionskarta, och det gör mig lite nervös. :/

Är det denna disken du försöker boota från?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-05 09:45
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Du har satt MBR (Master boot record) eller "huvudstartpost" som partitionskarta, och det gör mig lite nervös. :/
Är det denna disken du försöker boota från?

Nej, det är inte en systemdisk som jag vill starta ifrån. Ren lagring.
Kan inte minnas att jag aktivt "valt" MBR, det kanske väljs som default?
Men står det MBR så stämmer väl det.
Betyder det att jag inte kan komma åt datan på den krypterade disken alls, en ens om jag sätter tillbaka den i FW-dockan?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-05 14:16

Monterat i FW-dockan på MBP:n ser det korrekt ut:
/dev/disk3
#: TYPE NAME SIZE IDENTIFIER
0: GUID_partition_scheme *4.0 TB disk3
1: EFI EFI 314.6 MB disk3s1
2: Apple_CoreStorage 4.0 TB disk3s2
3: Apple_Boot Boot OS X 134.2 MB disk3s3

Strunt samma, jag raderar och partitionerar om i datorn som disken skall sitta i och kopierar lite grann...

1
Bevaka tråden