Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kryptering av sekundär disk - hur se förlopp?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Slog på FileVault på min MBP med OS X 10.9.2 idag. Datorn har en SSD för system och en standard HD för användarfiler. Krypteringen av SSD'n gick på ett nafs. Sen högerklickade jag på HDD'n i Finder och körde igång kryptering. Nu står det bara "Encrypting Macintosh HD" när jag högerklickar på den. Finns det inte något sätt att se förloppet? Vill ju gärna veta om jag kan slå igen datorn överhuvudtaget idag.

Finns ett skript att köra i Terminalen:
https://github.com/rtrouton/rtrouton_scripts/blob/master/rtrouton_scripts/filevault_2_encryption_check/regular_script/filevault_2_status_check.sh

Annars kan man fråga med hjälp av Diskutil, även det i Terminalen.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2014-04-17 18:28

Senast jag gjorde det, så gick det att se på samma ställe där man aktiverar FileVault.

Ursprungligen av suddgummi:

Finns ett skript att köra i Terminalen:
https://github.com/rtrouton/rtrouton_scripts/blob/master/rtrouton_scripts/filevault_2_encryption_check/regular_script/filevault_2_status_check.sh

Annars kan man fråga med hjälp av Diskutil, även det i Terminalen.

Är inte alls hemma på script och terminal. Vet inte ens vad jag ska göra med detta.

Ursprungligen av Mija:

Senast jag gjorde det, så gick det att se på samma ställe där man aktiverar FileVault.

Nej, det har jag provat. Där syns bara förloppet för systemdisken.

Det står fortfarande "encrypting" nu efter nära nog ett dygn. Normalt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-18 12:15

Ladda ner och kör scriptet som suddgummi förslog. Du behöver inte ändra något i det, bara köra det

Ursprungligen av pmarriott:

Är inte alls hemma på script och terminal. Vet inte ens vad jag ska göra med detta.

1. Ta och klicka på knappen "Raw" i länken (eller klicka här). Spara detta någonstans på hårddisken.
2. Öppna upp Terminalen, skriv in "chmod +x " (utan "), notera mellanslaget på slutet.
3. Dra in filen du sparade till Terminalen, då fylls hela sökvägen till den i efter chmod. Tryck på enter.
4. Filen är nu körbar, dra in den på nytt i Terminalen och tryck enter
5. Du bör se en text på status för krypteringen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-05-05 14:16
Ursprungligen av suddgummi:


Innan punkt fyra, lägg till "sh ", så att det står "sh filevault_2_status_check.sh".
4. Filen är nu körbar, dra in den på nytt i Terminalen och tryck enter

diskutil cs list
i terminalen ger all info om kryptering/dekryptering.

1
Bevaka tråden