Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken prefsfil repsenterar nätverk inställningar?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 17:46

Har fått problem med mina nätverksinställningar och den vill inte kännas vid en statisk IP adress jag har gett datorn.
Jag har kommit runt problemt genom att ge den en statisk address i terminalen så problemet i sig är löst men jag undrar vilket fil det är jag behöver kasta om det händer igen??

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-05 17:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobias
Har fått problem med mina nätverksinställningar och den vill inte kännas vid en statisk IP adress jag har gett datorn.
Jag har kommit runt problemt genom att ge den en statisk address i terminalen så problemet i sig är löst men jag undrar vilket fil det är jag behöver kasta om det händer igen??

Informationen om ipadressen finns i var/db/SystemConfiguration/preferences.xml.
Filen innehåller, som man hör av namnet, även annan information, så att kasta filen är inte att rekomendera.

Hälsningar
Richard

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 18:13

Enligt mig borde det väl finnas en prefs fil under användaren eller åtminstone i Library.
Hade inga planer på att gå djupare än så.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-05 18:26

Hittar du något där?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Tobias
Enligt mig borde det väl finnas en prefs fil under användaren eller åtminstone i Library.
Hade inga planer på att gå djupare än så.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-05 20:24

i /var/db ligger en fil som heter NetworkInterfaces.xml. Testa att lyfta ut den på skrivbordet och starta om.
OBS! Du måste vara root för att kunna flytta filen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-08-05 20:36

/var/db/NetworkiInterfaces.xlm innehåller:
Information regarding the physical network interface information on the computer.
Om jag uppfattade frågan rätt, så gällde det ip-adressen. Så mitt tidigare svar gäller.

Hälsningar
Richard

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
i /var/db ligger en fil som heter NetworkInterfaces.xml. Testa att lyfta ut den på skrivbordet och starta om.
OBS! Du måste vara root för att kunna flytta filen.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-06 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av abaqus
Om jag uppfattade frågan rätt, så gällde det ip-adressen. Så mitt tidigare svar gäller.

Det kan säkert stämma, liksom att radera /var/db/NetworkInterfaces.xml får systemet att rota igenom interface:n på nytt och på så sätt lösa IP-problem. Det har hjälp många gånger tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2003-08-15 14:05

Funkade fisken.
Tackar ödmjukast högt ärade medlemmar av denna oumbärliga sida!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-15 21:10

/var/db/SystemConfiguration/preferences.xml innehåller en massa gojs också.

/glemme

1
Bevaka tråden