Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pc på mac

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag kör parallels 6 med Windows Xp på min imac (2,5 GHz intel core i5, 16GB 1333 MHz DDR3 med os X 10.7.5) huvudsakligen för att kunna köra vismaspcs program. Nu kraschar den här miljön ideligen och jag undrar vad jag ska göra??

Finns det nåt bättre alternativ? Jag har kollat med en molntjänst här i närheten att ha pc miljön i ett molm med fjärrstyrning men jag har inte fått något svar på var prislappen där blir.

Om jag ska byta ut XP mot ett nyare windows, hur gör jag för att få med mej alla program och all data?

Ursprungligen av Greta723:

parallels 6... Windows Xp... os X 10.7.5... kraschar ideligen...

Finns det nåt bättre alternativ?

Ja, att köra nyare versioner av allt - t.ex Parallels 9, Windows 8.1, OS X 10.9.

Sen finns det ju såklart alternativ. Man kan t.ex. köra VMware Fusion i stället för Parallels. Men är man van vid Parallels ser jag ingen anledning att byta.

Senast redigerat 2014-04-30 07:09

Men vore det inte mer intressant att utreda varför det kraschar, och vad det är som kraschar?

Är det XP som orsakar kraschen, eller är det Parallels 6, osv. Man behöver ju inte byta alla tre komponenterna (Parallels, Windows, OS X), om det bara är en av dem som är problemet.

Om du är intresserad av att utreda det, så får du gärna beskriva kraschen mer i detalj.

Annars gäller ovanstående tips, att uppgradera allt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-30 12:39

Håller med om en uppdatering av din mjukvara.

Du bör generellt byta ut XP då Microsoft slutat supportera det. Speciellt om du har det för bokföring och företagsekonomi.

Svårt att utreda krascherna - ofta händer det när jag kör Vismas löneprogram som jag vet är väldigt tungt, men enligt visma är jag ensam i världen som får de krascherna. Idag t ex har miljön kraschat medan jag var ute på lunch, då upptäckte jag bara att windows hade startat om medan jag var ute och har ingen aning om vad som orsakat. Det som händer är i alla fall att hela windows stängs ner utan förvarning och jag får fram uppstartssidan.

Jag tror nog att jag ska fundera på att byta upp mitt parallels och windows men jag måste säkerställa att jag får med mej allt.

Jag hade en tanke på en molnlösning men det verkar kosta 750 kr i månaden så det var lite väääl dyrt.

Ursprungligen av Greta723:

Svårt att utreda krascherna - ofta händer det när jag kör Vismas löneprogram som jag vet är väldigt tungt, men enligt visma är jag ensam i världen som får de krascherna. Idag t ex har miljön kraschat medan jag var ute på lunch, då upptäckte jag bara att windows hade startat om medan jag var ute och har ingen aning om vad som orsakat. Det som händer är i alla fall att hela windows stängs ner utan förvarning och jag får fram uppstartssidan.

Jag tror nog att jag ska fundera på att byta upp mitt parallels och windows men jag måste säkerställa att jag får med mej allt.

Jag hade en tanke på en molnlösning men det verkar kosta 750 kr i månaden så det var lite väääl dyrt.

Om jag förstår dig korrekt så är det Parallels som kraschar. Kolla isf loggarna i OSX.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Om jag förstår dig korrekt så är det Parallels som kraschar. Kolla isf loggarna i OSX.

i motsats till dig så tolkar jag det som windows startar om och inte parallells. Windows kanske får BSOD?

Trådskaparen. Vad säger händelseslog i windows?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-05-02 18:01

Om det är Windows som kraschar så kan man aktivera dumpning vid krasch och analysera dumpfilen.
Kräver givetvis viss kunskap..

Ja, jag hade kanske kunnat svara på frågor om jag hade vetat hur man hittar loggar i osx eller händelselogg i windows... Min känsla av de gånger jag sett när den kraschat är i alla fall att det är windows som kraschar, det är inte parallels som startar om.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2014-05-04 10:58

Först måste jag säga att rubriken är väldigt dålig då det är Windows du menar och inte en hårdvarufamilj.

Testa Virtualbox som är fritt och skapa en installation där med någon windowsverion.

Sedan så är väl en kund alltid "ensam om problemet"

Ja, jag ber om ursäkt för jag är forumets sämsta medlem som alltid skriver fel rubriker, inte skriver tillräcklig information eller lägger inlägg under fel kategori. För mej handlade det här om pc på en mac men jag är väl korkad. Försöker hitta hjälp någon annanstans där såna som jag som inte kan så mycket kan vara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-04 11:30
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, att köra nyare versioner av allt - t.ex Parallels 9, Windows 8.1, OS X 10.9.

Sen finns det ju såklart alternativ. Man kan t.ex. köra VMware Fusion i stället för Parallels. Men är man van vid Parallels ser jag ingen anledning att byta.

Om man uppgraderar från en så gammal version som XP, varför gå till Win8? Windows 7 är nog ett bättre och stabilare alternativ med tanke på utgångspunkten.

Ursprungligen av TureB:

Om man uppgraderar från en så gammal version som XP, varför gå till Win8? Windows 7 är nog ett bättre och stabilare alternativ med tanke på utgångspunkten.

Om man kör Windows 8.1, och använder "skrivbordsläget", inte "Metro-läget", så ser det ut som Windows 7.

Visst får man vissa inslag av Metro här och där, men det kan man nog vänja sig vid ganska snabbt.

Så jag ser ingen anledning att stanna vid ett äldre system som Windows 7. Lika bra att ta det senaste om man ändå ska uppgradera.

Ursprungligen av Erik_J:

Först måste jag säga att rubriken är väldigt dålig då det är Windows du menar och inte en hårdvarufamilj.

Att anmärka på att man i rubriken använder ordet "PC" i stället för "Windows" är onödigt, tycker jag.

Om man ska anmärka något på rubriken, så är det väl att den är alldeles för generell, och säger inget alls om vad frågan egentligen gäller.

Ursprungligen av Greta723:

...För mej handlade det här om pc på en mac men jag är väl korkad..

Nej, inte korkad - men kanske lite för snabb och lite för generell.

Tänk efter lite mer i detalj vad frågan handlar om när du ska sätta rubriken. Det handlar ju inte om PC på Mac i allmänhet, utan det handlar ju om problem med krascher i Windows (eller Parallels).

Senast redigerat 2014-05-04 13:10
1
Bevaka tråden