Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Icybox disktorn trasigt - köra RAID-5 diskarna på något annat sätt?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För snart ett år sedan köpte jag en Icybox (https://www.komplett.se/icy-box-iib-rd3640su3...) från Komplett.
För ett par veckor sedan pajade det. Jag har kört 4 diskar i den och RAID-5.

Komplett bytte direkt ut den felande enheten, eftersom det uppenbart var ett hårdvarufel på den.

Idag fick jag ett nytt, likadant.
Diskarna är hela, jag vet vilken ordning de satt i den gamla.

Frågan är om jag kan trycka i dom och köra igång igen.
Eller hur ska jag få ut datan från dessa diskar?

Jag har provat att sätta i dom igen, stället in enheten exakt som sist, men jag kan inte komma åt diskarna.

Senast redigerat 2014-05-04 10:40
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-02 17:03

Visst borde det funka om det är en likadan produkt. Vad som skulle kunna skilja är firmware-version i RAID-tornet...

Kollar man lite på nätet så verkar det som du måste börja från scratch. Det går alltså inte att bara sätta in diskarna igen i Icybox och det bara funkar (som det gör med en traditionell NAS t.ex.).

Prova få ut data från diskarna innan med något recoveryprogram.

edit: Se här för samma situation från ett par användare, http://icyboxforum.de/viewtopic.php?f=60&t=13...

Hmmm illa. Nåja det allra viktigaste (bilderna) har jag backupat på två ställen till, men en hel del annat kommer försvinna.
Jag blundar för vad vissa skriver i tråden och testar ett recovery program.

Någon som har tips på något sådant? Jag tog det första en sökmotor kom upp med.

Således någon som hört talas om / använt http://www.321soft.com/macdatarecovery.html ?

Det står och tuggar nu, free tiral, antar att det bara kommer visa mig vad den hittar och inget mer. 650 kr... lät värt om den hittar det jag behöver.

Senast redigerat 2014-05-02 17:54
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-02 22:25

DiskWarrior är väl det mest kända.
Jag har inte tittat på länken ovan, men det verkar kostligt att man inte ska kunna använda diskarna i samma produkt...

Efter 40 timmar var den klar... En hela massa mappar med löpnummer... hittade mest inget i någon av de mappar jag tittade i. Ett hundratal. Mer orkade jag inte. Har nu specificerat sökningen mer exakt och kör en gång till.
Hittar den inget heller är det bara inse att datat är borta. Surt.

Till nästa gång, backup.

Alltså, det är ju helt sjukt system.

Vet ni om det är några andra tillverkare som gör på samma sätt? Har precis köpt en Pegasus som jag kör i Raid 5 just för att en disk ska kunna paja. Dock har man ju inte räknat med att hela Pegasusen skulle paja och man då skulle vara rökt. Men jag kanske nojar i onödan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-04 10:37

Jag kör Drobo, och där är det inga problem. Man kan tom flytta diskar från en mindre produkt till en större, men inte tvärt om.
Jag bytte från en 4-bays till en rackmonterad 8-bays, bara att ploppa in hårddiskarna och köra igång.

1
Bevaka tråden