Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mp4 i FCPX --"klappljud" skapas

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-17 22:53

Hej,

När jag tar mp4-filer (från min HTC One) in i Final Cut Pro X (10.1.1) så låter det bra i FCPX.

När jag exporterar (t.ex. till m4v eller mov) blir det ett fult "klapp"-liknande ljud ovanpå.
Detta händer inte när jag skapar filmer från min vanliga kamera (Sony RX100).

Lyssna här:
http://robertk.se/klappljud/
(CajsaStina Åkerström var på i högtalarna men man hör ett störande ljud ovanpå)

  • Medlem
  • Neverland
  • 2014-04-17 23:02

Nu är jag verkligen lekman inom film, men jag tar risken att dumförklara mig. Kan det handla om att det är olika fps mellan källa och output?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-17 23:13

När jag drar ner klippet på timeline så föreslår FCPX själv storlek och framrate baserat på det klippet och jag accepterar. Så det borde stämma.

Vad har klippet för fps i original? Kan du ladda upp klippet så kan jag testa själv med FCP X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-19 16:37

Jag vet tyvärr inte hur man ser fps men har nu laddat upp original-filen också på länken ovan om du har lust att prova.

Filen är på 16,58 fps (!!!). Det är långt från standard och vad FCPX försöker göra är att klämma in dyngan på t.ex. 23,98 (24) och att det blir t.ex. ljudfel är ingen naturlag...men det är inte konstigt alls egentligen. En hårt komprimerad mp4-fil med den absurda frameraten 16,58 är svår att bygga om för FCPX eller vilket program som helst.
Prova detta: Skapa ett projekt med förvald 25 fps och droppa sedan filen till detta projekt.

(att smartphones anpassar frameraten dynamiskt efter ljusförhållande är en trist kompromiss - man borde i alla fall kunna stänga av det och kunna välja fast framerate - 25 eller 30 - dom som filmar "seriöst" med t.ex. en iPhone använder en filmapp där man kan tvinga 25 fps eller 30 fps - man använder alltså inte den medföljande film/kamera-appen)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-19 22:50
Ursprungligen av CrazyCat:

Filen är på 16,58 fps (!!!).....Prova detta: Skapa ett projekt med förvald 25 fps och droppa sedan filen till detta projekt.

Låter ologiskt att ljudet skulle påverkas av fps eftersom ljudet ligger i en egen fil.
Jag tänkte jag testar med bara första klippet från bröllopsfilmningen som var den jag hade problem med.
Det klippet hade 29,99 fps.

Jag skapade ett nytt projekt i FCPX med video properties "set based on first video clip".
När jag klistrade in det klippet sa den "The video properties of this clip are not recognized" men den föreslog ändå 1080p HD 1920x1080 30p så jag accepterade det.

Det blev samma problem som i mitt första inlägg; normalt ljud i FCPX men klappljud efter export.

Jag provade också 2 varianter till, att skapa projekt med förutbestämt videoformat:
1080p HD 1920x1080 30p
1080p HD 1920x1080 25p
D.v.s. i sista fallet låg fps t.o.m. lägre än i originalfilen. Men åter samma problem

Så jag tror inte problemet ligger i fps.

Det låter bra i FCPX därför att det då liras uppackat (en "osynlig" ProRes-fil görs av allt som droppas in) - så det är när du packar det igen (share/export till mp4) som biljuden uppstår. Troligtvis så är algoritmerna på förlagan av en slump i "otakt" med nästa förinställda packningsalgoritm - sådant händer med hårdnackat material som ompackas en eller flera gånger.
Exportera (Share) till ProRes - då får du en masterfil och det är det vanliga sättet i pro-sammanhang - man har alltid en masterfil. Denna packar du sedan till mp4/H.264 med t.ex. Compressor och då kan du välja olika packnings"styrkor" och en av dessa kommer att ge en fil som inte har biljud.

Det vanliga förfarandet - för pro's i alla fall - är att man alltid gör om materialet till ProRes HQ - oavsett vad det kommer som - sedan redigerar man i det formatet och mastrar ut en ProRes HQ. DEN kan man sedan göra alla möjliga format av.
Det är som med musik; man har en fet wav eller aif - den gör man sedan mp3 eller aac av.
Eller en fet TIF-bild eller RAW - som man sedan gör jpeg etc av.
Etc.

Jag gjorde en ProRes 25fps av din fil med QuickTime7 - inga biljud. Denna packade jag sedan till mp4/H.264 med Compressor - inga biljud. Så - det går. Frågan är hur mycket jobb du vill lägga på detta. Videoprod har ju tyvärr ofta absurd tidskonsumtion.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-22 21:27

Tack för du testade.
Då ska jag testa med ProRes.

Jag har konverteringsprogrammet ClipWrap som jag varit tvungen att använda för att konvertera MTS-filerna (från min riktiga kamera; Sony RX100).
Har gjort om dom till ProRes 422 och sen importerat till FCPX.

1. Tyvärr vill Clipwrap inte kännas vid mp4-filerna, konstigt?
2. Vad ska jag använda för program istället?
3. Spelar det någon roll om jag använder ProRes 422 eller HQ? Har läst flera rekommendationer om 422.

Om jag inte minns fel så känner bara ClipWrap igen SD-kort och den strukturen? Kan bara användas för kort?

422 är ok - 422HQ (High Quality) är broadcast-nivå. För smartphones-filer är det nog att bygga en hangar för en folkvagnsbubbla :-). Jag kör dock 422HQ på ALLT så att jag inte börjar blanda ihop saker - har många presets genom prod-kedjan och om jag har samma codec överallt så slipper jag en hel del tjafs. SVT kräver t.ex. 422HQ. Att det blir större filer är irrelevant för mig. Kör 422 eller 422HQ - det är fritt val.

Gratisprogrammet MPEG Streamclip är ett sådant där program som är gratis men som ändå alla pros har
http://www.squared5.com

Jag rekomenderar också alla som håller på med video att hämta hem Apples QuickTime7 och skaffa pro-licens (ett par hundra kronor) - om det inte går att köpa pro-licens numera så finns koden att hämta på pirat-nätet och Apple bryr sig inte ett smack om det :-).

Du kan ju också bygga om filerna till ProRes vid import till FCPX (optimized eller vad det kallas).

Ursprungligen av RobertK:

Tack för du testade.
Då ska jag testa med ProRes.

Jag har konverteringsprogrammet ClipWrap som jag varit tvungen att använda för att konvertera MTS-filerna (från min riktiga kamera; Sony RX100).
Har gjort om dom till ProRes 422 och sen importerat till FCPX.

1. Tyvärr vill Clipwrap inte kännas vid mp4-filerna, konstigt?
2. Vad ska jag använda för program istället?
3. Spelar det någon roll om jag använder ProRes 422 eller HQ? Har läst flera rekommendationer om 422.

Ursprungligen av RobertK:

Tack för du testade.
Då ska jag testa med ProRes.

Jag har konverteringsprogrammet ClipWrap som jag varit tvungen att använda för att konvertera MTS-filerna (från min riktiga kamera; Sony RX100).
Har gjort om dom till ProRes 422 och sen importerat till FCPX.

1. Tyvärr vill Clipwrap inte kännas vid mp4-filerna, konstigt?
2. Vad ska jag använda för program istället?
3. Spelar det någon roll om jag använder ProRes 422 eller HQ? Har läst flera rekommendationer om 422.

Du gav faktiskt svar själv i den här tråden.
Att plocka ur mts-filerna ur den container de låg i skapar problem.
Bär man sparar från kamera skall man alltid kopiera hela chipet till hårdisk och sedan låta flnal cut eller imovie ta in det som kameraarkiv. När du bara har mts-filen så tappat du massor av info om orginalmaterialet.

All video finns i mts-filerna - det är mpeg transport streams. Det enda problemet som man kan få om man separerar mts-filerna från sin miljö/hirearki på ett SD-kort är att vissa program helt enkelt inte "ser" något alls då - hittar ingen video alls.
Klappljudet beror på något som händer vid omkomprimering och/eller omgjort bitrates. I detta fall är det dessutom extrem låg fps och när ett program - t.ex. FCPX - ska bygga upp det till t.ex. 30 fps så stämmer matematiken helt enkelt inte och ljudet måste "töjas" ut eller "krympas" ihop - det byggs då helt om från start till stop och detta i samband med komprimering...ja, det blir en massa matematik och det "passar" inte ihop ibland - det blir t.ex. klappljud.
Det är materialets knasiga fps som är boven i dramat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-10-03 11:42

Klappljudsproblemet är löst tack vare CrazyCats tips.

1. Mobilens mp4-filer gjordes med MPEG Streamclip om till ProRes 422

2. Importerade ProRes-filerna till FCPX - sen inga klappljud vid export.

Så vid diverse problem i fortsättningen tänker jag direkt testa konvertering till ProRes.
Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-03 17:39

Klappljudsproblemet drabbar nu även AVCHD-filmerna från min Sony RX100.

1. Jag har manuellt kopierat MTS-filerna från SD-kortet till hårddisken (detta ska inte påverka enl. resonemang ovan)

2. Provar spela upp en fil i VLC: perfekt ljud

3. Importerar till FCPX.
Då hörs redan i FCPX ett klappljud och det kvarstår efter export till ProRes.
(Ljudet är aningen mindre tydligt om jag vid import inte kryssat i optimized och proxy.)

Exempel: hörs omkring 00:10 om du importerar denna originalfil till FCPX:
https://www.dropbox.com/s/c8caar12ab4fph6/150...

Jag har testat att först transcode:a i Clipwrap och sen importera till FCPX: då blir ljudet bra!
Tyvärr kostar fullversionen 50 $.
MPEG Streamclip som ni rekommenderat, den gav felmeddelande: ”File Open error: unsupported file type”
Om man valde ”open anyway” så hänvisade den till att man ska köpa ”Apple Quicktime MPEG-2 Playback component” för 20€.

---Frågor:
a) Konstigt att FCPX förut inte hade problem med MTS-filer, känner någon igen det?
b) Måste jag betala 50 $ eller 20 € enl. ovan och vilken av dom bör jag då välja?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-03 21:36
Ursprungligen av RobertK:

Klappljudsproblemet drabbar nu även AVCHD-filmerna från min Sony RX100.

1. Jag har manuellt kopierat MTS-filerna från SD-kortet till hårddisken (detta ska inte påverka enl. resonemang ovan)

2. Provar spela upp en fil i VLC: perfekt ljud

3. Importerar till FCPX.
Då hörs redan i FCPX ett klappljud och det kvarstår efter export till ProRes.
(Ljudet är aningen mindre tydligt om jag vid import inte kryssat i optimized och proxy.)

[i]Exempel: hörs omkring 00:10 om du importerar denna originalfil till FCPX:

Hörs inte för mig... och syns ej heller. Ser du ljudet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-04 19:37

Ljudet är ett "snärtande" återkommande ganska svagt ljud, bara ett ögonblick kort och men när det kommer hörs det i en frekvens av c:a 3st/sek.
Det skapas framförallt när någon talar men det är inte så högt att det syns i ljudspårsgrafiken.

Det är lättare att höra vid en direkt jämförelse mellan original resp. FCPX-version (här: H264-komprimering men den låter likadant i ProRes)
https://www.dropbox.com/s/qx2bjd09yq97oct/st%...

Är det inte ditt ljudkort som knäpper?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-04 20:58
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Är det inte ditt ljudkort som knäpper?

Jag vet inte hur jag ska säga säkert att det inte är det men det låter ytterst osannolikt.
Datorn är en MBPr mid-2014 och framförallt har jag aldrig några andra problem med ljudet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-04 23:01

Klippen är olika långa, 18 s 628 ms resp 18 s 720 ms. (Och har olika bitrates på ljudspåret).
Jag lade klippen ovanför varandra och inverterade det ena spåret i Audacity. Mycket riktigt klapp/hackar det i mitten av klippet, samt en hel del eko i slutet. Slutsatsen av mitt experiment är att om två olika kanaler i olika tempo kan ge det här ljudet:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/16526120/...

Kan det vara så att det strular mellan kanalerna? Kanske du kan nöja dig med mono på det här klippet, om det tar bort oljuden?

Ursprungligen av RobertK:

Klappljudsproblemet drabbar nu även AVCHD-filmerna från min Sony RX100.

1. Jag har manuellt kopierat MTS-filerna från SD-kortet till hårddisken (detta ska inte påverka enl. resonemang ovan)

2. Provar spela upp en fil i VLC: perfekt ljud

3. Importerar till FCPX.
Då hörs redan i FCPX ett klappljud och det kvarstår efter export till ProRes.
(Ljudet är aningen mindre tydligt om jag vid import inte kryssat i optimized och proxy.)

Exempel: hörs omkring 00:10 om du importerar denna originalfil till FCPX:
https://www.dropbox.com/s/c8caar12ab4fph6/150...

Jag har testat att först transcode:a i Clipwrap och sen importera till FCPX: då blir ljudet bra!
Tyvärr kostar fullversionen 50 $.
MPEG Streamclip som ni rekommenderat, den gav felmeddelande: ”File Open error: unsupported file type”
Om man valde ”open anyway” så hänvisade den till att man ska köpa ”Apple Quicktime MPEG-2 Playback component” för 20€.

---Frågor:
a) Konstigt att FCPX förut inte hade problem med MTS-filer, känner någon igen det?
b) Måste jag betala 50 $ eller 20 € enl. ovan och vilken av dom bör jag då välja?

Kan du lägga upp klippet på forumet istället, din länk funkar inte....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-05 17:32
Ursprungligen av hummel:

Kan du lägga upp klippet på forumet istället, din länk funkar inte....

Ser nu att dropbox spärrat åtkomsten
Tyvärr kan jag bara bifoga högst 1 MB stora filer här. Har istället lagt upp det på mitt webbhotell:
http://www.robertk.se/99/storandeljud.zip

Till Reboot81: (inlägget precis före Hummel)
Lyckas inte spela upp något ljud från din dropboxlänk.
Det är möjligt att det är något med kanalerna men jag vill inte göra stereoljud till mono i mina 330 videoklipp från en långresa. Då betalar jag hellre 50 $ för att kunna transcoda alla till ProRes innan jag importerar till FCPX (för då blir det inga ljudfel). Eller finns det något gratis sätt att göra till ProRes? (enl. ovan så kräver MPEG Streamclip ett tillägg för 20€)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-06 16:16

Är det någon som känner till en gratis konverterare för .MTS -> ProRes?

(MPEG Streamclip kräver köp av MPEG-2 Playback Component)

Ffmpegx borde klara av konverteringen eller vlc.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-06 17:24

Har din RX100 senaste firmware 1.10?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-06 17:32
Ursprungligen av hummel:

Ffmpegx borde klara av konverteringen eller vlc.

Ingen av dom har ProRes som exportalternativ.

Ursprungligen av reboot81:

Har din RX100 senaste firmware 1.10?

Nix, har 1.00. Men ljudet hörs inte innan man importerat det till FCPX så det borde inte vara något kameraljud.

---
Jag ska nu betala för MPEG-2 Playback Component till MPEG Streamclip eftersom ljudfelet inte uppkommer om jag transcodar MTS-filerna till ProRes innan import i FCPX.
Tråkigt att FCPX inte klarar MTS så bra. (i tidigare versioner kunde den inte importera dom alls så lite framsteg har skett..)

Ursprungligen av RobertK:

Ser nu att dropbox spärrat åtkomsten
Tyvärr kan jag bara bifoga högst 1 MB stora filer här. Har istället lagt upp det på mitt webbhotell:
http://www.robertk.se/99/storandeljud.zip

Till Reboot81: (inlägget precis före Hummel)
Lyckas inte spela upp något ljud från din dropboxlänk.
Det är möjligt att det är något med kanalerna men jag vill inte göra stereoljud till mono i mina 330 videoklipp från en långresa. Då betalar jag hellre 50 $ för att kunna transcoda alla till ProRes innan jag importerar till FCPX (för då blir det inga ljudfel). Eller finns det något gratis sätt att göra till ProRes? (enl. ovan så kräver MPEG Streamclip ett tillägg för 20€)

Jag laddade ner ditt filmkklipp i MTS-format från din Dropbox-länk. Importerade filen direkt i FCPX (Optimerat till ProRES422, INTE proxy)
Inga missljud i FCPX.

Exporterade ut filen som en Master, dvs ProRES422 till skrivbordet. Testade masterfilen i QT, inga missljud.

Importerade filen i Compressor och renderade om den till h.264 720 för Youtube motsv. Inga missljud.

Kort sagt, den funkade hur bra som helst.

Fråga: Importerar du klippet i ett nytt eller gammal projekt? Har du den senaste versionen av FCPX, 10.2.2?

Edit:

Gjorde om hela klabbet igen men den fil du lade upp på ditt webbhotell. Samma resultat, inga som helst problem. Enda jag märkte med ljudet var en irriterande "knäpp" vid 13,5 sekund, fanns dock på originalet
Gjorde en liten 480p fil från compressor som bara är på 3,9 MB, om du vill så kan jag maila den till dig så får du höra om du hör något?

Min slutsats är att du har något i din installation som inte är funkis.
1. Testa med ett nytt projekt
2. Rensa FCPX inkl alla codecs och installera om.
3. Testa på en annan dator som inte har eller haft FCPX. Installera programmet från AppStore och testa på en ren maskin.

Senast redigerat 2016-01-06 18:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-06 19:13
Ursprungligen av Niklasinorr:

Jag laddade ner ditt filmkklipp i MTS-format från din Dropbox-länk. Importerade filen direkt i FCPX (Optimerat till ProRES422, INTE proxy)
Inga missljud i FCPX.

Exporterade ut filen som en Master, dvs ProRES422 till skrivbordet. Testade masterfilen i QT, inga missljud.

Importerade filen i Compressor och renderade om den till h.264 720 för Youtube motsv. Inga missljud.

Kort sagt, den funkade hur bra som helst.

Fråga: Importerar du klippet i ett nytt eller gammal projekt? Har du den senaste versionen av FCPX, 10.2.2?

Edit:

Gjorde om hela klabbet igen men den fil du lade upp på ditt webbhotell. Samma resultat, inga som helst problem. Enda jag märkte med ljudet var en irriterande "knäpp" vid 13,5 sekund, fanns dock på originalet
Gjorde en liten 480p fil från compressor som bara är på 3,9 MB, om du vill så kan jag maila den till dig så får du höra om du hör något?

Min slutsats är att du har något i din installation som inte är funkis.
1. Testa med ett nytt projekt
2. Rensa FCPX inkl alla codecs och installera om.
3. Testa på en annan dator som inte har eller haft FCPX. Installera programmet från AppStore och testa på en ren maskin.

Jag importerar klippet till ett nytt projekt.
FCPX är äldre; 10.1.1 så det är möjligt att den har en buggig MTS-inläsning.
Men för en månad sen gjorde jag av annat skäl en helt ren och fullständig nyinstallation av datorn så FCPX är "ren och fräsch".

Streamclip hänvisade mig som sagt till att ladda ner "MPEG-2 playback component" på www.apple.com/quicktime/mpeg2 men den fanns inte där.
Upptäckte sen att gratisversionen av Clipwrap faktiskt funkar som vanligt för klipp kortare än 1 minut vilket mina nätt och jämnt håller sig under så nu konverterar jag >330 MTS-filer till ProRes där och sen ska det funka bra i FCPX.

Ursprungligen av RobertK:

FCPX är äldre; 10.1.1 så det är möjligt att den har en buggig MTS-inläsning.
Men för en månad sen gjorde jag av annat skäl en helt ren och fullständig nyinstallation av datorn så FCPX är "ren och fräsch".

10.1.1 är nästan två år gammal. Det har kommit sex uppdateringar sedan dess. Varför har du inte installerat tillgängliga uppdateringar?

Vilken version av OS X kör du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-01-06 20:09

Jag kör OS X 10.11.2.

Testade igen att importera MTS-filen utan att skapa optimized media. Konstigt nog blev ljudet bra. Märkligt.

Har nu uppgraderat till FCPX 10.2.2 och ljudet blir bra oavsett importinställningar så det löste det hela!

Ända intressant att veta; vid import av MTS-filer:
- ska man kryssa i "optimized media"?
- om jag också kryssar "proxy media" sägs det att redigeringen går snabbare/smidigare. Har läst att om man inte håller reda på någon viss inställning vid export av projektet så exporteras det i proxy = sämre kvalitet?

Ursprungligen av RobertK:

Jag importerar klippet till ett nytt projekt.
FCPX är äldre; 10.1.1 så det är möjligt att den har en buggig MTS-inläsning.

Då behöver vi inte leta efter felet längre...

Bevaka tråden