Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsluta alla program som ligger i bakgrunden?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag har en hel del program som ligger i bakgrunden, backups, f-lux etc, etc. Jag har förstått att dessa program tuggar åt sig en del ram och ibland skulle jag vilja få ut så mycket som möjligt av datorn och ramen, t.ex. när jag streamar något eller t.ex. gör en skärminspelning. Finns det något smidigt sätt att avsluta alla program inkl. menu bar som ligger i bakgrunden? Och som man sedan kan öppna igen när man är färdig med det man håller på med.

Ursprungligen av koffas:

...avsluta alla program inkl. menu bar...

Menyraden är inget program som ligger i bakgrunden, och kan avslutas. Så själva menyraden får du nog leva med.

Men om du menar olika program som visas som ikoner i menyraden, så kan du oftast avsluta dem genom att klicka på dem och välja "Quit".

Ursprungligen av koffas:

Finns det något smidigt sätt att avsluta alla program inkl. menu bar som ligger i bakgrunden? Och som man sedan kan öppna igen när man är färdig med det man håller på med.

Main Menu Pro har en sådan funktion, Quit all applications. Där du snabbt kan avsluta allt. Även annat smått och gott. Vet inte om det avslutar tillägg och sån't. Kolla upp det, googla.

Ursprungligen av panther:

Main Menu Pro har en sådan funktion, Quit all applications. Där du snabbt kan avsluta allt. Även annat smått och gott. Vet inte om det avslutar tillägg och sån't. Kolla upp det, googla.

Tack! gillar programmet skarpt, men när alla programmen startas om och inte stängs av helt (hittar inget sätt att enbart stänga av dem)

Ursprungligen av koffas:

Tack! gillar programmet skarpt, men när alla programmen startas om och inte stängs av helt (hittar inget sätt att enbart stänga av dem)

Under Process / Manage running apps finns en meny där finns Quit All Applications och därunder alla apps som du kör (då inte tillägg) som du kan göra force quit på också.
Trodde först du kanske hade testat MainMenu och inte pro men enligt den här tabellen: http://mainmenuapp.com/compare.php
så ska det finnas i båda alternativen.
Så du menar att de gör omstart istället för att bara avslutas?
Kan inte testa vad som händer hos mig just nu, har apps jag inte kan avsluta nu.
Men jag har för mig att det har funkat utmärkt i alla fall.

Ursprungligen av panther:

Under Process / Manage running apps finns en meny där finns Quit All Applications och därunder alla apps som du kör (då inte tillägg) som du kan göra force quit på också.
Trodde först du kanske hade testat MainMenu och inte pro men enligt den här tabellen: http://mainmenuapp.com/compare.php
så ska det finnas i båda alternativen.
Så du menar att de gör omstart istället för att bara avslutas?
Kan inte testa vad som händer hos mig just nu, har apps jag inte kan avsluta nu.
Men jag har för mig att det har funkat utmärkt i alla fall.

Har nu testat och det "quit all applications" gör är att den stänger av alla applikationer som finns i dock och som är i gång, dvs menu bar applications rör den inte. Den stänger av och inte startar om alla dock applikationer. Det finns ett annat alternativ under process och det är relaunch system menu bar och den startar om alla applikationer på menu bar.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-05-02 07:19

Jag brukar trycka alt+cmd och esc för att kunna välja vilka program som ska avslutas samt starta om Finder inkl menyrad.

Ursprungligen av Hjopek:

Jag brukar trycka alt+cmd och esc för att kunna välja vilka program som ska avslutas samt starta om Finder inkl menyrad.

När jag trycker in det kommandot så kommer jag till tvångsansluta vanliga dock-program

Ursprungligen av koffas:

...Jag har förstått att dessa program tuggar åt sig en del ram och ibland skulle jag vilja få ut så mycket som möjligt av datorn och ramen...

Jag är lite nyfiken på bakgrunden till det här...

Jag kan inte tänka mig att några bakgrunds- eller menyrads-program tar så mycket kraft av datorn så att det märks.

Hur många sådana program pratar vi om egentligen?

Har du kollat hur mycket RAM det faktiskt rör sig om, som du skulle tjäna på att avsluta de här programmen?

I vilka lägen är det som du behöver den här sista lilla delen av datorns resurser?

Senast redigerat 2014-05-02 11:55
  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-05-02 12:10

Hjälper "Aktivitetskontroll"?

Jag har 19 program som körs i bakgrunden. Detta är absolut ingen katastrof, men jag är väldigt sportintresserad efter tekniken och jag jag vill alltid optimera min matchupplevelse och kan jag stänga av några program för att få en bättre helhetsupplevelse så gör jag gärna det.

Skapa en ny användare i datorn. En användare som är optimerad för en viss sak, och där inga (eller få) av dessa bakgrundsprogram körs. Logga ut från din vanliga användare, och logga in på den användaren när du ska streama fotbollsmatcher (eller vad det nu handlar om).

Det måste vara enklare att göra så, än att avsluta 19 program, och sedan starta dem igen.

Jespers förslag om ny användare är nog det bästa förslaget om du är beroende av att klämma ut RAM på det sättet som du säger. Annars låter det mest som om du behöver köpa ny dator, om du behöver anstränga dig så för att kunna göra det du vill göra på den

Haha datorn fungerar jättebra trots två år intensiv användning på nacken, tur att man är ute ur windows-träsket då skulle datorn vara slut för 1,5år sedan. Tack för förslaget, Jesper! Jag är väl någonstans perfektionist och får jag reda på att det går att göra bättre, även om det bara förbättrar lite, så vill jag fixa det.

Ska absolut skaffa en till profil, tack för all hjälp

Vi ska nog skilja på program och processer (kan kalla det huvudlösa program, dvs inget direkt grafiskt interface). Hur mycket CPU-kraft upptar dina processer? Hur mycket RAM (fysiskt och virtuellt) upptar dessa?

Ursprungligen av hummel:

Vi ska nog skilja på program och processer (kan kalla det huvudlösa program, dvs inget direkt grafiskt interface). Hur mycket CPU-kraft upptar dina processer? Hur mycket RAM (fysiskt och virtuellt) upptar dessa?

Hur kan jag ta reda på exakt hur mycket CPU Menu bar programmen använder?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-05-03 08:52
Ursprungligen av koffas:

Hur kan jag ta reda på exakt hur mycket CPU Menu bar programmen använder?

Har du kollat Verkygsprogram/Aktivitetskontroll?

Det som tar upp överlägset mest ram är "kernel_task". Vad jag kan se så är det inget annat som sticker ut ur mängden, så jag borde kanske inte vara så orolig.

1
Bevaka tråden