Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återinstallera Mac

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Min flickvän har fått ta över sin pappas gamla MacBook Air. Han har då kört Windows på datorn, och nu vill hon ha min hjälp att installera OS X på den. Jag har aldrig gjort detta förut och undrar om ni vet hur man ska gå tillväga?

Har formaterat PC-datorer förut men då via CD-läsaren.

Hjälp uppskattas!

Mvh

Vilken modell av MacBook Air?

Har den enbart kört Windows? Ingen OS X alls installerad?

Om datorn någon gång har haft OS X installerad, så finns där kanske en OS X-recovery-partition. I så fall kan du återinstallera från den.

Om inte:
Har du tillgång till någon OS X-installation - t.ex. på USB-minne?
Har du tillgång till någon annan Mac, där du eventuellt kan ladda ner en OS X-installation från AppStore?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-01 16:07

Jesper: Detta är infon jag fick av serienumret när jag sökte:

Inte high alls på tidigare OS från Apple men något av deras OS ska ha varit installerat. Han bytte dock direkt till Windows 7 för att det skulle fungera med hans program på jobbet och dyl.
Vart letar jag efter en eventuell recovery till OS X i Windows?

Nej jag har inget USB med OS X.
Ja, jag har en MacBook Pro Retina själv.

Ursprungligen av S_värdfare:

...Vart letar jag efter en eventuell recovery till OS X i Windows?...

Du ska inte leta i Windows.

Har du läst något på sidan som länkades i inlägg 3?

Ah!

Citat:

OS X Internetåterställning
Mac-modeller som introducerats efter att OS X Lion blev offentligt tillgängligt har möjlighet att starta direkt från en internetbaserad version av OS X Återställning-systemet. OS X använder den funktionen automatiskt när återställningssystemet på hårddisken inte är tillgängligt (t.ex. när det finns ett problem med hårddisken eller om hårddisken har bytts ut eller raderats). OS X Internetåterställning gör att du kan starta Mac-datorn direkt från Apples servrar. När du startar från det systemet utförs ett snabbt test av minnet och hårddisken som söker efter maskinvaruproblem.

OS X Internetåterställning visar först ett begränsat gränssnitt där endast möjligheten att välja det Wi-Fi-nätverk du föredrar finns och, om det behövs, där du kan ange en lösenfras. Därefter hämtas OS X Internetåterställning och startas från en återställningssystembild. Därifrån får du samma verktyg och alternativ som ett lokalt återställningssystem.

Jag kan alltså formatera tillbaka datorn via internet?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-01 21:48

Ja.
Du kan testa med att hålla ner Alt när du startar om datorn. Ser du en Recovery, kan du starta med den.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-02 01:13
Ursprungligen av S_värdfare:

Ah!

Jag kan alltså formatera tillbaka datorn via internet?

Nej! Om det är den första MacBook Air 1,1 från tidigt 2008 det gäller så kan du tyvärr inte använda internetåterställning. Den datorn levererades med Mac OSX 10.5 (Leopard) och kan inte uppgraderas högre än OSX 10.7 (Lion). Jag tror datorn med sitt begränsade RAM mår bäst av att stanna vid OSX 10.6 (Snow Leopard).

Till att börja med har du användarhandboken här.

Dina alternativ:

1) Datorn levererades med installationsskivor för 10.5, fastän den inte har någon optisk läsare. Tanken var att man antingen använder en USB-ansluten SuperDrive eller optiska enheten i en annan mac eller windowsdator via Fjärrinstallera. Har du möjlighet att lokalisera orginalskivorna som följde med datorn?
Ominstallation av programvara med Fjärrinstallera Mac OS X v10.5 och v10.6.

2) Du kan köpa en DVD-installationskiva för OSX 10.6 för 149 kr och använda med usb-ansluten läsare eller via Fjärrinstallera.

3) Senare modeller av MacBook Air levererades med ett usb-minne med OSX 10.7 som man kunde starta datorn från. De säljs inte längre via Apple Store men finns att få tag på via Amazon. De borde även fungera på din modell av MBAir.
Apple Mac OS X Lion USB Thumb Drive
Användaren @filuren här på forumet hade några Lion-stickor över helt nyligen, kanske några kvar?

4) Du kan göra en egen installations-usb. How to create a bootable USB to install OS X
Du behöver en annan mac och antingen en 10.6-skiva som nämdes ovan eller en InstallESD.dmg-fil för 10.7. Den senare kan du få tag på via Apple-store om du sitter på en annan mac inloggad med ett Apple-ID som tidigare installerat 10.7 eller genom att beställa härifrån. Men jag rekommenderar allstå att du installerar 10.6 och uppgraderar till 10.6.8 men inte längre på denna MacBook Air 1,1.

1
Bevaka tråden