Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skräp från nätet. Macen totalfryst.

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur får jag bort skräpet? Med en eller två veckors mellanrum dyker bifogade meddelande upp i datorn. Macen är totalfryst. Det är bara att göra som det står i meddelandet. Någon mer som råkat ut för det här intrånget?
Lennart

Det har inte med något s.k. intrång att göra.

Datorn kan vara sönder eller så är det OS X som fått problem utav någon anledning.
Vilken datormodell och version utav OS X är det?

Kör reparera skivbehörigheter etc i Skivverktyg och se om det hjälper.

Ursprungligen av Lennart Johansson:

...Skräp från nätet... ...Någon mer som råkat ut för det här intrånget?...

Skräp från nätet? Intrång?

Nej, det där är en så kallad "Kernel panic", dvs en krasch i operativsystemets kärna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_panic

Den kan bl.a. orsakas av trasig hårdvara, t.ex trasiga minnen.

Senast redigerat 2014-05-01 12:30
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-05-01 11:08

Information i systemets loggar kan kanske ger lite vägledning, kolla i loggarna i Console.

  • Medlem
  • 2014-05-01 12:29

Hur länge har du haft problemet? Gjorde du något speciellt innan problemen uppstod, tex bytte minnen?
I 80% av fallen är det minnena som strular, 10% hårddisken och 10% övriga fel. (ungefär)

  • Medlem
  • Framför skärmen
  • 2014-05-01 12:47

1: Gör säkerhetskopia på en gång!
2: Får du pinget när datorn startar har hårdvaran klarat ett test och är troligtvis ok.
3: Reparera behörigheter enligt tips ovan, kvarstår problemen gör en ren ominstallation.

Macen "fryser".

Tack för hjälpen
1. iMac "sen 2007", köpt i april 2008, 24tum med 3 GB minne, 2.4 GHz, OS 10.6.8. Jag har kört skivreparation; ogiltigt volymfilsantal och ogiltigt volymkatalogsantal, som reparerades. I övrigt OK.
2. Kolla loggarna; Jag har tittat på Console. Jag måste erkänna att den sortens lektyr är en bit ovanför min datorkunskapsnivå.
3. Jag talade just med min son. Hans Mac (mycket senare modell) får samma meddelande ofta. Han står i begrepp att bygga om datorn. Byta hårddisk till SSD samt montera stor hårddisk på DVD-platsen. Han hoppas att "frysproblemet" försvinner samtidigt.
4. Om jag byter till SSD samt ökar på minnet till 2 + 4 GB, så kanske mina problem också försvinner? Vad gäller hårddisk, så är det ju inte en fråga om den kraschar, mer en fråga om när.
Min iMac skall bara kunna ha 2 + 2 GB enligt Apple men enligt flera tipslämnare skall det vara möjligt att öka på till 6GB.
Tror ni mina Kernelproblem försvinner med de åtgärderna?
Varför jag inte har OS Lion? I och med att Rosetta försvann innebar det att flera av mina program blev oanvändbara. Det skulle bli alldeles för dyrt att skaffa nya. Jag bytte snabbt tillbaka till Leoparden. Finns det något samband mellan Leopard - Lion - frysning?
Lennart

Ursprungligen av keptang:

Det har inte med något s.k. intrång att göra.

Datorn kan vara sönder eller så är det OS X som fått problem utav någon anledning.
Vilken datormodell och version utav OS X är det?

Kör reparera skivbehörigheter etc i Skivverktyg och se om det hjälper.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Skräp från nätet? Intrång?

Nej, det där är en så kallad "Kernel panic", dvs en krasch i operativsystemets kärna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kernel_panic

Den kan t.ex orsakas av trasig hårdvara, t.ex trasiga minnen.

Ursprungligen av mattiL:

Information i systemets loggar kan kanske ger lite vägledning, kolla i loggarna i Console.

  • Medlem
  • 2014-05-01 13:14

Kör Apple Harware Test. Håll ner "D" före "plinget" när du startar upp datorn. Kör testet och se om det rapporterar några problem.
Är nästan 100 på att du har strul med dina minnen.

Ursprungligen av Lennart Johansson:

...Min iMac skall bara kunna ha 2 + 2 GB enligt Apple men enligt flera tipslämnare skall det vara möjligt att öka på till 6GB...

Ja, den ska klara 6 GB. Läs mer om din modell här: http://www.everymac.com/systems/apple/imac/sp...

Ursprungligen av Lennart Johansson:

...Jag bytte snabbt tillbaka till Leoparden...

Blanda inte ihop de olika leoparderna?

Du skrev att du kör 10.6.8.

10.5.x = Leopard
10.6.x = Snow Leopard

Ursprungligen av Lennart Johansson:

...Finns det något samband mellan Leopard - Lion - frysning?

Nej.

Krascherna beror nog på trasiga minnen eller hårddisk.

Ursprungligen av Lennart Johansson:

...I och med att Rosetta försvann innebar det att flera av mina program blev oanvändbara. Det skulle bli alldeles för dyrt att skaffa nya...

Vilka program handlar det om? Vi kan kanske tipsa om andra billigare alternativ.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-05-01 16:29

Jag gissar också på minnena. Prova med att ta ut det ena och kör några veckor, sedan kör du på det andra. Ev byter du båda två. Köp inte till 4 GB och stoppa in tillsammans med en av de gamla, innan du vet att de är felfria.
Vad är det för fabrikat på minnena du har nu?

Ursprungligen av Dalle:

Kör Apple Harware Test. Håll ner "D" före "plinget" när du startar upp datorn. Kör testet och se om det rapporterar några problem.
Är nästan 100 på att du har strul med dina minnen.

Bör påpeka till trådskaparen att han behöver sin skiva för att göra detta test på denna dator av äldre modell.

Vilken skiva?

Hej
Jag sökte lite på nätet för att förstå vilken skiva som skulle användas. Jag har en skiva "MacOS X Install Disc 2". Denna handlar dock om 10.5.Jag har även skiva med Snow Leopard. På nätet läste jag att jag skulle använda skiva nr 2. Den tillhör dock OSX 10.5 enligt ovan. Jag kan med andra ord inte genomföra AHT. Jag har försökt.
Lennart

Ursprungligen av Borttaget:

Bör påpeka till trådskaparen att han behöver sin skiva för att göra detta test på denna dator av äldre modell.

Senast redigerat 2018-07-23 10:14
Ursprungligen av Lennart Johansson:

Hej
Jag sökte lite på nätet för att förstå vilken skiva som skulle användas. Jag har en skiva "MacOS X Install Disc 2". Denna handlar dock om 10.5.Jag har även skiva med Snow Leopard. På nätet läste jag att jag skulle använda skiva nr 2. Den tillhör dock OSX 10.5 enligt ovan. Jag kan med andra ord inte genomföra AHT. Jag har försökt.
Lennart

På skivan står det AHT vanligtvis.

Till min iMac från 2009 är det Applikation och Install DVD som har denna diagnostik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-05-02 00:10

Är den där dialogrutan Apples..? Ser ju ut som värsta junk mail...

  • Medlem
  • 2014-05-02 00:14

Det är absolut Apples egen ruta för Kernel Panic.

Senast redigerat 2014-05-02 00:25
1
Bevaka tråden