Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spellistor försvann från iTunes efter uppgradering

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-26 16:44

Uppgraderade nyss iTunes till 11.1.5 och nu när jag startar iTunes så är alla mina spellistor borta och bara delvis av min musik finns i arkivet. All musik finns ju kvar på datorn men drygt om jag behöver göra om alla spellistor, som jag även har synkat med min iPhone. Har en fil som heter "iTunes Library (Damaged)" i min iTunes-mapp, antar att den kan vara boven i dramat på nåt vis?

Kontrollera foldern "previous itunes libraries" för backup innan uppdatering.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-26 17:02
Ursprungligen av Borttaget:

Kontrollera foldern "previous itunes libraries" för backup innan uppdatering.

Jag fick ju bara en OSX-prompt i högra hörnet att nåt skulle uppdateras så gjorde det, datorn startades om och sen såg iTunes helt konstigt ut. Senaste filen i den mappen är från september. Är det så jäkligt att jag blir tvungen att göra om ALLA spellistor eller går det att reparera på nåt vis? Det kom ju upp en ruta att den importerar nåt från en "iTunes Library.xml" men sen plingade den till med en error att den har skapat en fil som heter nåt med "Corrupt".

Senast redigerat 2018-07-23 10:12

Lägg tillbaka musiken från din backup.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-26 18:45
Ursprungligen av hummel:

Lägg tillbaka musiken från din backup.

Hur gör man det? Senaste backupen verkar som sagt vara från september. :/ Jäkligt trist att en uppdatering skall förstöra såhär känns det som rent spontant, verkar ha hänt flera också.

Ursprungligen av CEk:

Hur gör man det? Senaste backupen verkar som sagt vara från september...

Ja,den kopian är så gammal. Men du har väl någon annan form av backup?

Ursprungligen av CEk:

...Jäkligt trist att en uppdatering skall förstöra såhär....

Vad som helst kan hända när som helst. Tyvärr. Därför har man backup.

Det verkar som du haft någon skada på din iTunes katalog. Och det gick fel när du stretade nya iTunes, skulle säkert skett förr eller senare oavsett uppdatering.
En fråga utan att vara elak, varför gör du inte backup?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-27 00:24
Ursprungligen av hummel:

Det verkar som du haft någon skada på din iTunes katalog. Och det gick fel när du stretade nya iTunes, skulle säkert skett förr eller senare oavsett uppdatering.
En fråga utan att vara elak, varför gör du inte backup?

Alltså, musiken i sig har jag backup på. Alla musikfiler finns ju kvar på datorn så jag kan lägga in dom i iTunes igen. Jag visste dock inte att man var tvungen att göra backup på spellistor etc. INNE i iTunes. Rensade bort alla filer i iTunes nu och skulle lägga in från scratch, den matar in dom ett bra tag men sen syns inget i iTunes ändå. Går det att nedgradera eller? Inte alls imponerad av det här tyvärr.

Ursprungligen av CEk:

Alltså, musiken i sig har jag backup på. Alla musikfiler finns ju kvar på datorn så jag kan lägga in dom i iTunes igen. Jag visste dock inte att man var tvungen att göra backup på spellistor etc. INNE i iTunes. Rensade bort alla filer i iTunes nu och skulle lägga in från scratch, den matar in dom ett bra tag men sen syns inget i iTunes ändå. Går det att nedgradera eller? Inte alls imponerad av det här tyvärr.

Har du backup med Time Machine eller annan valfritt verktyg som finns på marknaden så återställ därifrån.

Annars är det börja om från början.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-27 19:29
Ursprungligen av Borttaget:

Har du backup med Time Machine eller annan valfritt verktyg som finns på marknaden så återställ därifrån.

Annars är det börja om från början.

Förstår inte riktigt hur TM ska kunna återställa det som är inne i iTunes? För jag har ju kvar alla låtar på datorn, det är ju bara att de inte går att lägga in i iTunes igen heller, samt mina spellistor är borta.

Senast redigerat 2018-07-23 10:13
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-27 19:43
Ursprungligen av CEk:

Förstår inte riktigt hur TM ska kunna återställa det som är inne i iTunes? För jag har ju kvar alla låtar på datorn, det är ju bara att de inte går att lägga in i iTunes igen heller, samt mina spellistor är borta.

Att du har kvar låtarna i iTunes har ingen betydelse eftersom det är inte själva låtarna som iTunes läser.
Utan det är iTunes Music Library.xml,iTunes Library Extras.itdb,iTunes Library Genius.itdb och iTunes Library.itl som talar om för iTunes var musiken är,vilka spellistor du har.
Så har du en oskadad XML-fil i din TM-backup går det att återskapa spellistorna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-27 22:07
Ursprungligen av lappen71:

Att du har kvar låtarna i iTunes har ingen betydelse eftersom det är inte själva låtarna som iTunes läser.
Utan det är iTunes Music Library.xml,iTunes Library Extras.itdb,iTunes Library Genius.itdb och iTunes Library.itl som talar om för iTunes var musiken är,vilka spellistor du har.
Så har du en oskadad XML-fil i din TM-backup går det att återskapa spellistorna.

Då förstår jag. Då plockar jag fram dom ur en TM-säkerhetskopia, men vilken fil är det specifikt jag ska ha och hur importerar jag den i iTunes sen?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-27 22:12
Ursprungligen av CEk:

Då förstår jag. Då plockar jag fram dom ur en TM-säkerhetskopia, men vilken fil är det specifikt jag ska ha och hur importerar jag den i iTunes sen?

Detta förklarar det bättre än vad jag klarar av

http://support.apple.com/kb/HT1451?viewlocale...

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-27 23:02
Ursprungligen av lappen71:

Detta förklarar det bättre än vad jag klarar av

http://support.apple.com/kb/HT1451?viewlocale...

Tack! Jag går in i TM och bläddrar ett par dagar tillbaka, men då finns det ingen .xml-fil i mappen. :/

Ursprungligen av CEk:

...finns det ingen .xml-fil i mappen. :/

I vilken mapp? Letar du på rätt ställe?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-27 23:24
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I vilken mapp? Letar du på rätt ställe?

Letar i iTunes-mappen som ligger under Musik. Lyckades att fixa musiken och listorna tillbaka i iTunes nu med hjälp av .itl-filen som jag tog från säkerhetskopian från i förrgår. När jag ska spela en låt dock så får jag meddelande om att iTunes inte hittar filen. Nu gjorde jag som så att jag återskapade hela "iTunes Music"-mappen från i förrgår, nätt liten 30 gb-mapp så har några timmars kopiering framför mig, men förhoppningsvis löser det problemet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-28 14:59

Annars är det väl bara att gå tillbaka lite mer än några dagar. Pröva en vecka, en månad, ett halvår. Då kan du ju se när du har den senaste backupen av din -xml-fil.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2014-04-29 16:32
Ursprungligen av kenjon:

Annars är det väl bara att gå tillbaka lite mer än några dagar. Pröva en vecka, en månad, ett halvår. Då kan du ju se när du har den senaste backupen av din -xml-fil.

Drog tillbaka hela mappen så allt löste sig!

1
Bevaka tråden