Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Thunderbolt (aka Light Peak) nu officiellt

Tråden skapades och har fått 234 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som jag fattat det så är det bakåtkompatibelt och samma kontakter (har bara sett en USB3 IRL -sticka - inga andra USB3-grejer). Så jag antar att USB3 ska ersätta USB2 och det kommer att ske utan att någon märker det :-D. Om några år antar jag att det inte finns USB2 - inte mera än USB1.1 i alla fall.

Ursprungligen av Erik.dv:

Vad är tanken med USB3 förresten, att komplettera USB2 eller på sikt helt ersätta det? Många produkter idag har ju X antal USB3-portar som kompletteras med fler USB2-portar, antar jag av konstnadsfrågor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-16 15:22

Okej, jag har bara för mig när USB2 kom så ersatta man generellt sätt alla portar i datorn till USB2 och hade inte en mish-mash av 1 och 2.

Jag har sett en USB3 disk faktiskt. Den var lika slö som alltid med USB2 i Macen. Synd att Apple är lite sega på denna fronten.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-09-16 16:21

Hur blir det Apples fel att Intel defacto inte stöder USB3 i sina chipset?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-09-16 17:09

Apple kan välja att göra egna lösningar för det eller kräva att Intel löser problemet? Det finns ju mängder av tillverkare som har USB3 men kör med Intelhårdvara. De får bara hitta en egen lösning för det. Det är ex. inte standard med FW800-portar, Apple kör ju det på samtliga maskiner.

Apple har även tidigare om jag inte minns fel gjort en del egna lösningar gällande GPU-val i laptops och MacMini.

Senast redigerat 2011-09-16 17:47

Kul att det börjar röra på sig.
Dock vet jag inte om jag gillar den där designen, ser ut att ha en jäkla massa "overhead" i kubik.
Sen känns priset lite högt men det sjunker väl när det börjar dyka upp lite konkurrenter.

Du måste nog se den med en referens bredvid - en snusdosa t.ex. - eller live - för att förstå hur liten/stor den är. Det är faktiskt en liten gulleplutt :-). Overheaden är nog minimal - kylningen bra (jag har ett gäng FW-modeller). Däremot bullrar LaCie värst i klassen. Har alltid gjort. Det är ett slags varumärke

Ursprungligen av mendezzz:

Kul att det börjar röra på sig.
Dock vet jag inte om jag gillar den där designen, ser ut att ha en jäkla massa "overhead" i kubik.
Sen känns priset lite högt men det sjunker väl när det börjar dyka upp lite konkurrenter.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du måste nog se den med en referens bredvid - en snusdosa t.ex. - eller live - för att förstå hur liten/stor den är. Det är faktiskt en liten gulleplutt :-). Overheaden är nog minimal - kylningen bra (jag har ett gäng FW-modeller). Däremot bullrar LaCie värst i klassen. Har alltid gjort. Det är ett slags varumärke

Såg nu att den har möjlighet till RAID och man kan trycka i 2 st diskar, då blir det ju inte alls lika stor overhead som jag trodde först.
Jag trodde att det bara var en disk först och tyckte den var i tjockaste laget för det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-22 07:28

Läkt info om Thunderbolt 3. Bland annat:
40Gbps
PCI-e gen 3 stöd
Drar 50% mindre ström
Kan ge enheter ström, upp till 100W.
Ny kontakt, adapter behövs.

Fina nyheter så klart men varför inte tänka till när det kommer till kontakten när ni släppte TB1 Intel. Vad skönt det skulle vara att slippa adapters för en gångs skull.

http://www.macrumors.com/2014/04/21/thunderbo...

Skjuta sig själv i foten heter det. Verkligen ett perfekt sätt att få både tillverkare och konsumenter att dra öronen åt sig (ännu mer än hittills)...

... och som av en händelse (?) – Kjelle är på hugget!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-22 10:33
Ursprungligen av acke:

Läkt info om Thunderbolt 3. Bland annat:
40Gbps
PCI-e gen 3 stöd
Drar 50% mindre ström
Kan ge enheter ström, upp till 100W.
Ny kontakt, adapter behövs.

Fina nyheter så klart men varför inte tänka till när det kommer till kontakten när ni släppte TB1 Intel. Vad skönt det skulle vara att slippa adapters för en gångs skull.

http://www.macrumors.com/2014/04/21/thunderbo...

Intressant. Det känns som det var här någonstans TB borde börjat...

Aningen frustrerande med en ny kontakt-standard men så länge TB1, 2 och 3 är kompatibla är det inte så farligt.

Med 100W kan man väl driva en hel dator över Thunderbolt? MBP har väl en 85W adapter eller dyl?

TB2 har ju en teoretisk maxgräns på 1375 MB/s för ren dataöverföring, att dubbla det och ge mer utrymme åt strömförsörjning låter fenomenalt. Frågan är om detta kommer 2014...

EDIT: Artikel pratar om Skylake vilket jag tror betyder release mitten av eller tredje kvartalet 2015. Detta är om intel inte integrerar TB3 i en kommande Xeon-refresh i höst eller tidigt 2015.

  • Medlem
  • Northwood – Kronoberg
  • 2014-04-22 23:46

"snabb överföringshastighet" -> Hög hastighet!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-23 07:55
Ursprungligen av johan_tanying:

Skjuta sig själv i foten heter det. Verkligen ett perfekt sätt att få både tillverkare och konsumenter att dra öronen åt sig (ännu mer än hittills)...

Den enda negativa aspekten av Thunderbolt är priset (beroende på enhet vi pratar om). Jag ser inte varför de som är intresserade av TB2 skulle "dra öronen åt sig" pga TB3 som är 12-18 månader bort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-23 08:05

Betyder då detta att de överger MiniDisplayport-porten som form eller behöver man bara en ny sladd och pin(ar) i porten? Det skulle ju kännas rejält trist när de äntligen tänkte rätt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-23 08:11
Ursprungligen av acke:

Betyder då detta att de överger MiniDisplayport-porten som form eller behöver man bara en ny sladd och pin(ar) i porten? Det skulle ju kännas rejält trist när de äntligen tänkte rätt.

Det låter som en helt ny standard på sladden. Dock låter det även som att TB1, 2 och 3 är kompatibla.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-23 12:58
Ursprungligen av Erik.dv:

Det låter som en helt ny standard på sladden. Dock låter det även som att TB1, 2 och 3 är kompatibla.

Enbart adapter lär behövas, jag antar den adaptern inte kommer tillåta 100W genom sig. De billiga adaptrarna lär väl vara utan ström.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-23 20:44
Ursprungligen av juanito:

Enbart adapter lär behövas, jag antar den adaptern inte kommer tillåta 100W genom sig. De billiga adaptrarna lär väl vara utan ström.

Ja precis, en TB3 host med TB2/1 adapter kommer nog att kunna lämna sina sedvanliga 10W. Dock måste 100W grejen vara ett tillval i standarden, många datorer med TB har ju inte ens 50W PSU.

Ursprungligen av acke:

Betyder då detta att de överger MiniDisplayport-porten som form eller behöver man bara en ny sladd och pin(ar) i porten? Det skulle ju kännas rejält trist när de äntligen tänkte rätt.

Förhoppningsvis anpassar dom standarden för Displayport till Thunderbolt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-25 12:55
Ursprungligen av Macaddict:

Förhoppningsvis anpassar dom standarden för Displayport till Thunderbolt.

Ut i från grafiken så kommer det fortfarande att matas ren Display Port från processorn till Thunderbolt kontrollern, vilket i sig är logiskt eftersom embedded-Display-Port nu verkar bli standard protokoll för bilddata internt i enheter istället för FDP / LVDS.

Samtliga retina skärmar iPad och Macbook Pro körs idag över eDP. Det känns väldigt logiskt att Thunderbolt även i framtiden skulle kunna ställas om för att leverera DP data, eftersom arbetet med att utveckla en lösning för bakåtkompatibilitet redan är gjort och signalerna redan går in i chipet. Därmed ger denna funktionen näst instill ingen overhead kostnad. Men när kontakten ändras så kommer det att behövas adaptrar såvida inte VESA inte uppdaterar DisplayPort standarden. Jag undrar om VESA var informerade när Apple skapade miniDP kontakten, att de i framtiden skulle föreslå samma kontakt för Thunderbolt. USB Forum vägrade ju en sådan kompromisslösning när Intel demonstrerade fungerande Lightpeak över USB 3 kablage.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-25 20:22
Ursprungligen av beh:

Ut i från grafiken så kommer det fortfarande att matas ren Display Port från processorn till Thunderbolt kontrollern, vilket i sig är logiskt eftersom embedded-Display-Port nu verkar bli standard protokoll för bilddata internt i enheter istället för FDP / LVDS.

Samtliga retina skärmar iPad och Macbook Pro körs idag över eDP. Det känns väldigt logiskt att Thunderbolt även i framtiden skulle kunna ställas om för att leverera DP data, eftersom arbetet med att utveckla en lösning för bakåtkompatibilitet redan är gjort och signalerna redan går in i chipet. Därmed ger denna funktionen näst instill ingen overhead kostnad. Men när kontakten ändras så kommer det att behövas adaptrar såvida inte VESA inte uppdaterar DisplayPort standarden. Jag undrar om VESA var informerade när Apple skapade miniDP kontakten, att de i framtiden skulle föreslå samma kontakt för Thunderbolt. USB Forum vägrade ju en sådan kompromisslösning när Intel demonstrerade fungerande Lightpeak över USB 3 kablage.

Det var ju därför Apple tog fram porten för att VESA var mer öppna. Och det blev en ny öppen port för display port från Apple. Jag tror inte Vesa kommer att säga ifrån, eftersom det aldrig har varit frågan om att använda deras ursprungliga display ports port.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-25 20:31
Ursprungligen av juanito:

Det var ju därför Apple tog fram porten för att VESA var mer öppna. Och det blev en ny öppen port för display port från Apple. Jag tror inte Vesa kommer att säga ifrån, eftersom det aldrig har varit frågan om att använda deras ursprungliga display ports port.

VESA blev aldrig officiellt kontaktade innan Mini Display Port släpptes hösten 2008. Apple har fortfarande äganderätten till kontakten och reserverar sig rätten att andra licenstermerna efter eget behag. https://developer.apple.com/softwarelicensing...

Så spelar man inte med VESA, det är därför det finns en standardorginasation.

Oj, det går undan - redan 3 på gång! Tur att man hann få 2 på nya MacPro'n jag väntar på. :-D. FW reformerades bara en gång (från 400 till 800 Mbps) på många år. Nu räcker ju TB2 för mig, men klart man vill ha så fett som möjligt på datorn - kringgrejerna (HDD's t.ex.) är ju lättare att byta ut då dom inte kostar samma enorma summor penningar.
Så -vi som köper MacPro nu kommer att köra TB2 i många år - även om TB3 kommer om ett år. Trösten är att TB2 räcker mera än väl. När jag köper nästa MacPro - om typ 3-4 år - så kanske TB4 just klämts in i den modellen :-).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-25 21:18

Det här med TB2 var ju egentligen ingen stor grej, det fixade fel som Intel borde klarat av att lösa redan vid första iterationen. Intel gav sina kontrollers möjligheten att bundla bandbredden mellan de två länkarna och samtidigt lite större flexibilitet med Display Port strömmarna som en direkt konsekvens av detta. TB3 kommer att bli en betydligt större uppgradering, eftersom vi får högre hastighet och möjlighet att tunnla PCIe 3.0 + högre effekttålighet.

Bevaka tråden