Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Mail och Icloud

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-04-25 12:07

Hej,

På senaste tiden har mina mejlkonton trasslat till sig rejält då Apple har släppt nya uppdateringar.
Jag har tre datorer som jag delar samma konto på, varav två av dessa använder jag mail på.
Ett utav dessa har jag två mejlkonton på, och på den andra har jag ett konto. Dessa konton är oberoende av varandra, tills Apples senaste uppdatering där Mail lägger samman alla konton i programmet på båda datorerna. Trots att jag har valt att jag INTE vill synka med mail i iCloud så sker detta. Någon som har en bra lösning på hur jag kan få mina konton o fungera som tidigare igen utan en massa trassel? Just nu kan jag inte använda den datorn med ett konto på då alla inställningar är bokstavligen åt *elvete.

/Vox86

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-04-25 12:15

Mail lägger inte ihop kontona. De visar dock gemensamma "mappar" som Inbox, Sent, Deleted etc gemensamt. Men om du klickar på triangeln bredvid de nämnda "mapparna" så ser du de olika kontonas innehåll.
Har jag missuppfattat ditt problem får du nog bifoga en bild.

- Vilka versioner av OS X på de olika datorerna?
- Vilken mail-klient? Apple Mail?
- Vilken typ av mail-konton handlar det om? Om det är iCloud-mail-konton, så är det ju rätt svårt att inte synka dem via iCloud.
- Du får nog utveckla lite vad du menar med "fungera som tidigare"? Vilken version av OS X och vilken mailklient hade du då? Vad är det för uppdateringar som har gjort att dina mailfunktioner har ändrats?

  • Medlem
  • 2014-04-25 12:27

Tack för svar,

Hur får jag bort funktionen gemensamma mappar?
Om man har valt bort Mail via iCloud borde det vara självklart att man inte vill dela "mejl-konton" eller har jag fått det helt bakom foten?

OS X 10.9.2 på båda datorerna.
det rör sig om mejl konton från loopia & allwebb.

Sedan en tid tillbaka har jag fått upp certifikat popups där jag ska godkänna konton från den andra datorn och vice verse, där jag har nekat eftersom jag inte vill ha dessa inställningar på denna dator.

Ursprungligen av Vox86:

Om man har valt bort Mail via iCloud...

Om du på två datorer kör IMAP mot samma mail-konto, så kommer det ju att vara synkat, oavsett vad du har angett i iCloud-inställningarna.

Det du vill uppnå kan du nog bara göra genom att köra POP mot mail-kontona.

  • Medlem
  • 2014-04-25 12:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Om du på två datorer kör IMAP mot samma mail-konto, så kommer det ju att vara synkat, oavsett vad du har angett i iCloud-inställningarna.

Det du vill uppnå kan du nog bara göra genom att köra POP mot mail-kontona.

Lustigt när det har fungerat felfritt sedan ett år tillbaka ?

Ursprungligen av Vox86:

...det rör sig om mejl konton från loopia & allwebb...

Då har ju iCloud-inställningarna för mail ingenting med saken att göra.

Om du förklarar lite närmare vad du menar med "valt bort mail via iCloud", så kanske jag förstår hur iCloud kan vara inblandat i detta.

  • Medlem
  • 2014-04-25 12:38
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Då har ju iCloud-inställningarna för mail ingenting med saken att göra.

OK ? Vad är det då som delar samma mejl-konto inställningar till båda datorerna om det inte är iCloud ?

Ursprungligen av Vox86:

Lustigt när det har fungerat felfritt sedan ett år tillbaka ?

Något måste du ha ändrat i mail-appens kontoinställningar. Dessa ändras inte för att du uppdaterar OS X.

Visa gärna hur kontoinställningarna i mail-appen ser ut.

  • Medlem
  • 2014-04-25 12:53
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Något måste du ha ändrat i mail-appens kontoinställningar. Dessa ändras inte för att du uppdaterar OS X.

Visa gärna hur kontoinställningarna i mail-appen ser ut.

Tack för ditt tålamod Jesper.

jag förklarar mer tydligt nu.

Macbook pro har jag 2 st pop konton på.

Imac har jag 1 st IMAP konto på.

Inga inställningar har redigerats eller rörts om då jag av tidigare erfarenhet ogillar strul med mina mejlkonton eftersom jag använder dem dagligen.

Efter att jag har fått godkänna dessa "certifikat popups" som har poppat upp efter den förr-förra uppdateringen så har jag alla kontoinställningar på båda datorerna. Eftersom kontona på Macbooken är personliga vill jag inte dela dessa med kontona på Imac'n då dessa är jobb-relaterade, men nu verkar jag inte ha något val då alla mejl trasslar in på båda datorerna.

inne på iCloud-inställnignar så har jag inte bockat för att iCloud ska dela mejl-inställningar. Däremot synkar kalender, kontakter med mera bra.

Först trodde jag att det handlade om samma mail-konton, som du ville hantera olika på olika datorer. Detta förklarar mina svar i t.ex inlägg 5.

Men nu tror jag att det är så här:

- Du har två mail-konton på den ena datorn, och där vill du bara se de två kontona.
- Du har ett annat mail-konto på den andra datorn, och där vill du bara se det kontot.
- Det är tre helt olika mail-konton.
- Men nu ser du mail från alla tre kontona på båda datorerna, och det vill du inte.

Stämmer den beskrivningen?

Senast redigerat 2014-04-25 14:35
  • Medlem
  • 2014-04-27 13:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Först trodde jag att det handlade om samma mail-konton, som du ville hantera olika på olika datorer. Detta förklarar mina svar i t.ex inlägg 5.

Men nu tror jag att det är så här:

- Du har två mail-konton på den ena datorn, och där vill du bara se de två kontona.
- Du har ett annat mail-konto på den andra datorn, och där vill du bara se det kontot.
- Det är tre helt olika mail-konton.
- Men nu ser du mail från alla tre kontona på båda datorerna, och det vill du inte.

Stämmer den beskrivningen?

Ja precis, exakt så

1
Bevaka tråden