Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Höjdpunkter från kvartalsrapporten

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som brukligt följdes Apples kvartalsrapport av en frågestund där investerare har möjlighet att ställa direkt frågor till Tim Cook, Peter Oppenheimer och Luca Maestri.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-24 11:47

En aktiefråga. Som jag förstår det så får de som har 1 Apple aktie idag 7 i början av juni. Finns det en fördel med att köpa nu eller att vänta tills spliten?

Ursprungligen av acke:

En aktiefråga. Som jag förstår det så får de som har 1 Apple aktie idag 7 i början av juni. Finns det en fördel med att köpa nu eller att vänta tills spliten?

Kan inte mycket om aktier, men som jag förstår det får du sex för varje en aktie du har när de gör delningen? Jaja, hur som så tolkar jag det som att värdet på varje enskild aktie kommer att minska efter juni. Någon som kan mer får hjälpa oss förtydliga. Mycket intressant frågeställning i alla fall.

Tillägg: Jag hade rätt, för varje aktie man har när delningen sker får man sex nya. De sju man då har motsvarar värdet på en aktie man hade innan. Så om en aktie idag är värd ca 500 kronor så kommer de sju tillsammans att vara värda samma summa efter delningen, omkring 70 kr per aktie.

Ursprungligen av acke:

En aktiefråga. Som jag förstår det så får de som har 1 Apple aktie idag 7 i början av juni. Finns det en fördel med att köpa nu eller att vänta tills spliten?

Gör ingen skillnad. Förutom att du får fler aktier för samma pengar efter splitten.

Splittas den med 7 och värdet idag är $700 (för att göra det enkelt), så har du efter splitten 7 aktier värda $100/st istället för 1 aktie värd $700 som idag.

Ursprungligen av keptang:

Gör ingen skillnad. Förutom att du får fler aktier för samma pengar efter splitten.

Splittas den med 7 och värdet idag är 700 (för att göra det enkelt), så har du efter splitten 7 aktier värda 100st istället för 1 aktie värd 700 som idag.

Nä, precis, delningen verkar ju göras snarare för att få ner priset på aktierna och öka omsättningen på börsen så att värdet blir stabilare och mer rättvisande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-24 13:20
Ursprungligen av keptang:

Gör ingen skillnad. Förutom att du får fler aktier för samma pengar efter splitten.

Splittas den med 7 och värdet idag är $700 (för att göra det enkelt), så har du efter splitten 7 aktier värda $100/st istället för 1 aktie värd $700 som idag.

Men alla aktier splittas upp antar jag då. Annars blir det väl A och B aktier? Känner att det börjar bli dags nu. Tillfället missades förra gången när den låg på typ 20 dollar.

Ursprungligen av acke:

Men alla aktier splittas upp antar jag då. Annars blir det väl A och B aktier? Känner att det börjar bli dags nu. Tillfället missades förra gången när den låg på typ 20 dollar.

Ja, alla aktier splittas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-04-24 14:55
  • Medlem
  • Hjo
  • 2014-04-24 16:00
Ursprungligen av acke:

En aktiefråga. Som jag förstår det så får de som har 1 Apple aktie idag 7 i början av juni. Finns det en fördel med att köpa nu eller att vänta tills spliten?

Jag skulle köpa nu, om du vill vara registrerad ägare då utdelningen ska skickas ut andra hälften maj men jag är inte säker på avstämningsdatumet...

1
Bevaka tråden