Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Långsamt wifi efter uppgradering av hastighet

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Sedan jag uppdaterat mitt bredband från 10 Mbits till 100 Mbits så fungerar det sämre......
Förut kunde jag arbeta trådlöst på min dator från vilket rum som helst. Nu är det mycket sämre.... 8 Mbits i vardagsrummet däremot mycket bättre i köket där modemet finns (i ett skåp) . Under Wi-Fi nätverksinställningarna så stor det: nytt gränssnitt upptäckts / thunderbolt-brygga. Vad innebär detta...Ska jag ansluta där?

Senast redigerat 2014-04-24 09:21

Börja med att berätta vilken utrustning du har, samt version på operativet på de enheter som är anslutna.

Ursprungligen av barbapappa_86:

Börja med att berätta vilken utrustning du har, samt version på operativet på de enheter som är anslutna.

Jag har en Netgear cg 3100 med 4 utgångar för ethernet

Nej, du ska inte aktivera det.
Ring din internetleverantör istället, kan ha blivit något fel där.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-04-24 09:21

Svar på den faktiska frågan:
Thunderbolt-brygga har inget med Wifi att göra. Ignorera den.

Svar på det du förmodligen undrar egentligen:
Wifi är opålitligt. Kör med kabel om du vill få höga och pålitliga hastigheter.

Ursprungligen av keptang:

Nej, du ska inte aktivera det.
Ring din internetleverantör istället, kan ha blivit något fel där.

Jag har pratat med dem. De skickade ett nytt modem identiskt med de som jag fick för 2 veckor sedan när jag ökade hastigheten.
Jag frågade om denna dialogruta med thunderbolt-brygga och de sade att man skulle ev. komplettera med någon form av adapter/dosa. Fast de visste själva inte riktigt. Då tänkte jag fråga här i stället.

Ursprungligen av Vassius:

Svar på den faktiska frågan:
Thunderbolt-brygga har inget med Wifi att göra. Ignorera den.

Svar på det du förmodligen undrar egentligen:
Wifi är opålitligt. Kör med kabel om du vill få höga och pålitliga hastigheter.

Ok, då ska jag inte bry mig om. Det är ändå en gåta för mig att täckningen är sämre än förut i vardagsrummet. Bakom modemet finns det 4 nätverksutgångar. Eftersom det finns utgångar överallt i lägenheten för att köra med kabblar så får jag väl göra det. Det har jag inte behövt göra förut. Anledningen att jag köpte högre hastighet är att det krånglade lite med att streama hd film mellan min mbp och tv.
Eftersom jag fick en sådan nätverkskabeln i paketet så satte jag den mellan tv och dosan i väggen i vardagsrummet. Då kom denna dialogrutan upp samt som det inte gick att hitta wi-fi på min dator. Alltså man kan inte ha båda kabel för ena enhet (tv) samt trådlöst för andra enhet (dator) i samma rum - verkar det som.....

  • Medlem
  • 2014-04-24 09:54

Wifi och höga hastigheter går sällan/aldrig ihop. Du har ungefär 374 olika parametrar som påverkar din trådlösa hastighet. Tex avståndet till routern, tjocka väggar, grannars trådlösa nätverk, vilken wifistandard din router har, om Obama har sovit på höger eller vänster axel osv osv...

Dum fråga kanske men är uttagen i väggen på något vis kopplade till det du använder?
Du bor i lägenhet eller hur och uttagen i väggen var monterade när du flyttade in?
Vad har du för leverantör av bredband?
Hur kommer bredbandet in i din lägenhet?

Om du tex har bredband från Comhem och detta kommer genom kabeltv-uttaget via ditt modém så har nätverksuttagen i lägenhetens väggar inget med detta att göra varför det kommer inte att funka när du kopplar en nätverkskabel från tv'n in i ett uttag och från datorn in i ett annat

Ursprungligen av Dalle:

Wifi och höga hastigheter går sällan/aldrig ihop. Du har ungefär 374 olika parametrar som påverkar din trådlösa hastighet. Tex avståndet till routern, tjocka väggar, grannars trådlösa nätverk, vilken wifistandard din router har, om Obama har sovit på höger eller vänster axel osv osv...

Visst finns det många parametrar som påverkar men när det fungerade utmärkt att surfa trådlöst i vilket rum som helst innan jag bytte för 2 veckors sedan till högra hastighet.... då kan man fråga sig vad det kan vara fel på.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-04-24 11:28
Ursprungligen av calinou:

Visst finns det många parametrar som påverkar men när det fungerade utmärkt att surfa trådlöst i vilket rum som helst innan jag bytte för 2 veckors sedan till högra hastighet.... då kan man fråga sig vad det kan vara fel på.

Du har ju fått ett nytt modem, så förutsättningarna har ändrats. Det nya modemet kanske kör på en annan wifi-kanal eller har andra inställningar som gör att det fungerar sämre. Är det nya modemet på exakt samma plats som det gamla? Om inte så kan det påverka också förstås.

Du skrev i första inlägget att du har placerat modemet i ett skåp i köket. Det är inte optimalt. Som du har märkt själv så blir ju täckningen bättre i köket än i vardagsrummet. Ta ut modemet ur skåpet och placera det så centralt som möjligt i lägenheten, och låt det ligga öppet och inte instängt i ett skåp.

  • Medlem
  • 2014-04-24 11:31

Kan vara så enkelt att ditt nätverk krockar med en grannes som ligger på samma kanal. Eller så är det något strul med din router som du säger. Svårt att spekulera i här och nu. Men när det gäller just wifi-nätverk kan små saker få stor betydelse i det uppmätta resultatet.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-24 11:33
Ursprungligen av Vassius:

Du har ju fått ett nytt modem, så förutsättningarna har ändrats. Det nya modemet kanske kör på en annan wifi-kanal eller har andra inställningar som gör att det fungerar sämre. Är det nya modemet på exakt samma plats som det gamla? Om inte så kan det påverka också förstås.

Du skrev i första inlägget att du har placerat modemet i ett skåp i köket. Det är inte optimalt. Som du har märkt själv så blir ju täckningen bättre i köket än i vardagsrummet. Ta ut modemet ur skåpet och placera det så centralt som möjligt i lägenheten, och låt det ligga öppet och inte instängt i ett skåp.

Om man väljer att gömma det, bör man kanske kolla igenom inställningar för signal styrka också.
Hur antennen är placerad, vinklad har också betydelse, ligger antennen nära någr kablar då fungerar kablarna som en faraday bur och signalen försvagas.

Sen kan det vara bra att just byta kanal och även kanske se på vilket protokol man använder a/b/g/n. Om möjligt, beror ju på vilka enheter du ansluter begränsa det till så få protokoll som möjligt. T.ex. kör enbart med n om det går eller om det inte går pröva med enbart g.

Ursprungligen av Vassius:

Du har ju fått ett nytt modem, så förutsättningarna har ändrats. Det nya modemet kanske kör på en annan wifi-kanal eller har andra inställningar som gör att det fungerar sämre. Är det nya modemet på exakt samma plats som det gamla? Om inte så kan det påverka också förstås.

Du skrev i första inlägget att du har placerat modemet i ett skåp i köket. Det är inte optimalt. Som du har märkt själv så blir ju täckningen bättre i köket än i vardagsrummet. Ta ut modemet ur skåpet och placera det så centralt som möjligt i lägenheten, och låt det ligga öppet och inte instängt i ett skåp.

Modemet har varit hela tiden i skåpet och dörren till skåpet är öppet. Jag testade även att ta ut den och göra en mätning på bredbandskollen och det var inte så stor skillnad. Jag vet att de har testat med olika wifi-kanaler. Så optimalt vore att de sätter samma wifi-kanal som förut.
Man kanske ska ha en switch eller router förutom modemet?

Ursprungligen av Dalle:

Kan vara så enkelt att ditt nätverk krockar med en grannes som ligger på samma kanal. Eller så är det något strul med din router som du säger. Svårt att spekulera i här och nu. Men när det gäller just wifi-nätverk kan små saker få stor betydelse i det uppmätta resultatet.

Det är över 30 st på Wi-fi listan. fast det är bara 12 lägenheter i fastigheten. Så kan det innebära att det inte räcker för alla. En del nätverk är inte låsta. Sedan undrar jag vad detta är.....

Ursprungligen av calinou:

Det är över 30 st på Wi-fi listan. fast det är bara 12 lägenheter i fastigheten. Så kan det innebära att det inte räcker för alla. En del nätverk är inte låsta. Sedan undrar jag vad detta är.....

Vart ser du detta? Visa gärna hela fönstret där du tagit denna bild

Ursprungligen av Mymac4ever:

Vart ser du detta? Visa gärna hela fönstret där du tagit denna bild

Jag kan tyvärr inte visa hela eftersom det är ganska privat. När man klickar på menyraden där uppe där wi-fi symbolen är så kan man bl. a se detta med "lello"

Då är det trångt i luften..

Ursprungligen av calinou:

Jag kan tyvärr inte visa hela eftersom det är ganska privat. När man klickar på menyraden där uppe där wi-fi symbolen är så kan man bl. a se detta med "lello"

I det sammanhanget gissar jag att det är någons utdelade enhet/hårddisk.

  • Medlem
  • 2014-04-24 12:00

Satsa istället på en router som kan sända på 5GHz-bandet så borde det fungera bättre.

Ursprungligen av Mymac4ever:

I det sammanhanget gissar jag att det är någons utdelade enhet/hårddisk.

Den kommer inte upp hela tiden /utan då och då och den har en Wi-fisymbol bredvid sig.
Så här ser det ut när man aktiverar det. Den är en annan adress också.

Senast redigerat 2014-04-24 12:24
Ursprungligen av calinou:

Den kommer inte upp hela tiden /utan då och då och den har en Wi-fisymbol bredvid sig.

Det är någons utdelade trådlösa hårddisk, förslagsvis en Nas. Att den bara dyker upp ibland kan bero på tillgänglighet, dvs att ägaren satt en gräns på hur många som kan vara anslutna samtidigt. Om du dock inte har intresse av att använda den så behöver du inte bry dig om den

Låt oss istället koncentrera oss på att försöka lösa ditt problem med långsam Wifi...

Ursprungligen av Dalle:

Satsa istället på en router som kan sända på 5GHz-bandet så borde det fungera bättre.

Du menar på att jag ska ha både router och modem? De som levererade bredbandet bör väl ha sådana också?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-24 12:35
Ursprungligen av calinou:

Du menar på att jag ska ha både router och modem? De som levererade bredbandet bör väl ha sådana också?

Ditt modem är en router

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-24 12:37

Du kan köpa en Airport Extreme som du kopplar med sladd till modemet och låta den dela ut det trådlösa nätverket i stället.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-24 12:39
Ursprungligen av Konrad:

Du kan köpa en Airport Extreme som du kopplar med sladd till modemet och låta den dela ut det trådlösa nätverket i stället.

Och brygga modemet för att stänga av Wifi funktionen (allt för att komplicera det lite)

Ursprungligen av Dalle:

Satsa istället på en router som kan sända på 5GHz-bandet så borde det fungera bättre.

Tack för ditt förslag. Jag ringde min leverantör och frågade de om de hade en router som sänder 5GHz. De sade att det troligen inte skulle fungera med en sådan pga avståndet. I stället har de rekommenderat att köpa en vanlig router som är inte av för billig kvalitet dvs från cirka 1200 kr.

Ursprungligen av Konrad:

Du kan köpa en Airport Extreme som du kopplar med sladd till modemet och låta den dela ut det trådlösa nätverket i stället.

Det ska väl vara kompatibelt ifall man har en samsung tv?

Ursprungligen av calinou:

Tack för ditt förslag. Jag ringde min leverantör och frågade de om de hade en router som sänder 5GHz. De sade att det troligen inte skulle fungera med en sådan pga avståndet. I stället har de rekommenderat att köpa en vanlig router som är inte av för billig kvalitet dvs från cirka 1200 kr.

Avstånd till vad? Tanken här var att du skulle koppla en 5GHz router till ditt modem för att få möjligheten att skicka ut en starkare signal e-som ditt modem bara stöder 2.4GHz. I dagsläget beror nog många av dina problem på att du inte är den ende som använder 2.4GHz-bandet och därmed blir det så att säga trångt i luften...som @keptang myntade en bit upp...

Ursprungligen av calinou:

Det ska väl vara kompatibelt ifall man har en samsung tv?

Alla routrar som finns på marknaden följer en standard som gör att de ska funka med alla andra internetkompatibla produkter som följer samma standard. OM tv'n kräver en viss produkt av ett visst märke för att funka så borde denna information finnas i TV'ns manual/instruktioner

Bevaka tråden