Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips för lösenordshantering

Tråden skapades och har fått 141 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av 8645:

Du har nog tyvärr tröttat ut en stor del av detta forums användarbas.

Tillagt: Min rekommendation från tidigare i tråden kvarstår dock: Den enklaste lösningen är att använda Apples egna iCloud-nyckelring som fungerar med alla dina Apple-grejer. Att direkt gå till 1Password eller Lastpass är överkurs.

Jag använder mig knappast av iCloud därför är iCloud-nyckelring inte aktuellt som lösning.
Hoppas inte jag tröttat ut som du menar. Tacksam för alla svar men det är faktiskt inte bara jag som har varit aktivt och ställt frågor i denna tråd. Så hoppas det kan vara lärorikt för flera.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-23 21:02
Ursprungligen av calinou:

Jag använder mig knappast av iCloud därför är iCloud-nyckelring inte aktuellt som lösning.
Hoppas inte jag tröttat ut som du menar. Tacksam för alla svar men det är faktiskt inte bara jag som har varit aktivt och ställt frågor i denna tråd. Så hoppas det kan vara lärorikt för flera.

Varför är det inget alternativ när det är det lösningen som är enklast för en oteknisk person?

Ursprungligen av calinou:

Jag använder mig knappast av iCloud därför är iCloud-nyckelring inte aktuellt som lösning.

Det där var ett mycket ologiskt resonemang.

Även om du inte använder andra iCloud-tjänster så kan du ändå använda iCloud Nyckelring.

  • Medlem
  • 2014-04-23 21:57
Ursprungligen av calinou:

Jag använder mig knappast av iCloud därför är iCloud-nyckelring inte aktuellt som lösning.
Hoppas inte jag tröttat ut som du menar.

Okej, jag ger upp. Du har visat att du är totalt ointresserad av att faktiskt ta till dig de råd och tips du får från andra. Du avfärdar den ena tjänsten efter den andra, du struntar i att förklarar varför du avfärdar en tjänst, du svarar inte på frågor och hoppar från en frågeställning till en annan utan att säga exakt vad du tyckte om ett svar, annat än ett diffust "OK coolt".

Jag börjar tro att vi har att göra med ett mycket sofistikerat forumtroll.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-04-23 22:33
Ursprungligen av calinou:

Att man använder sig av 1password eller Lastpass innebär som jag kan förstå att man har ett huvudlösenord. Frågor/funderingar:
Är det programmet som ger mig lösenordet? (jag kan inte hitta på själv?). Då innebär det att de som själva hanterar programmet hanterar mitt lösenord och alla mina andra lösenord. På vilket sätt är det i så fall "säkert"?
Byts lösenordet varje gång man loggar in sig där det krävs lösenordet eller är den fast?

I Lastpass väljer du själv ditt lösenord, det sparas inte i klartext på deras servrar utan databasen ligger krypterad där och skickas sen krypterad till din dator. Där packas den upp med ditt lösenord. Detta ska göra att Lastpass i teorin inte ska kunna läsa av dina lösenord.
Du byter själv huvudlösenord när du vill.

Ursprungligen av 8645:

Okej, jag ger upp. Du har visat att du är totalt ointresserad av att faktiskt ta till dig de råd och tips du får från andra. Du avfärdar den ena tjänsten efter den andra, du struntar i att förklarar varför du avfärdar en tjänst, du svarar inte på frågor och hoppar från en frågeställning till en annan utan att säga exakt vad du tyckte om ett svar, annat än ett diffust "OK coolt".

Jag börjar tro att vi har att göra med ett mycket sofistikerat forumtroll.

Jag avfärdar ingenting och svarar på frågor så gott jag kan. Kan du inte förstå att jag behöver sortera alla förslag och behöver mer betänketid? Du behöver inte kalla mig för sofistikerat troll för det! ? Varför får jag råd att använda iCloud nyckelring av vissa som själva inte använder det? iCloud nyckelring kanske inte fungerar för alla ....#95? Tack för ditt engagemang och dina förklaringar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-23 23:30
Ursprungligen av calinou:

Jag avfärdar ingenting och svarar på frågor så gott jag kan. Kan du inte förstå att jag behöver sortera alla förslag och behöver mer betänketid? Du behöver inte kalla mig för sofistikerat troll för det! ? Varför får jag råd att använda iCloud nyckelring av vissa som själva inte använder det? iCloud nyckelring kanske inte fungerar för alla ....#95? Tack för ditt engagemang och dina förklaringar.

Vem är det som har gett rådet att använda iCloud Keychain men inte använder det?
Varför skulle iCloud Keychain inte fungera för alla? Och hur vet du att det inte fungerar för dig när du inte ens testat det?
Tänk så enkelt det vore om du slog på iCloud Keychain och testade det för att själv utvärdera om det är något för dig.
Istället har du nu ställt samma frågor i över 2 veckor som du gång på gång fått svar på.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-23 23:34
Ursprungligen av calinou:

Jag använder mig knappast av iCloud därför är iCloud-nyckelring inte aktuellt som lösning.
Hoppas inte jag tröttat ut som du menar. Tacksam för alla svar men det är faktiskt inte bara jag som har varit aktivt och ställt frågor i denna tråd. Så hoppas det kan vara lärorikt för flera.

iCloud är ju Apples heltäckande lösning för att du som användare på ett enkelt sätt ska få tillgång till en massa smarta saker: iMessage, synkad adressbok/Safari-flikar/kalender/lösenord/etc mellan enheter, trådlös säkerhetskopiering, trådlös synkning av bilder, hitta min iPhone, synkning av appar, musik och filer.

Varför nyttjar inte du iCloud?

Utan iCloud hade jag lika gärna kunnat välja en Android, såpass värdefullt är iCloud för mig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-04-24 15:52

Bara en kommentar anf iCloud.

Jag själv sitter på både Mac/Windows och måste ha allt synkat samt åtkomligt från andra ställen än mina enheter.
För mig är iCloud inte ett alternativ på nästan någonting.
Lösenord: lastpass, filsynkning: dropbox/box, mail/kalender/kontakter: google.
enda jag har iCloud till är iMessage och backup

För mig funkar iCloud keychain utmärkt. Bara en sån sak som att ange ett WiFi-lösenord på en enhet och alla andra enheter med iCloud direkt ansluter till samma WiFi är jättesmidigt. Jag kan verkligen rekommendera det och ser inga risker med det. Förutsatt så klart att man inte använder datorer infekterade med viruset Windows.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2014-04-25 09:17

Kör man endast Apple grejor är det såklart smidigt, men för oss som är multiplattformare så går det bara inte.

Ursprungligen av Creops:

Kör man endast Apple grejor är det såklart smidigt, men för oss som är multiplattformare så går det bara inte.

Huvudsaken är att använda de produkter som fungerar bäst för en. Ibland har man inte heller något val som t ex att man har PC-system på jobbet. Jag kan inte riktigt förstå varför vissa ord är så tabubelagda här…..

Ursprungligen av calinou:

Huvudsaken är att använda de produkter som fungerar bäst för en. Ibland har man inte heller något val som t ex att man har PC-system på jobbet. Jag kan inte riktigt förstå varför vissa ord är så tabubelagda här…..

Finns få ting som är tabu här. Inte ens Windows och PC. Bara man infogar hur mycket man hatar dem i samma inlägg.

Ursprungligen av pmarriott:

Finns få ting som är tabu här. Inte ens Windows och PC. Bara man infogar hur mycket man hatar dem i samma inlägg.

Man kan undra vad de har gjort dig för att du ska hata dem? Det är ju bara prylar!!

Ursprungligen av calinou:

Man kan undra vad de har gjort dig för att du ska hata dem? Det är ju bara prylar!!

Jösses, om inte ironin framgick av inläggets natur så borde väl smileyn skingrat varje tvivel?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2014-04-26 18:29

På söndag slutar 50%-rean för 1Password.

Senast redigerat 2014-04-26 18:53
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-26 18:43
Ursprungligen av joakimo:

På söndag slutar 50%-rean för 1Password.

Tack för tipset! Då är det lika bra jag köper det som present till några goda vänner som inte fattat hur mycket de behöver det och som jag inte hunnit fråga/tipsa ännu

(alltså den sortens vänner som ringer till mig och frågar vad deras lösenord till eposten är. Förutom alla andra lösenord där de kör med samma till allt. Dags att lära upp dem!)

Ursprungligen av pmarriott:

Jösses, om inte ironin framgick av inläggets natur så borde väl smileyn skingrat varje tvivel?

.....Ibland tror jag kunna läsa ”mellan raderna” vilket jag misstog mig. Sorry, jag att jag tolkade din ”ironi” på fel sätt….

  • Medlem
  • 2014-04-27 12:10
Ursprungligen av joakimo:

På söndag slutar 50%-rean för 1Password.

Värt att tänka på är att nuvarande Windows-versionen inte är något att hänga i granen, minst sagt. T.ex. kan man inte ha Chromes synkronisering av tillägg igång eftersom Mac- och Windows-versionen använder olika tillägg.

Bättre att skaffa betaversionen:

https://agilebits.com/beta_signups/winnewslet...

Intressant artikel om lösenord: https://medium.com/editors-picks/3a72ab8b17f4

Kan vara värt en läsning

Ursprungligen av calinou:

Man kan undra vad de har gjort dig för att du ska hata dem? Det är ju bara prylar!!

Tjenare, jag ville bara meddela att jag installerade 1Password på OSX och Windows och det var busenkelt. Det enda som ställde till det för mig var den automatiska synkningen av tillägg i webbläsare Google Chrome. När jag slog av den så fungerade pluginen fint. Nu håller jag på att byta ut alla löseord och dom synkas fint mellan de enheter jag valt.

Ursprungligen av primu[s]®:

Tjenare, jag ville bara meddela att jag installerade 1Password på OSX och Windows och det var busenkelt. Det enda som ställde till det för mig var den automatiska synkningen av tillägg i webbläsare Google Chrome. När jag slog av den så fungerade pluginen fint. Nu håller jag på att byta ut alla löseord och dom synkas fint mellan de enheter jag valt.

Så bra att det fungerar bra!

Bevaka tråden