Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musen som skenade!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-04-23 16:59

Min mus beter sig galet då jag ska zooma in på dokument. Den far fram och tillbaka och är svår att få att stanna upp på lämplig zoom storlek.
När jag går in i insy. och klickar på mus så får jag inte upp alla reglage där man kan ställa in känslighet.
Är det Blåtanden som inte fungerar eller vad?
Mycket irriterande med detta hysteriska åkandet fram och tillbaka. Samma gäller för plattan som jag använder till fotobearbetning klart överkänslig.

Testat annan mus?

  • Medlem
  • 2014-04-23 17:58

Som jag skrev så gäller det också plattan plus en extern trådlös mus jag provat tidigare, så ett bättre förslag behöver jag!

Ursprungligen av Gigas:

Som jag skrev så gäller det också plattan plus en extern trådlös mus jag provat tidigare, så ett bättre förslag behöver jag!

Har det fungerat tidigare? Vad har du för dator och version på OSX?

  • Medlem
  • 2014-04-23 18:50

Av och till så funkar det men sista tiden så krånglar det. Såg på en videosnutt att det fanns mer reglage än vad jag har för på min mus finns bara accelerationsreglaget inget annat. Imac late 2013, 27" Maverick.

Ursprungligen av Gigas:

Av och till så funkar det men sista tiden så krånglar det. Såg på en videosnutt att det fanns mer reglage än vad jag har för på min mus finns bara accelerationsreglaget inget annat. Imac late 2013, 27" Maverick.

Du hänvisar till en video som du inte länkar till? Beskriv då vad exakt det är som visas i den videon som är det du inte har istället för "mer än mig". Så här ser det ut för mig:

Har du mindre?

  • Medlem
  • 2014-04-23 19:04

Exakt den ruta du visar i inlägget den saknar jag.

Ursprungligen av Gigas:

Exakt den ruta du visar i inlägget den saknar jag.

Vad menar du med "exakt den"? Du kan ju inte sakna hela den rutan. Du skrev ju tidigare att du har ett reglage för acceleration.

Du skrev att du kör Mavericks. Men det finns tre versioner av Mavericks - 10.9.0, 10.9.1 och 10.9.2.

Vad är det för platta du har? Har du installerat någon programvara till den?

Vad är det för mus du har? Har du installerat någon programvara till den?

Du skriver ingenting om vilka åtgärder du har provat, så vi kan väl börja med att fråga om du har provat att starta om datorn?

  • Medlem
  • 2014-04-23 19:54

Mavericks 10.9.2 original mus och original platta till imac.
Får endast upp accellarator reglaget inget annat.
Såg på utländska forum när jag sökte på nätet att många har just detta problem med Mavericks.

Maken till trög tråd har man sällan sett. Vid inlägg 9 har vi knappt fått fram basinformation som vi borde haft redan i inlägg 1.

Det hade varit trevligt med ett par länkar till de utländska forum där du har hittat andra med liknande problem. Då kan vi läsa lite där, så vet vi vilka saker som redan tipsats om där, så slipper du få de tipsen en gång till.

  • Medlem
  • 2014-04-23 21:37

Det finns annat att göra också än att bara hänga över datorn. Här är länken https://discussions.apple.com/thread/5486328?... om du har långtråkigt och förhoppningsvis ger den dig den basinformation du efterfrågar.

Ursprungligen av Gigas:

Det finns annat att göra också än att bara hänga över datorn...

Så du tycker att det är bättre att berätta så lite som möjligt, och att vi måste dra fram information om problemet via en massa motfrågor och kontrollfrågor?

Det får alltså inte ta någon tid för dig, men vi ska lägga en massa tid på att tvinga fram informationen?

Din tid är alltså mer dyrbar än vår?

Nej, tack, då får det vara. Tack och hej! Lycka till!

  • Medlem
  • 2014-04-23 21:49

Du har en otrevlig attityd i ditt agerande och jag föreslår att du undviker att fördjupa dig i mina frågor. Du har inge svar på min fråga men tar gärna tillfället i akt och raljerar.
Håll dig till de stora grabbarna som har alla svaren så känner du dig säkrare skulle jag tro!

Ursprungligen av Gigas:

...Du har inge svar på min fråga...

Nej, jag har inga svar - ännu. För hittills har jag fått ägna tid åt att få fram sådan information som du borde ha presenterat i inlägg 1.

Jag tror att jag ligger ganska högt på listan över forummedlemmar som har bidragit till flest svar och problemlösningar här. Kanske inte alltid med direkta svar, utan ibland bara genom att få fram den rätta informationen så att andra kan ge svaren. Och med de meriterna i bakfickan tar jag mig friheten att vara lite hård mot den här sortens trådar och frågeställare.

  • Medlem
  • 2014-04-23 22:04

Ursäkta att jag har kommit till fel forum då jag trodde att detta var platsen där alla, kunniga som okunniga, kunde få hjälp oavsett nivå och erfarenhet. Jag förstår vinken och om du nu har lagt ner så mycket av din dyrbara tid så ber jag om ursäkt och jag lovar att jag skall aldrig besvära dig i fortsättning.

Självklart är forumet till för alla kunskapsnivåer.

Men om man som frågeställare förväntar sig att få svaren serverade utan att ge någon information om problemet, så blir det inte bra.

Och om man sedan dessutom antyder att man har viktigare saker att göra än att lämna information om problemet, så ökar ju inte direkt lusten att försöka hjälpa till.

Om man som frågeställare visar att man är beredd att hjälpa dem som försöker hjälpa, så får man bättre och snabbare och fler svar.

Tillägg:
Och om man tittar på antalet "Gilla" på inlägg 12 och 14, så ser man att jag inte är ensam i mina synpunkter på den här tråden.

Senast redigerat 2014-04-24 07:39
  • Medlem
  • 2014-04-23 22:25

Visst ska det informeras men att häva ur sig "Maken till trög tråd har man sällan sett" visar på dåligt omdöme och en nedlåtande attityd.
Dessutom tror du inte på mina uppgifter och ifrågasätter om "Vad menar du med "exakt den"? Du kan ju inte sakna hela den rutan. Du skrev ju tidigare att du har ett reglage för acceleration" och det har jag men inget annat reglage för rullningshastighet.
Läs på länken jag bifogade så ser du att det finns en hel del användare med samma problem så jag är tydligen inte ensam även om du tror det. Jag avslutar härmed denna tråd och skriver en avvikelserapport om ärendet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-23 23:47

Blir så mycket enklare om du lägger upp bild på dina inställningar namn på musen och skriver vilket operativsystem och mus du har. Då skulle man direkt kunna svara på vad som är galet eller fattas.

Så här ser det ut på 10.9.2 med Apple trådlös mus:

Vill du justera manuellt ska du kika på MagicPrefs.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-24 10:40
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Maken till trög tråd har man sällan sett. Vid inlägg 9 har vi knappt fått fram basinformation som vi borde haft redan i inlägg 1.

Det hade varit trevligt med ett par länkar till de utländska forum där du har hittat andra med liknande problem. Då kan vi läsa lite där, så vet vi vilka saker som redan tipsats om där, så slipper du få de tipsen en gång till.

Bara för att man har rätt så behöver man inte gå på så där. Visst är det frustrerende när man försöker hjälpa någon som till synes inte är speciellt intresserad av att ge nödvändiga uppgifter för att bli hjälpt. Men att reagera på det hjälper inte någon, varken dig själv eller den som sökte hjälp.

I slutändan så fixas problemet, det kanske inte blir du som hjälpte, och det kanske kom att kosta personen onödiga utgifter för att bli väck problemet. Än sen då? Bättre att hålla humöret uppe.

1
Bevaka tråden