Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Auto-starta Macen dagligen?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag skulle vilja att min MacBook Pro startar varje morgon klockan 8:00 av flera anledningar. Främst pg a att jag alltid har locket nere och köp med extern skärm, men dessutom pg a att jag gärna vill att alla program ska vara startade och datorn färdig när jag ska börja använda datorn.

Jag googlade lite och läste att detta går att göra med OS X och att det är inbyggt under strömsparare och under schema. Jag var tvungen att testa idag men det fungerar inte. Datorn startades inte klockan 8:00 som jag hade inställd att den skulle göra. Krävs det att man har locket öppet? Någon som har haft liknande problem?

Ursprungligen av koffas:

Hej! Jag skulle vilja att min MacBook Pro startar varje morgon klockan 8:00 av flera anledningar. Främst pg a att jag alltid har locket nere och köp med extern skärm, men dessutom pg a att jag gärna vill att alla program ska vara startade och datorn färdig när jag ska börja använda datorn.

Jag googlade lite och läste att detta går att göra med OS X och att det är inbyggt under strömsparare och under schema. Jag var tvungen att testa idag men det fungerar inte. Datorn startades inte klockan 8:00 som jag hade inställd att den skulle göra. Krävs det att man har locket öppet? Någon som har haft liknande problem?

Har datorn ström anslutet? Hittade att den måste ha ström för att startas automatiskt och att användaren måste vara inloggad och datorn "vaken" för att kunna stängas av automatiskt. Hittar inget tydligt om huruvida locket måste vara öppet eller ej bland deras supportsidor.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Har datorn ström anslutet? Hittade att den måste ha ström för att startas automatiskt och att användaren måste vara inloggad och datorn "vaken" för att kunna stängas av automatiskt. Hittar inget tydligt om huruvida locket måste vara öppet eller ej bland deras supportsidor.

Laddaren är alltid i, dock så har jag alltid lösenord på för att skydda min datorn från utomstående, så Macen måste alltså vara helt utan lösenskydd för att det ska fungera. Någon som har ett terminal skript för detta syfte?

Ursprungligen av koffas:

Laddaren är alltid i, dock så har jag alltid lösenord på för att skydda min datorn från utomstående, så Macen måste alltså vara helt utan lösenskydd för att det ska fungera. Någon som har ett terminal skript för detta syfte?

Som jag förstod det gäller det bara för att stänga av den automatiskt, men det är klart, om du vill att datorn ska vara inloggad och klar när du kommer till den kanske den åtminstone måste autoinloggas på rätt användare.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2014-04-22 16:01

Av nyfikenhet, varför stänger du av den?

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Som jag förstod det gäller det bara för att stänga av den automatiskt, men det är klart, om du vill att datorn ska vara inloggad och klar när du kommer till den kanske den åtminstone måste autoinloggas på rätt användare.

Helt sant! Men i sådana fall vill jag att Macen startas så jag slipper öppna locket för att trycka på start-knappen

Ursprungligen av Wiberg:

Av nyfikenhet, varför stänger du av den?

Bra fråga. Har alltid i alla år jag haft dator stängt av den när jag inte använt den under en längre tid t.ex. vid en dagsutflykt eller när jag sover. Dels pg a miljön men kanske främst en vana. Samtidigt inser jag nu att TV:n alltid står i standby trots att jag använder den sällan. Är det ovanligt att man stänger av sin Mac varje natt?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2014-04-22 16:10

Jag vet inte hur vanligt det är men jag kan inte komma på ett hyggligt skäl att stänga av den sedan några år och OS X versioner tillbaka. Jag har lösenordsfunktionen aktiverad när skärmsläckaren varit aktiv i en minut, och på det sättet får jag ha datorn ifred. I övrigt startas datorn om när systemuppgraderingar så kräver det.
Har en smygande känsla av att en utloggning då och då liksom vitaliserar prestandan, men när jag loggar in igen är ju alla program exakt som jag lämnade dem.

Tack! Ska absolut tänka igenom varför jag stänger av datorn dagligen och börja fundera på om krånglet är värt det.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-04-22 16:24

Jag har aldrig stängt av en bärbar oberoende om det är med Windows eller OS X.
Utan bara startat om den när något program krävt det.

Ursprungligen av lappen71:

Jag har aldrig stängt av en bärbar oberoende om det är med Windows eller OS X.
Utan bara startat om den när något program krävt det.

Samma här.

En TV i standby drar ju nästan lika mycket som när man tittar - och betydligt mer än en bärbar dator. Så om du vill spara ström är nog tv-(o)vanan prio ett. En MBP i viloläge kan ju vara utan strömsladd i dagar, ergo väldigt strömsnål.

Ursprungligen av johan_tanying:

En TV i standby drar ju nästan lika mycket som när man tittar - och betydligt mer än en bärbar dator. Så om du vill spara ström är nog tv-(o)vanan prio ett. En MBP i viloläge kan ju vara utan strömsladd i dagar, ergo väldigt strömsnål.

Så sant så sant (gick och drog ur sladden ur tv:n)

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-04-22 18:15
Ursprungligen av johan_tanying:

En TV i standby drar ju nästan lika mycket som när man tittar - och betydligt mer än en bärbar dator. Så om du vill spara ström är nog tv-(o)vanan prio ett. En MBP i viloläge kan ju vara utan strömsladd i dagar, ergo väldigt strömsnål.

Öhh näe, inte min TV, den drar 0,12W i standby enligt specifikationen.
Sony KDL-46EX710 (46 tum).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-04-22 19:23
Ursprungligen av mattiL:

Öhh näe, inte min TV, den drar 0,12W i standby enligt specifikationen.
Sony KDL-46EX710 (46 tum).

Precis. Typ 0,3W mot 172W för en gammal Samsung LE46B535...

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2014-04-22 22:38
Ursprungligen av johan_tanying:

En TV i standby drar ju nästan lika mycket som när man tittar - och betydligt mer än en bärbar dator. Så om du vill spara ström är nog tv-(o)vanan prio ett. En MBP i viloläge kan ju vara utan strömsladd i dagar, ergo väldigt strömsnål.

Njae, min fyra år gamla Samsungplasma ligger på drift uppåt 350W, standby 0,3W (mätinstrument med 1W noggrannhet).

Själv stänger jag endast av bärbara när jag vet att jag inte kommer använda den under dagen om den ligger utan nätström.
iMacen går i vila och startas med någon av de +100 knapparna, bättre än att gräva bakom och leta onoffknapp

Antar att principen YMMV gäller. Vissa tv-apparater kan tydligen dra uppemot 60-70W i standby, och digitalboxar 10-20W.

Å andra sidan ser jag nu att vår egen Sony bara skall dra 0,3W i standby - bättre än jag trodde. Å tredje sidan vet jag att vår gamla 21" tjock-tv drog ungefär lika mycket påslagen som i standby när jag mätte för en massa år sen...

Det är ju bara att du stänger locket när du är färdig för dagen. Nästa morgon öppnar du locket och några sekunder senare möts du av loginskärmen. Under natten har datorn dragit i princip noll ström.

1
Bevaka tråden