Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder i Finder nu en fast liten storlek + vit ram?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2014-04-22 11:34

Jag har använt finder mycket för att snabbt kunna gå igenom bilder, via den typ av visning man får i finderfönstret. Nu har det förändrats så att storleken på bilden som visas är den samma, och alldeles för liten, hur stor jag än gör finderfönstret. Tidigare blev bilden större ju större fönstret blev.

Finns något sätt att förändra tillbaka det till sättet det var innan? Bilden visar hur det ser ut nu där bilden är en väldigt liten del jämfört med fönstret. Tidigare hade den nästan fyllt fönstret och varit utan den vita ramen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-22 12:50

Vilken version på OSX har du? Det ser ut som om du har kolumnläge inställt men det skiljer sig (kolumnavgränsaren) från hur det ser ut i 10.9.2 hos mig.

Annars kan jag tipsa om QuickLook-funktionen i Finder (Överblick på svenska). Tryck på mellanslagstangenten så får du upp ett fönster du kan justera storlek på. Navigera mellan filerna med mus eller piltangenter och få snabb överblick! Fungerar även på annat än bilder som word-filer mm.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2014-04-22 13:47
Ursprungligen av IngoX:

Vilken version på OSX har du? Det ser ut som om du har kolumnläge inställt men det skiljer sig (kolumnavgränsaren) från hur det ser ut i 10.9.2 hos mig.

Annars kan jag tipsa om QuickLook-funktionen i Finder (Överblick på svenska). Tryck på mellanslagstangenten så får du upp ett fönster du kan justera storlek på. Navigera mellan filerna med mus eller piltangenter och få snabb överblick! Fungerar även på annat än bilder som word-filer mm.

10.9.2 och det stämmer att jag har kolumnlägeinställt vilket väl är en förutsättning för att kunna se bilden så här alls utan att öppna upp den? Kollade överblick och det funkar visserligen men det är någon knapptryckning till istället för att bara scrolla upp och ner i mappen och se bilderna direkt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-22 14:12

Ok, skillnaden i kolumnavgränsarens utseende hos mig var för att jag i Systeminställningar > Allmänt > Visa rullningslister hade valt "vid rullning" istället för "alltid".

Jag lyckas inte få till det som du har det, för mig ändras förhandsvisningens storlek när jag ändrar storlek på Finder-fönster i kolumnvy. Den där vita ramen är ju likadan som när man har symbolvy, den har inte jag i kolumnvy. Har du något tillägg till Finder installerat? Kanske pröva att slänga ~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist så återgår du till grundinställningar? (jag har inte testat att det är rätt plist fil, bara gissar)

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-22 14:17
Ursprungligen av iggy:

10.9.2 och det stämmer att jag har kolumnlägeinställt vilket väl är en förutsättning för att kunna se bilden så här alls utan att öppna upp den? Kollade överblick och det funkar visserligen men det är någon knapptryckning till istället för att bara scrolla upp och ner i mappen och se bilderna direkt.

Storleken på förhandsvisningen av bilden beror på hur stort du gör fönstret.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2014-04-22 14:31
Ursprungligen av IngoX:

Ok, skillnaden i kolumnavgränsarens utseende hos mig var för att jag i Systeminställningar > Allmänt > Visa rullningslister hade valt "vid rullning" istället för "alltid".

Jag lyckas inte få till det som du har det, för mig ändras förhandsvisningens storlek när jag ändrar storlek på Finder-fönster i kolumnvy. Den där vita ramen är ju likadan som när man har symbolvy, den har inte jag i kolumnvy. Har du något tillägg till Finder installerat? Kanske pröva att slänga ~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist så återgår du till grundinställningar? (jag har inte testat att det är rätt plist fil, bara gissar)

Ok det förklarar den saken

Nej det bör jag inte ha och definitivt inte sen igår sen jag bara laddat ner den officiella uppdateringen. Jag vågar mig aldrig in i Terminalen måste jag erkänna

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2014-04-22 14:31
Ursprungligen av Konrad:

Storleken på förhandsvisningen av bilden beror på hur stort du gör fönstret.

Du missade att jag skrev "Nu har det förändrats så att storleken på bilden som visas är den samma, och alldeles för liten, hur stor jag än gör finderfönstret. Tidigare blev bilden större ju större fönstret blev." i mitt första inlägg.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2014-04-22 14:35

Det märkliga som jag ser nu är att vissa bilder är sådana som i min skärmdump, men faktiskt inte alls. Då är ändå alla fotona i den mappen av samma ursprung, scannade via samma scanner vid samma tillfälle, men ändå följer vissa med när man ändrar fönstrets storlek och är utan vit ram, när andra är som enligt första inlägget och skärmdumpen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-04-22 14:42

De bilderna med vit ram som inte ändrar storlek i kolumnvy - fungerar det med QuickLook/mellanslag på dem? (samma teknik används för förhandsvisningen)

Du uppdaterade alltså till 10.9.2 igår? Från vad?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-22 19:01

Trådstartaren får väl titta lite bättre. Så jävla svårt är det inte.

1
Bevaka tråden